Onze nieuwe camperbus.
In november 2005 hebben we een witte Fiat Ducato 14 2.8D gekocht. Hij is
verlengd en verhoogd. We gaan hem, net zoals onze vorige bus, zelf ombouwen naar
een 2 persoonscamper. Door het gebruik van internet was de zoektocht en koop van
deze bus een stuk makkelijker dan bij onze vorige bus. Ook voor informatie en
tips over het inbouwen kun je via internet veel informatie krijgen bijvoorbeeld
van mensen die al eens een bus hebben omgebouwd.
We willen bij deze bus de indeling totaal anders maken. Achterin komt de zithoek met tafel. Deze is om te klappen naar 2 persoonsbed. Hieronder zit de gas kast. Rechts ervan richting de bestuurdersstoel komt de keuken bovenop de koelkast. Er tegenover komen kastjes met ruimte voor de porta pottie. Achter de bijrijderstoel komt de kast waarin het elektrapaneel zit.
De 1ste werkzaamheden; Het
isoleren van de bus, de vloerplaten en het leggen van zeil, aanleggen van bedrading en de bouw van
de meubels.
We zijn weer een stapje verder. 3 aansluitingen in de zijwanden gemaakt; voor de stroomaansluiting, de buitendouche en het vulpunt voor schoonwater. Verder een gat in de vloer gemaakt voor de ontluchting van de kast waar de gasflessen in komen te staan. Hierna konden de banken er vast in gemonteerd worden. Tussen de banken bevindt zich een verhoogde vloer die als bergruimte gaat dienen voor onder andere de tuinstoelen.
De koelkast roosters zijn in de zijwand geplaatst. Van de kachel hadden we alleen de voorbereidingen willen doen en hem pas na de RDW keuring in de bus willen plaatsen.(ivm gewicht) Het bleek echter dat de luchtslangen van de kachel meer plaats nodig hadden dan wij gedacht hadden. Hierdoor hebben we hem meteen voor vast geplaatst want als straks de keuken er staat kunnen we er niet goed meer bij. De uitlaat van de kachel zit rechts van de koelkastroosters.
Inmiddels zijn we weer enkele weken verder. Hierin zien we zelf de vooruitgang. De zithoek/bed is klaar en het is geheel naar onze zin. De keuken is bijna klaar. Links onder zit de kachel, in het midden komt de koelkast en rechts onder komt de waterpomp. Onder de bovenkastjes van de keuken zijn LED lampjes van ikea geplaatst.
Vandaag werkte het weer mee en heeft Louis het tweede
dakluik kunnen plaatsten.
Zelf ben ik bezig geweest met het schoonmaken en ontroesten van de steunen van
de sidebars. De instappen hebben we ook flink onder handen genomen; verf afgestoken, roest
verwijderd met staalborstel en schuurpapier, eerst in de menie en daarna in de grondverf
gezet.
Verder is dit weekend ook de waterpomp geplaatst.
Mei 2006; de bus is omgekeurd naar
camper. Zowel de RDW als de douane bekeken de bus nauwkeurig. Gelukkig was alles
in orde. Hij staat nu als kampeerwagen op het kenteken met een gewicht van 2160 kg.
Dit weekend het eerste (klap)raam geplaatst. We willen er recht tegenover nog
een plaatsen + één in de schuifdeur.Verder aan de keuken gewerkt. De koelkast
staat er nu vast in en is aangesloten. Het gasfornuis is ook geplaatst en
aangesloten.
Hemelvaartsweekend gaf ons de gelegenheid om er het gat
voor het 2e klapraam in te maken. Verder in dat weekend veel gewerkt aan de
aansluitingen voor de 2e accu, verlichting boven de zithoek, gordijntjes+ rails
en beplakking met folie op de achter ramen. De eerste watertank hangt er
inmiddels ook onder.
De inbouw van de bus heeft door vakantie een paar weken stil gelegen. Nu,
ondanks de hitte, zijn we weer hard aan het werk. De watertank die er al onder
zat is er weer onder uit gehaald. Deze was met metalen gaatjesband opgehangen,
maar dit ging te veel doorhangen. Nu zit zowel de schoon als vuilwatertank met
flamco rail vast. De watertanks zijn met waterniveaumeting. Verder is de D+
draad, de 2e accu en de ventilator aangesloten. Ook de velgen zijn flink onder
handen genomen en zien er als nieuw uit.
We zijn terug van vakantie en de werkzaamheden worden weer opgestart. De wandbekleding is nu aan de beurt. Er worden 4 mm. berken triplexplaten tegen de wand en het plafond gemaakt. Over die platen komt straks vinyl. Tussen de cabine en het woongedeelte moest nog een deel netjes afgewerkt worden. Dit is met hout gedaan en vervolgens bekleed met hetzelfde zeil als wat er op de vloer ligt. Tijdens de vakantie besloten dat we een omvormer willen plaatsen. Deze is inmiddels geïnstalleerd in de "elektra kast". Er moesten langs de keuken en achter de chauffeursstoel nog leidingen netjes weggewerkt worden. Hier omheen een "tafeltje" getimmerd met bovenop een plateautje. Hierin zit het stopcontact verwerkt wat is aangesloten met de omvormer. Naast dit "tafeltje" hebben we een goede plek voor de levellers gevonden. Ze blijven dmv een metalen beugel op hun plek.
De afwerking van de wanden en plafond is klaar. Nu nog het vinyl er tegen aan. Verder hebben we zo goed als nieuwe stoelen gekocht. Deze passen, qua kleur, veel mooier bij het geheel.
Het raam in de schuifdeur is gemonteerd. Nu nog netjes afwerken.
De oude camperbus
In 1994 kochten we een mercedes 307D in een
verhoogde en verlengde uitvoering. Met veel plezier en energie hebben we
die toen omgebouwd naar een 2 persoonscamper. Louis heeft hiervoor alle meubels zelf gemaakt en ingebouwd. Het omkeuren is niet allemaal even
gemakkelijk gegaan. Rijksdienst van wegverkeer heeft ons heel wat zweet en
tranen bezorgd. De inrichting van voor
naar achter gezien was een lange bank die om te klappen was naar een ruim 2
persoonsbed. Daar langs de koelkast, 2 kledingkasten met eronder een kast met
schuifsysteem voor de porta pottie. Tegenover het bed een 1 persoonszit op een
kastje en tegenover de koelkast het keukenblok daarnaast de gas kast. Verder
boven het bed en keuken nog bovenkastjes.
Om de gele kleur van "ons busje" wat te
doorbreken heeft destijds een kennis aan de ene kant er de Daltons op geschilderd en op
de andere kant Rataplan. Hier hebben we vaak leuke reacties opgekregen.
Vele mooie reizen hebben we tot 2005
met deze bus gemaakt. De reisverslagen hiervan vindt je verderop mijn website.