reisverslag 2000

Met de camper naar Venetië en omgeving.

Zaterdag 12 aug. in de loop van de ochtend aangereden. Het schoot onderweg goed op. Via Venlo naar München gereden. Om 19.30 uur op een grote parkeerplaats langs de "autobahn" gaan staan. Een plek met mooi uitzicht, alleen hadden we de pech dat het begon te regenen en te omweren.  Deze dag hebben we 851 km. gereden.

Zondag 13 aug. Om half 11 na een goed ontbijt in een lekker zonnetje aangereden voor de 2de rit. Om 11.00uur reden we Oostenrijk in en om 12.00 uur via de Brennerpas kwamen we Italië binnen. Via de snelweg doorgereden naar Mantova. Dit ligt onder Verona. Aan de rand van Mantova liggen 2 meertjes. Bij één zijn we om 16.30 uur lekker op het gras gaan liggen uitrusten van de reis. Tegen 19.00 uur naar de CP.(camperplaats) gereden. Deze stond aangegeven. Hij was echter behoorlijk ver achteraf en er stonden alleen zigeuners. Naar het centrum van de plaats gegaan en de bus op een stil marktpleintje gezet. Later in het centrum rondgewandeld. Het is een mooi centrum met veel middeleeuwse gebouwen die erg mooi zijn aangelicht. Er zijn verschillende pleinen, steegjes en arcadestraten en ook nog is 2 paleizen te vinden. Hier van ons eerste Italiaanse ijsje van deze vakantie genoten en later op een terrasje uitgerust. Om 23.00 uur rolde we doodmoe in bed. 438 km.

Maandag 14 aug. werden we wakker door de hitte van de zon. Terwijl ik de broodjes aan het kopen was had Louis een goed plekje voor de bus in de schaduw gevonden. Na het ontbijt een binnendoor route gereden naar de 7 lido plaatsjes onder Venetië. Het landschap waar we doorheen reden was erg vlak en daardoor saai. Bij Lido d' Estensi, het 6e badplaatsje onder Venetië gestopt, de bus op een P gezet. Meteen naar het mooi witte zandstrand gelopen. Het was er erg druk. De zee was rustig, je moest wel een kilometer lopen voordat het wat dieper werd, maar het water was heerlijk. 'S avonds het plaatsje ingelopen om wat te eten. Dit viel tegen doordat het supertoeristisch en dus druk was. Bij een pizzeria nog net een vrij tafeltje gevonden en van een pizza zitten smullen. Daarna door het plaatsje geslenterd. Tijdens het terug wandelen naar onze bus zagen we ineens een officiële CP. We besloten de bus te gaan halen om daar neer te zetten. Toen we  weg wilde rijden lukte dit echter niet omdat waar we stonden het zand wel erg mul was. Hij zakte hier een eind in weg. Wij aan het graven en duwen. Gelukkig kwam een Italiaan ons helpen en waren we er zo uit. Toen we net voor twaalven naar de CP. reden zagen we wel erg veel mensen naar het strand gaan. Waarom werd ons al snel duidelijk. Om 00.00 uur werd er een gigantisch vuurwerk afgestoken omdat het  15/8=Maria Hemelvaart was geworden. 242 km.

Dinsdag 15 en woensdag 16 augustus twee dagen op het strand doorgebracht. Vanwege de hitte voornamelijk in de schaduw gebleven. 'S avonds bij de bus gebarbecued.

Donderdag 17 aug. weer wat verder gereden tot aan ± 20 km. voor Ravenna bij de plaats Porto Corsini de bus op een grote CP. gezet. Er staan hier wel 50  campers en er kunnen er nog veel meer bij.  De zee en het strand liggen op 5 minuten loop afstand. Aan de andere kant zien we de schepen voorbij varen die de haven in gaan. Service station aanwezig en ook een douche.

Van het servicestation hebben we meteen gebruik gemaakt, alles is weer gelost en geladen. De CP. wordt door vrijwilligers gerund. Zij kwamen 's avonds geld ophalen. Het was wat jezelf wilde geven; ongeveer 5 a 10.000 lires. Dichtbij de CP. hebben we op een lange, brede pier gewandeld. Deze zat vol met vissers en snorkelaars. Het weer is bloedheet. We zitten middenin een hittegolf. 24 km.

Vrijdag 18 en zaterdag 19 aug. na een luierdag zaterdag verder gereden tot ± 20 km. voorbij Ravenna. In Lido di Classe de bus vlakbij het strand op een grote gratis P neergezet. Het plaatsje wezen bezichtigen, maar dit viel tegen. Een poos aan zee doorgebracht. 41 km.

Zondag 20 aug. door de hitte in onze bus, hij heeft dus jammer genoeg géén airco, vroeg wakker. Deze snel in de schaduw gezet om te kunnen ontbijten. De koelkast heeft ook moeite met de hitte. Er stond een plas water onder. Na het ontbijt naar Milano Marittima gereden. Hier vonden we het echter te toeristisch en we konden ook geen plek vinden om de camper neer te zetten. Doorgereden naar Pinarella. Daar wel een plekje gevonden op een P. Vlug naar 't strand en snel een duik in de zee genomen. Pfff wat lekker. 'S avonds uiteten geweest en een terrasje gepikt. 25 km.

Maandag 21 aug. tegen 17.00 uur richting Rimini gereden naar het park "Italia in Miniatura"  Het lijkt  op onze madurodam.

Wij vonden het zeer de moeite waard. Er was veel te zien en het zag er allemaal mooi uit .

Om 22.00 uur hadden we ook nog een mooie lasershow. Hierna  naar Bellaria gereden en de bus voor de nacht op een P gezet.

Dinsdag 22 aug. na het ontbijt onze bus dichter bij de zee geparkeerd. Na een fijne dag aan zee verging ons de lol al snel toen we terug kwamen bij de bus. Het portier en raam aan de bestuurderskant stond open. Het slot was vernield. Ze hadden proberen in te breken, maar zijn waarschijnlijk door het alarm op de vlucht geslagen. Er was niets gestolen of door de war gegooid. Dat brachten we er toch nog goed vanaf. Louis heeft het slot zover kunnen maken dat het weer op slot kon, maar niet meer open. Thuis zetten we er wel weer een nieuw slot  in. Na deze rompslomp naar de zelfstandige republiek San Marino gegaan. Het ligt hoog op een berg omringd door vestigingsmuren. Er zijn veel beelden, pleinen en smalle straatjes te zien. Het is erg toeristisch maar wel erg mooi en gezellig. Op een gegeven moment zagen we buiten achter een restaurant een pizzabakker op een houtvuur vlees en pizza's bakken.

Dat zag er zo goed uit en rook zo lekker dat we daar zijn gaan eten. Heerlijk was het. Tegen 23.30 uur een plekje voor de bus gevonden op een CP vlakbij San Marino. 53 km.

Woensdag 23 aug. na het ontbijt en boodschappen terug gegaan naar de 7 plaatsjes boven Ravenna. Bij 3 plaatsen aan zee gestopt, maar weer snel doorgereden omdat het water(de branding) erg vies was. Toen maar weer naar Lido d'Estensi gegaan waar we vorige week al hadden gestaan. Daar was het gelukkig nog even prima. Wel een stuk rustiger. We staan nu maar met 3 campers. 133 km.

Donderdag 24 aug. bij Informatie Touristic een foldertje gehaald van een fietsroute door een natuurgebied richting Comacchio. Dit was een mooi route.

Vrijdag 25 aug.  een luierdag bij de bus gehouden. Later boodschappen gedaan voor de barbecue van vanavond. Eind van de middag naar Porto Corsini gereden. Daar alles van de bus weer ververst. 31 km.

Zaterdag 26 aug. vandaag stond er meer wind. Dit was wel lekker. 'S avonds  het pondje genomen naar Marina di Ravenna. Hier rondgelopen, gegeten en op een terrasje gezeten. Tijdens het rondlopen zagen we hier een mooie CP. Deze was aan de pier en strand. Aantekening gemaakt om deze te onthouden voor een ander jaar.

Zondag 27 aug. vandaag was het iets minder warm, méér wind, maar wel een strakblauwe lucht. 31°C.  Later op de dag ging de wind over in een mistral wind. Op het strand was het toen niet meer zo aangenaam dus terug naar de bus. Na een frisse douche aangereden naar Chioggia.

Daar en later in het plaatsje Sottomarina rondgewandeld. Chioggia is klein Venetië met water en bruggetjes en kleurrijke huizen. Was wel leuk om gezien te hebben. 'S nachts met 3 andere campers op een pleintje gestaan. 86 km.

Maandag 28 aug  het weer is minder warm, meer bewolking en wind dus ideaal om  nu Venetië te gaan bezichtigen. Tijdens het ontbijt hebben we bekeken hoe we dit het beste aan konden pakken. Besloten om op de camping Rialto in de voorstad Mestre te gaan staan. Zo gezegd, zo gedaan. We kregen de camping echter pas na flink zoeken en omrijden gevonden. De bus daar op een mooi plekje neer gezet. Voor de camping komt om het kwartier de bus naar de plek waar de boten naar Venetië afvaren. Op de camping konden we bus/boot kaarten voor 3 dagen á 35.000 lires pp. kopen. Tegen 14.00 uur gingen we met de bus mee. Deze deed er nog géén half uur over. We kwamen aan waar we zo boot 82 of 1 konden pakken. Die brengen je op de plek waar je zijn wilt. Voor ons was dat bij het San Marcoplein.

Hier en de bijbehorende wijk hebben we uren  rondgekeken. De Campanile (toren) in geweest. Vandaar hadden we een mooi uitzicht over de gehele stad. Tegen 22.30 uur kwamen we moe maar voldaan terug op de camping.  66 km.

Dinsdag 29 aug. en woensdag 30 aug. hebben we  door Venetië gezworven. Veel gezien, waaronder kerken, pleintjes en bruggen.

De werkplaats waar nog gondels gemaakt worden hebben we ook bezichtigd. Verder vele leuke en mooie winkels bezocht waaronder één waar de Veneziaanse maskers gemaakt worden. Ook hebben we enkele malen in de boten gezeten die rond Venetië varen. Mooi wat je dan allemaal ziet en de voeten kunnen meteen uitrusten.

Wij hebben Venetië geweldig gevonden. Een aparte, mooie en romantische stad waar we zeker nog eens terug willen komen. Woensdagavond werd het weer minder en begon het zelfs wat te regenen.  Tijd om richting huis te gaan.

Donderdag 31 aug. om 10.00 uur aan de terugreis begonnen. Onderweg bij een winkel nog flink wat Italiaanse producten en souvenirs ingeslagen. Het rijden ging erg vlot. Om 14.30 uur reden we Oostenrijk al in. In Duitsland zaten we echter rond 17.00 uur rond München. Spitstijd en het regende flink, dus hier schoot het niet op. Tegen 19.30 uur ter hoogte van Dasing bij Lara's heel lekker en goed voor weinig geld gegeten. Daarna nog doorgereden tot Ellwänge. Dit ligt 90 km. van Ülm. Hier op een P langs de grote weg overnacht. Vandaag 750 km. gereden.

Vrijdag 1 sept. 'S nachts alle twee verschillende keren wakker geworden door kakelende mensen op de P. Hierdoor al om 8.00 uur opgestaan en na ontbijt en koffie aangereden voor het laatste stuk. Het weer was erg bewolkt met regelmatig regen. Het schoot goed op en om 14.30 uur waren we al bij Venlo. Het laatste stuk bij eindhoven kwamen we echter in een lange file. Om 16.30 uur waren we thuis. 582 km.

We hebben er weer een heerlijke vakantie op zitten met veel luieren en met af en toe een plaatsjes bezichtigd te hebben. Met Venetië deze vakantie goed afgesloten. Op de inbraak poging na zijn we weer zonder brokken heelhuids thuis gekomen. In totaal hebben we deze vakantie 3350 kilometer gereden.

TOP

Bij dit reisverslag voeg ik enkele foto's van een Italiaanse penvriendin toe. Zij heeft deze genomen tijdens de carnaval in Venetië (2002 en 2003). Hier woont zij vlakbij. Ik correspondeer, via e-mail, nu 2 jaar met haar. De brieven schrijf ik in het Italiaans en zij stuurt ze gecorrigeerd terug met daarbij een briefje van haarzelf. Ik heb haar nog nooit ontmoet, maar wie weet als wij over één of twee jaar weer richting Venetië gaan....??!!
Op de
fotopagina vindt je nog veel meer mooie foto's die door haar toen genomen zijn.