reisverslag 2002

met de camper naar België, Frankrijk en Spanje (Barcelona)

Dit jaar zijn we eens een keer niet naar Italië gegaan, maar naar België, Frankrijk en Spanje. Samen met kennissen zijn we onze vakantie begonnen te Hasselt. Hier hebben we het weekend zaterdag 16 aug. en zondag 17 aug. samen doorgebracht. Er was daar een theaterweekend dat we mee wilden maken. De mannen zitten zelf in de organisatie van een theaterfestival in onze woonplaats en zouden hier misschien nog wat nieuwe ideeën op kunnen doen. Vlakbij Hasselt in Zonhoven hebben we op een camping gestaan. Onze kennissen met hun tent en wij met onze camper erlangs. Jammer genoeg viel de camping erg tegen. We deden 's nachts géén oog dicht door de herrie. Laat staan dat we konden uitslapen!! Verder bleek de fietsafstand naar Hasselt veel verder te zijn dan ze ons gezegd hadden. Maar met z'n viertjes hebben we het heel gezellig gehad en vele mooie theatervoorstellingen gezien.

Hasselt beeldje                                                               Hasselt theater

Toen hun zondagmiddag weer naar huis gingen zijn wij ook meteen van die camping afgegaan. We hebben de bus in Hasselt aan het kanaal geparkeerd en zijn met z'n tweetjes van het afsluitspektakel gaan genieten. De zon heeft dit  weekend goed zijn best gedaan. 92 km gereden.

Maandag 19 aug. zijn we een eind Frankrijk ingereden. Via Parijs, Orleans tot aan Clermont-ferrand. Het verliep onderweg zeer vlot.  De hitte, waar we nog aan moesten wennen, was erg vermoeiend. Om 19.00 uur was het nog 28 °C. In het dorpje Gannat de bus op een pleintje gezet en uit eten geweest bij een restaurantje. Hier zaten we buiten op het terras en kregen we  een hele vermakelijke avond. De oma, die daar alles regelde, raakte in paniek van alle drukte. Alle klanten zaten elkaar aan te kijken en hun lach te onderdrukken. Het was een komisch geheel. We hebben er simpel maar lekker gegeten.  775 km. gereden.

Dinsdag 20 aug. Toen we wakker werden regende het, dus nog een keertje omgedraaid. Na een lekker ontbijt met verse croissantjes aangereden. Nadat we Clermont-ferrand voorbij waren zijn we een mooie route gaan rijden naar Aurillac. Hier willen we naartoe gaan omdat ook hier, vanaf morgen,  een straattheaterfestival is. Het blijkt al erg druk te zijn en de camping is dan ook al vol. De bus aan de rand van de binnenring geparkeerd. Het is wel een drukke weg maar de bus staat tenminste recht.  Van hieruit is het maar 5 minuten lopen naar het centrum. Vanaf 14.00 uur hield het op met regenen en werd het weer wat mooier. Tegen de avond in de bus gekookt en gegeten daarna het centrum in gegaan. Aan wat we konden zien door wat er opgebouwt werd komen er veel en grootse voorstellingen. We gaan morgen bekijken hoe we het hier het beste kunnen gaan aanpakken.  214 km.

Aurillac theater

Woensdag 21 aug. en donderdag 22 aug. hebben we genoten van al het moois wat we te zien kregen aan theater in Aurillac. Alle voorstellingen waren gratis en het weer was heerlijk. Tussendoor hebben we in de stad rond gekeken en  kleinigheidjes gegeten.

Vrijdag 23 aug. regende het jammer genoeg weer. Via een mooie route naar Rodez gereden. Van daaruit zijn we richting Béziers gegaan, via een splinternieuwe autoweg die bij Milau nog niet klaar was . Dit veroorzaakte flinke opstoppingen, vooral voor degene die de tegenovergestelde kant opgingen. Deze weg moeten we zeker niet op de terugweg nemen. Na 13.00 uur hield het op met regenen en werd het weer steeds mooier. Net voor Béziers zijn we op een camping gaan staan. Het was een  minicamping, niets bijzonders, maar het had een zwembadje. Hier hebben we meteen gebruik van gemaakt. Daarna hebben we snel de toilet geledigd. Dit was hard nodig. In Frankrijk kom je veel minder servicestations voor campers tegen. Camperplaatsen zien we ook niet veel. 'S avonds gebarbecued.  276.km.

Op zaterdag 24 aug. zijn we 's morgens wakker geworden met maar matig weer. We hebben ontbeten in de bus, omdat het af en toe begon te druppelen. Kennissen gebeld die hier ongeveer 100 km. vandaan wonen. Daar worden we straks verwacht. Via een leuke route en grote weg naar hun dorp toe gereden. Het huis van de kennissen, waar wij  voor het eerst naar toe gingen, kregen we niet gevonden. Aan een fransman de weg gevraagd. Die stapte meteen in zijn auto en reed voor ons uit naar het huis toe. Wat een aardige man. Een gezellige tijd daar gehad. Terwijl het regende onder een overkapping in de tuin gebarbecued. Onze bus stond op de omheinde en afgesloten oprit. Hier hebben we 's nachts heerlijk rustig geslapen.

Op zondag 25 aug. uitgebreid ontbeten. Vanwege het weer bij hun  binnen gezeten. Tegen het eind van de ochtend afscheid genomen en vertrokken naar Masnou in Spanje. Hier gaan we op een voor ons al bekende camping staan. Vandaar uit kunnen we gemakkelijk naar Barcelona en de bus staat dan veilig op de camping. Dit hebben we 8 jaar geleden ook zo gedaan en dat was toen goed bevallen. Deze terrassencamping ligt vlak aan zee. Het sanitair is er netjes. Meteen naast de camping ligt een winkeltje waar je 's morgens verse broodjes kunt halen. Het station, vanwaar de trein naar Barcelona vertrekt, ligt op 5 minuten loopafstand en het brede zandstrand is nog dichterbij. Je moet alleen via een tunnel onder de drukke weg door. Wanneer je de tunnel ingaat kun je het beste vlug naar lucht happen en pas weer adem halen als je er uitkomt!! Tegen 14.00 uur kwamen we aan op de camping Masnou. Het was er behoorlijk druk, maar gelukkig vonden we nog net een vrij plaatsje op het bovenste plateau.

Masnou camping

Op deze plek hebben we een mooi uitzicht over de zee. Vanaf het moment dat we de grensovergang naar Spanje waren gepasseerd werd het weer steeds beter. Toen we bij de bus alles klaar hadden was het zelfs warm, dus vlug zwemspullen gepakt en naar de zee gegaan. 258km.

Maandag 26 aug. is wat het weer betreft een erg wisselvallige dag. We hebben een luierdag gehouden en 's avonds gebarbecued.

Beeld vrouw en Bus Turistic                                            Drakenpoort

Dinsdag 27 aug. volgens de wereldontvanger zitten wij zo slecht nog niet wat het weer betreft. Half Europa kan de regenval niet aan. Vandaag gaan we Barcelona in. De trein deed er maar 15 minuten over dus we waren er zo. In Barcelona tickets gekocht voor de "bus turistic". In de stad was het erg druk in verband met "Gaudi 2002". Hij was 150 jaar geleden geboren. Dit wordt groots gevierd. Barcelona heeft hier veel werk, geld en aandacht aan besteed. Hierdoor kon je ook huizen van Gaudi bezichtigen die anders niet zijn geopend. We hebben vandaag Casa Battlò en Casa Milà bezocht.

Casa Battlo                                                                             Casa Mila 1

Bij Casa Milà hebben we een poos in de rij moeten staan voordat we naar binnen konden. Je kunt bijna het hele huis van binnen bekijken. Het is nog ingericht zoals het toen in der tijd moet zijn geweest. Ook kun je op het dak gaan kijken. Wat je daar te zien krijgt is echt héél bijzonder.

Casa Mila 2                                                                   Casa Mila dak

Later zijn we met de bus naar Parc Guell gegaan. Onderweg passeerde we La Sagrada Familia. Hier hebben we de vorige keer al een bezoek aan gebracht, daarom slaan we dit nu over. In Parc Guell een poos op de mooie, kleurige banken gezeten om uit te rusten van de stevige klim naar boven.

La Sagrada Familia                                                                        Parc Guell

Woensdag 28 aug. met mooi warm weer vertrokken naar Barcelona. Ook vandaag véél gezien zowel te voet als met de bus turistic als met de tram. Deze antieke tram "Tramvia Blau" gaat naar het hoogste punt van Barcelona op de berg (550m) Tibadabo. Boven met een drankje genoten van het uitzicht over heel de stad. Later op de dag zijn we op zoek gegaan naar Casa Vincens. Hier hebben we lang voor rondgelopen voordat we het vonden.  Dit kon jammer genoeg niet van binnen bekeken worden. Ook zijn we bij een huis geweest met de drakenpoort. Deze is ook van Gaudi afkomstig.

Tramvia Blau                                          Casa Vincens

Donderdag 29 aug. tot en met dinsdag 3 sept. zijn we op de camping gebleven. Deze dagen aan zee of bij de bus doorgebracht. 'S avonds uit eten geweest in Masnou bij de haven of op de camping gebarbecued. Het weer was erg mooi. De maandag begon met regen en dat vonden we een goede reden om weer naar Barcelona te gaan. Daar hebben we eerst een poos over de Ramblas geslenterd. Hier kun je uren blijven rondlopen om de winkeltjes en de levende standbeelden te bekijken. Wel moet je goed op je portemonnee letten ivm de zakkenrollers. Ook in de vele zijstraatjes met hun pleinen hebben we rond geslenterd. Aan het wassenbeeldenmuseum op het eind van de Ramblas hebben we ook een bezoek gebracht. Toen we daar naar buiten kwamen liepen we recht tegen een heel apart kroegje aan. Nog nooit zo'n leuk café gezien. Het was binnen net een trollenbos met levende bomen, watervalletjes, lage tafeltjes en stoelen. Zeker een bezoek waard. Zorg dat je hier niet te veel drinkt, want dan ga je zeker hallucineren!!!

Barcelona Cafè                                                               Het havengebied

Na ons drankje naar de andere kant van de Ramblas gelopen naar het monument van Colombus. Erachter ligt de nieuwe moderne haven met een overdekt winkelcentrum. Ook dit was de moeite van het bezoeken waard. Na dit alles gezien te hebben vonden we het mooi geweest en gingen we weer terug naar de camping.

Woensdag 4 sept aan alle goede dingen komt een einde, zo ook aan deze vakantie. 'S morgens na ons luxe ontbijt alles opgeruimd, afgerekend en vertrokken. We willen toch dezelfde  route rijden dan de heenweg. We nemen de gok en hopen dat het bij Millau niet zo druk is. In Frankrijk bij de eerste plek waar het kon alles gelost en ververst. Later, tegen 15.00 uur, gestopt om te tanken en te eten. Bij Millau ging het van een leien dakje. Daar de broodnodige boodschappen gedaan. Tegen 19.30 uur, op 33 km. voor Clermont-ferrand, in Issoire op een municipal camping*** gaan staan. Inmiddels was het begonnen met regenen en de aangename warmte van Spanje voelde we hier niet meer. Vlug een lange broek aangedaan. 588 km.

Donderdag 5 sept. Deze camping kunnen we onthouden als een goede doorreisplek. Netjes, niet duur en direct aan de grote weg (afslag 12 Issoire). Het heeft de gehele nacht gegoten. 'S morgens met het opstaan was het niet veel beter. Tegen half 11 aan de rest van de terugweg begonnen. Om 15.00 uur waren we al bij Parijs. Het weer was inmiddels een stuk beter geworden. Dit rijd  plezieriger. Na Parijs bij een wegrestaurant lekker gedineerd. Rond 21.00 uur waren we alweer in onze woonplaats.

Deze vakantie is een hele andere vakantie geweest ten opzichten van andere jaren. Met de kennissen hebben we het heel leuk gehad zowel in België als in Frankrijk. Ook in Barcelona is het mooi en goed geweest. Verder viel het ons qua weer tegen en ook qua landen. We hebben alle twee Italië gemist en dit niet alleen vanwege het camperleven. In Frankrijk zijn de broodjes voor het ontbijt lekkerder dan in Italië, maar verder wint bij ons op alle fronten Italië het boven Frankrijk en zeker boven Spanje. Dus volgend jaar gaan we zeer zeker terug naar Italië. In totaal hebben we deze vakantie 3200 km. gereden.