Reisverslag 2003

Met de camper naar Umbrië, de Marche en Emilia-Romagna in Italië

Zaterdag 16 augustus; halverwege de ochtend zijn we van huis vertrokken.  Het is erg warm weer.  Al weken is het in heel europa bloedheet. Vandaag tot Baden-Krozingen gereden.  Dit ligt een stukje voor Basel. Hier is een goede camperplaats (CP.)

CP Baden Krozingen

Het ligt bij een Thermenbad dus als je nog een duik wilt nemen kan dat daar. Het is een rustige CP. Wij staan er met ongeveer 10 andere campers. 'S avonds door het grote park gewandeld. Dit ligt vlakbij de CP.

Zondag 17 augustus; vannacht heeft het flink geregend en geonweerd. Hier zullen veel mensen blij om zijn geweest, want het is al erg lang droog weer. Om 10.00 uur zijn we aangereden. We waren al snel in Zwitserland. Daar schoot het echter niet zo snel op. Je mocht op de snelweg niet harder dan 80 km. p/u.. We denken dat dit was vanwege de vakantie drukte, maar die was al voorbij. Tegen 16.00 uur reden we Italië in. Mede door de hitte, 35ºC. vonden we het tegen 18.00 uur wel genoeg geweest. We dachten in de buurt van Modena  een CP. te vinden. Er stond er één in onze campergids. Deze echter niet gevonden. Toen dus een camping gaan zoeken. Om 20.00 uur hadden we er één gevonden en wel met een zwembad!! Hier natuurlijk meteen ingedoken. Heerlijk. Om 22.00 uur zitten we in onze zwemkleding nog steeds te transpireren bij de bus. Het koelt in z’n geheel niet af.

Maandag 18 augustus. Vannacht met alle ramen en de schuifdeur open geslapen. Dit hebben we nog nooit gedaan, maar het bleef zo ontzettend warm. Ondanks dit toch redelijk goed geslapen. Na een lekker ontbijt in de schaduw van de bomen om 10.00 uur aangereden. Op de autostrada hadden we continue files, dus een SS route gereden. Dit was mooier rijden, maar deze omgeving, de Po-vlakte, vinden wij een saai en vlak gebied. Verder gereden via Regione Emilia-Romagna. Ook hier is het vlak. Een stukje door Toscana en toen Umbria ingereden. In het begin van de middag bij Cittá di Castello gestopt om het ommuurde plaatsje te bekijken. De zon staat weer volop te schijnen hierdoor is het eigenlijk géén goed tijdstip om een dorpje te bezichtigen. Enkele uren later doorgereden naar Gubbio. Hier is een mooie CP met servicepunt.

CP Gubbio                                                               Gubbio; Romeins theater

Tegen de avond kwam er een beetje wind  en enkele wolkjes aanzetten. Gubbio is een mooi ommuurd oud plaatsje met ervoor de overblijfselen van een Romeins theater. Hier een poos rondgeslenterd en gegeten. Daarna van ons eerste  Italiaans ijsje van dit jaar genoten. Wat later op een terrasje naar een bandje zitten luisteren.

Dinsdag 19 augustus; na een goed ontbijt het water en het toilet van de bus bij het servicepunt verschoont.  Via een mooie route door de bergen naar Lago Trasimeno gereden.  We staan op een mooie CP. bij het plaatsje Passignano.

CP Passignano

Er zijn al 10 andere campers. We kijken recht uit op een haventje. 10 meter hier vandaan ligt het gemeentestrand van het meer. Hier zijn we direct naar toe gegaan ondanks dat het vandaag bewolkt is. Daar een poosje liggen lezen. Later toen het wat begon te waaien en te druppelen op een overdekt terras verder zitten lezen en genoten van het mooie uitzicht over het meer. 'S avonds Passignano bekeken. Het is een leuk en toeristisch plaatsje. We hebben op een binnenpleintje lekker gegeten.

Woensdag 20 augustus door de hoge temperatuur al vroeg de bus uit. Vandaag gehele dag in de schaduw aan het meer gelegen. Het meer is niet fijn om te zwemmen. Ik weet niet of dit altijd zo is of dat het komt door de langdurige droogte. Er drijft veel wier in het water en de grond is heel drassig. Er staan wel goede douches bij het meer, dus daar hebben we regelmatig verkoeling onder gezocht. 'S avonds bij een druk bezochte pizzeria vlakbij de CP. gegeten.  We snappen niet waarom het daar zo druk was, want  het eten viel erg tegen. 'S nachts koelde het niet af waardoor we niet zo goed geslapen hebben.

Donderdag 21 augustus; na een lekker ontbijt met verse warme broodjes nog een dagje van de rust aan het meer genoten. Eind van de middag weer verder gereden naar Perugia, de hoofdstad van Umbria. Effen moeten zoeken naar de CP. Twee keer verkeerd gereden. Dat is zo slecht nog niet in zo’n drukke stad. Het is een ruime CP. met servicepunt. Gratis. We staan vrij hoog op de berg, maar centro storico ligt nog veel hoger. Na het eten met de stadsbus naar het centro gegaan. Hier enkele uren rondgelopen. Perugia is een mooie plaats. Te voet en met verschillende roltrappen flink dalend weer terug naar onze bus. De CP. is inmiddels een stuk drukker geworden. Er staan nu ongeveer 15 campers. Nog een lekker slaapmutsje genuttigd. Om 22.30 uur is het nog 32ºC.

Perugia                                                                     Perugia; ondergrondse stad

Vrijdag 22 augustus vanochtend door de zon de bus uitgebakken. Eerst samen boodschappen gedaan daarna ontbeten. Met de stadsbus weer naar Perugia. Daar in het centrum de ondergrondse stad en de Etruscische bron bezichtigd. Op ons gemak op een terrasje van een lekkere cappuccino genoten. Tegen het middaguur terug naar de bus. Water en wc. verschoond en doorgereden naar Assisi. Om deze stad te bezichtigen moet je veel klimmen. Dat is met 36ºC afzien. Assisi is een mooie plaats, erg rooms en toeristisch.

Assisi

We hadden de bedoeling om een mooie route van Assisi naar Spoleto (uit de national geographic reisgids) te rijden. Het begin van de route begon met hele erge scherpe bochten. We hadden niet zoveel diesel meer in de tank en deze zagen we erg rap verder dalen. Dus daarom, nadat we van het panorama bij het uitzichtpunt genoten hadden, terug gekeerd naar Assisi en daar getankt en doorgereden naar Spello. Ook deze plaats bezichtigt. Toen samen besloten dat het vanwege de hitte genoeg was geweest met het bezoeken van al die mooie plaatsen. We wilde rust en afkoeling, dus op naar Lago Bolsena. Dit lukte echter niet zonder slag of stoot. Door ontbrekende borden en omleidingroutes er 2 uur langer over gedaan dan we hadden gehoopt. Maar om 21.30 uur waren we er. Camperplaats Guadetto. We zijn hier wel vaker geweest. Voor ons is het een plek om terug te keren. Een oud Italiaans boertje heeft van z’n grond een stuk verhard zodat er ongeveer 20 campers kunnen staan. Elektriciteit en servicepunt aanwezig. De CP. is geheel afgesloten dmv. een hek. Het ligt tegen het meer aan, alwaar je een prachtig zicht op de bergen hebt. De toeristische boulevard ligt er ook vlakbij en het eigenlijke centrum van Bolsena waar goede restaurantjes zijn is op ongeveer 5 minuten fietsen afstand. Een kleine supermarkt ligt op 5 minuten lopen afstand. Bij het wijnboertje kun je voor 1 euro zijn eigen gemaakte wijn kopen. Vaak mag je ook uit zijn gaard groente en fruit plukken. Het boertje gaat echter ook met de tijd mee en heeft het staanplaatsgeld behoorlijk verhoogd. Hij vraagt nu €12,00.

Tot en met donderdag 28 augustus op deze plaats van onze vakantie genoten. Een paar keer gebarbecued en enkele keren uit eten geweest. Een goed en gezellig restaurantje ontdekt in de oude  burcht boven in het centrum. We hebben onze motor weer opgeladen en we kunnen weer verder. Na het boertje een hand te hebben gegeven zwaaide hij ons uit toen we vertrokken. Vanaf Lago di Bolsena gereden naar de watervallen in Marmore vlakbij de plaats Terni. Ze heten in het Italiaans Cascata del Marmore. Ze zijn erg mooi, zeker de moeite waard.

Cascata del Marmore 1                                              Cascata del Marmore 2

Zorg dat je goede schoenen aanhebt voor de klim en afdaling. Er wordt duidelijk aangegeven welk tijdstip je ze het beste kunt gaan bezichtigen want dan stromen ze volop. Dit klopt want toen wij weg gingen was het aangegeven tijdstip om en zag je ineens nog maar een klein stroompje. Hierna doorgereden naar Spoleto. Na een flinke wandeling naar boven bij het enigste restaurantje waar wat meer mensen zaten aangeschoven. Hier goed gegeten. Na het eten boven rond het kasteel gelopen en op de Romaanse brug. Was erg mooi en ook een heel mooi uitzicht door de vele lichtjes.

Spoleto Romeinse brug

Vrijdag 29 augustus na het ontbijt aangereden naar Trevi. Om deze plaats te bekijken mochten we weer flink klimmen. Uitgerust bij een gezellig dorpscafétje. Daar in de Italiaanse krant gelezen dat het weer minder wordt. Vanuit Trevi doorgereden naar Montefalco. (valkenberg) Dit vonden we een erg mooi plaatsje. Er lag hier ook een netjes aangelegde CP bij met een mooi uitzicht. Wij hebben hier echter alleen geparkeerd.

CP Montefalco                                                           CP Marcelli

Hierna doorgereden naar de kust. Een stukje onder Ancona bij het plaatsje Marcelli een grote CP. gevonden. Ondertussen was het behoorlijk benauwd geworden. Vlug staanplaats geregeld en rennen naar de zee. Daar stonden we echter zo stil, want de zee ging zo te keer dat je alleen in de golven kon die over het strand rolde. Jammer. Maar daar  toch tot 20.00 uur gelegen met broek vol zand en kiezels. Hierna een goede douche (met gekochte muntjes) genomen op de CP. 'S avonds op de fiets naar het centrum. Hier was het erg toeristisch. Op een terras lekker gegeten. Terug bij de CP. nog een poos op het strand gezeten. 'S nachts kwamen we erachter dat de CP bij een bar/cartingbaan behoorde alwaar het feest tot 4.00 uur doorging. Door de herrie van deze muziek en de hitte slecht geslapen. Deze CP. hadden we al meteen voor 2 nachten betaald dus wij (zuinige Nederlanders) besloten toch te blijven; met deze hitte slaap je overal slecht..

Vandaag zaterdag 30 augustus gehele dag aan het strand geweest.  De zee was nu rustig. We hebben er heerlijk in gezwommen. Vlakbij CP. in een goed restaurant lekker gegeten. 'S nachts was het minder warm en er was minder herrie hierdoor heerlijk geslapen.

Marcelli; zon, zee, strand

Zondag 31 augustus na het ontbijt bij het servicepunt alles gelost. Eerst via een route langs de zee gereden daarna een mooie route over Monte Conero gevolgd tot aan Portonovo. Hier een camping municipal gepakt. Deze ligt aan zee. Het heeft een groot kiezelstrand. Verder rustig bij onze bus gehangen.

Maandag 1 september na het ontbijt de camping betaald en aangereden richting Rimini. Onderweg bij Carrefour Market flink Italiaanse producten ingeslagen voor thuis. Het is de bedoeling dat we straks een Italiaan treffen. Met deze man William correspondeer ik via e-mail nu ruim een half jaar. Hij verbetert mijn Italiaanse brieven. Ik heb gisteren met hem getelefoneerd en we hebben afgesproken dat hij ons bij afslag Rimini-nord komt ophalen. Samen met zijn zoon reed hij voor ons uit naar zijn huis. Daar waren zijn vrouw en dochter. Zoon en dochter spreken engels. William spreekt ook wat Duits, zijn vrouw spreekt echter alleen Italiaans. De ontvangst was heel vriendelijk. Wij moesten meteen aanschuiven en mee-eten. Ze hadden lekker gekookt. We hebben lang zitten na tafelen en in een warboel van talen elkaar beter leren kennen. Alle kasten gingen open en alle likeuren kwamen op tafel. Italiaanse gastvrijheid!! Later zijn wij door William en zijn vrouw meegenomen om San Leo en Verucchio te gaan bezichtigen. Mooie plaatsen.

San Leo

In het Castello van San Leo was een oorlogsmuseum wat we ook bekeken hebben. In verucchio begon het te regenen. De mensen kwamen ervoor naar buiten om te kijken. Ze hadden al een poos geen regen gehad en waren er erg blij mee. Tegen 20.00 uur gingen we weer terug naar hun huis. Daar vroegen ze of we van pizza hielden. Toen namen ze ons, samen met hun zoon en dochter, mee naar een pizzeria. Dit bleken kennissen van hun te zijn. De ene pizza na de andere kwam op tafel. Daar nam je allemaal elke keer 1 stuk van. Met flinke pullen bier erbij smaakten dit erg goed en was het heel gezellig. Thuis gekomen reden zij ons voor naar een rustige parkeerplaats met mooi uitzicht alwaar wij de nacht konden door brengen.

Dinsdag 2 september na het ontbijt naar het dorp gewandeld om bij een bakker gebak te kopen om te trakteren. Hier liepen we tegen het standbeeld van de Romeinse keizer Caesar omhoog.  In het dorp was markt daar nam de familie ons mee naartoe en stelde ons aan iedereen voor. Later thuis kregen we weer een hele maaltijd.

standbeeld Caesar                                  Cesenatico

Daarna gingen we naar Cesenatico alwaar het museo della marineria is.  Hier een poos rond gelopen en een terrasje gepikt. Het weer was aangenaam  27ºC. Toen weer naar hun huis waar we weer uitgebreid gegeten hebben. Vanwege de toch wel aanwezige taalbarrière was het doodvermoeiend maar wel heel gezellig. Het woordje nee kennen de Italianen niet en als je iets zelf wilt betalen of terug wilt trakteren zijn ze beledigd. Op het eind van de avond brachten William en zijn vrouw ons terug naar onze bus. We moesten beloven de volgende dag afscheid te komen nemen. Eigenlijk wilden ze met ons nog naar een wijnkelder om wijnen te proeven. Wel leuk maar wij vonden het genoeg geweest. We willen langzaam aan richting huis.

Woensdag 3 september. Na ontbijt en wat boodschappen gedaan te hebben bij William en zijn gezin afscheid genomen. Dit was erg warm met stevige omhelzingen en beloftes terug te komen. Na lang zwaaien aan het begin van de terugweg begonnen. Het weer is prima 25ºC. Via Bologna en Milano tegen 17.30 bij het Como meer in het plaatsje Lenno een kleine camping gevonden. Nog net even in de zon bij de bus kunnen zitten. Direct naast de camping was een supermarkt alwaar we boodschappen hebben gedaan voor het avondeten.  Na het eten nog een stuk gewandeld.

Donderdag 4 september besloten rit richting thuis te gaan maken. Om 15.30 uur bij een truckstop in Duitsland een flinke en lekkere maaltijd op. Toen nog een stukje doorgereden naar het dorpje Schuttern. Hier is een CP. am Baggersee. Er waren echter géén andere campers te ontdekken. Het was vandaag nog mooi weer geworden dus een poos aan en in het water gelegen. Tegen 20.00 uur al het vuil water bij het servicepunt geloosd en de bus tegen de rand van de camping geparkeerd.

Vrijdag 5 september; op de CP. gehele nacht alleen gestaan. Wij vonden dit géén plaats, ondanks het lekkere zwemmen, om te onthouden voor een volgende keer. De verdere terugweg, met alleen stoppauzes voor tanken en koffie, flink doorgereden. Om 15.00 uur reden we ons opritje op. Ook hier schijnt de zon, maar de temperatuur is een stuk lager, scheelt een jas.

Samengevat hebben we weer een fijne Italiaanse vakantie gehad. We hebben in totaal 3627 km. gereden. De temperaturen zijn wel erg hoog geweest en daardoor hebben we minder bezichtigd dan we gepland hadden. Dat loopt echter niet weg er volgen nog meer jaren naar Italië!!!!!