Reisverslag 2004

Met de camper naar Toscane en Elba in Italië.

Vrijdag 13 augustus zijn we aangereden naar Hasselt in België. We starten hier onze vakantie, omdat er in Hasselt 1 keer in de 2 jaar een groot theaterfestival is wat we mee willen maken. De VVV had ons verteld dat we in de Japanse tuin mochten overnachten. Het is een schoon, mooi parkeerterrein dat 5 minuten fietsen van het centrum ligt. De volgende dag bleken we  niet meer alleen te staan. Op het terrein langs ons waren enkele caravans gekomen. Het bleken zigeuners te zijn. Zij leefden daar echter hun eigen leven en lieten ons met rust. Ze maakten er alleen een erg vieze troep van door alles gewoon op de grond te gooien. Wat betreft het festival hadden we op de eerste avond pech. Doordat het weer slecht was hadden ze alle voorstellingen afgelast.

Zaterdag en zondag hadden we meer geluk en zagen we verschillende mooie voorstellingen Vooral het slotspektakel was fantastisch met mooie muziek en een gigantisch vuurwerk

Maandag 16 augustus begint vanuit Hasselt de reis naar Italië via België, Duitsland en Frankrijk. Na ruim 500 km tegen de avond in Mulhouse een camping municipal gevonden. We hebben lang moeten rijden voordat we daar waren. Dit kwam doordat de bewegwijzeringbordjes ons heel Mulhouse doorstuurden.  Op de camping hebben we op het overdekte terrasje van het restaurant het lekkere streekgerecht “tarte flambéé” gegeten. Het weer is de gehele dag bewolkt en regenachtig geweest.

Dinsdag 17 augustus; op de camping het toilet en de watertank geledigd en weer met schoon water gevuld. Via Frankrijk en Zwitserland zijn we Italië ingereden. Meteen op dat moment begon de zon flink te schijnen en dat is de gehele vakantie zo gebleven. In de buurt van Parma lang naar een goede overnachtingsplek gezocht, uiteindelijk op een parkeerplaats bij een andere camper onder een straatlantaarn gaan staan. Na ruim 550 km. gereden te hebben was het genoeg voor die dag. 'S avonds in de camper gekookt en door het dorp gewandeld.

route van Emilia Romagna (Parma) naar Toscana

Woensdag 18 augustus; vandaag een mooie route door De Apennijnen (S62) vanaf Parma richting Barga gereden. S’middags een lunch in het mooie, oude, kleine dorpje Castelnuovo di Garfagnana genuttigd.

Vergezicht voor Barga.                                                CP Barga

Daarna doorgereden naar Barga. De camperplaats(=CP) snel gevonden.Hij stond met grote spandoeken aangegeven. Er is water en elektriciteit aanwezig en hij is nog gratis ook.
Er staan al 6 campers. Van Barga is het centro storico  mooi. Er zijn steil oplopende smalle straatjes en bovenaan staat de Kathedraal. Het gehele plaatsje is ommuurd.

Barga 1                                                            Barga 2

Op donderdag 19 augustus zijn we via een mooie route naar Lucca gereden.Onderweg zagen we ineens de Diabolo brug liggen.

de diabolo brug

Binnen een uur waren we er al in Lucca. De CP vonden we niet zo snel, omdat de bordjes niet overal goed zichtbaar waren neergezet. Het is een CP waar wel 50 campers kunnen staan. Omdat we zo vroeg waren hadden we nog volop de keuze waar we de camper neer wilden zetten. Er is een sanistation aanwezig. De afhaalpizzeria en de bakker liggen om de hoek. Deze CP is nog gratis ook. Wij zijn direct het oude centrum van Lucca ingegaan.

Lucca 1                                                                            Lucca 2

Het is een grote, toeristische mooie plaats met veel kerken en een flinke vestingwal. We hebben daar een toren beklommen en vandaar het uitzicht over de hele stad bewonderd.

uitzicht over Lucca

'S avonds na het eten bij de camper, zijn we op de fiets terug gegaan. Boven over de muur de hele stad rondgefietst en van een lekker Italiaans ijsje genoten. Daarna nog een poosje op een terras gezeten. Dit is in Lucca niet goedkoop.

Vrijdag 20 augustus na een luier ochtend tegen de middag aangereden naar Marina di Pisa. De CP daar was vol. Camper ergens geparkeerd. Een stuk over de boulevard gewandeld. Er was geen strand, allemaal rotsblokken. Op een paar vlakke stukken waren strandpaviljoens die standstoelen verhuurden. Dit gedaan. Lekker zwemmen zat er niet in, door de golfbrekers was het zo ondiep dat je alleen kon pootje baaien. Eind van de middag aangereden tot aan Castiglioncello. Daar op een betaalde+bewaakte parkeerplaats de camper gestald en het plaatsje bezocht. Dit zag er leuk uit. Het was er behoorlijk druk. Hierdoor konden we maar moeilijk een restaurantje vinden waar een tafeltje vrij was, maar de aanhouder wint.

Zaterdag 21 augustus; kustroute gereden tot aan Marina di Castagneto Donoratico. Hier zijn we al eens eerder geweest. Voor ons een plek om terug te keren. Een CP waar je het water en de wc. kunt verschonen en overnachten tegen een geringe betaling. Het ligt op 2 minuten loopafstand van een groot strand. Hier zijn stranddouches en toiletten. Een kleine supermarkt ligt op 5 minuten fietsafstand. Het centrum is op 10 minuten fietsafstand. Voor kinderen is er in het centrum een heel groot speel/pretpark. 'S avonds en 's nachts rijd de politie controlerondes op de CP. Het weer was nog steeds goed alhoewel de wind steeds heviger kwam opzetten tot een mistral. Op het strand liggen was niet meer mogelijk. 'S avonds  in het toeristische centrum bij een gezellig restaurant goed gegeten. De bediening was erg vriendelijk. Ons voorgerecht bestond uit het anti-pasti buffet; allemaal kleine Italiaanse hapjes waar je volop uit kon kiezen. Daarna een lekkere pizza en als Italiaanse afsluiter een espresso met een glaasje limoncello.

Zondag 22 augustus is de mistral gelukkig weer gaan liggen en hebben we een stranddagje gehouden.

Maandag 23 augustus zijn we vertrokken naar Piombino. Hier vertrekken  de boten naar Elba. De kaartjes hebben we  vlakbij de boot gekocht. Voor onze camper en 2 personen was dat 41 euro. De boot vertrok binnen een half uur. Een mooie tocht die 1 uur duurt.

vanaf boot richting Elba                                                  Portoferaio

In Portoferraio meert de boot aan. We zijn meteen deze plaats gaan bezichtigen.  Een mooie, gezellige havenplaats met veel winkeltjes en terrassen. Op heel Elba zijn 4 officiële camperplaatsen. De 1e  CP was vol, de 2e  snel gepakt ivm de drukte. We dachten dat deze CP overal ver vandaan lag, maar na met de Signor die het staanplaatsgeld komt op  halen gesproken te hebben, bleek dat we er nog zo niet slecht stonden. De CP ligt in een rustige omgeving. We hadden een mooi uitzicht op de bergen. De winkel was op 5 minuten fietsafstand, het centrum en de zee op ongeveer 10 minuten fietsafstand. Op de CP konden we water en het toilet lozen en laden. Er zijn 2 koud water douches achter een scherm. De CP kost 15 euro per nacht. Elba is toeristisch en dus duur.

CP Elba                                                                        Porto Azzuro

We zijn tot en met maandag 30 augustus op dezelfde CP gebleven. Vandaar uit zijn we tochtjes gaan maken over bijna het hele eiland. Onze plaats hielden we dan bezet door spullen te laten staan. Elba  is erg mooi met gezellige (haven)plaatsjes en met fraaie vergezichten. We zijn op één van de hoogste puntjes van Elba geweest. Het uitzicht was geweldig, de zee en de lucht waren zoooo blauw. Je kunt hier ook naar de villa gaan, waarheen Napoleon was verbannen. Dit hebben wij echter niet gedaan.

Golfo Stella                                                                   Uitzicht vanaf Elba

Op maandag 30 augustus toen we het ticket voor de terugreis van de boot kochten hadden we samen met vele andere de tegenvaller dat Moby(de rederij) gewoonweg het dubbele tarief vroeg nml 81 euro. Belachelijk. Als we een dag later terug zouden gaan was het goedkoper zeiden ze. Je hebt gewoon te betalen anders kom je niet van het eiland af. En een dag wachten daar heeft men ook geen zin in, omdat men al gepakt bij de boot staat en een bepaalde planning voor de rest van de vakantie heeft gemaakt .                                                                  Vanaf Piombino de route S1 richting Pisa gereden. Ongeveer 10 km. voor Pisa kwam ons een vrachtwagen tegemoet gereden die een steen van zijn lading verloor. Deze kwam  op onze voorruit terecht. Dat was flink schrikken. Gelukkig hielden we de camper goed op de weg. Zo snel als we konden de camper op een veilige plek langs de weg gezet om het glas van ons af te schudden en de schade te bekijken. Gelukkig zat de ruit er nog in. Het stuk waar de steen op gekomen was was versplinterd met lange uitlopers.

kapotte ruit

De verzekeringsmaatschappij vertelde ons dat we in Pisa naar Carglass konden gaan om daar de schade te laten zien. Zouden ze er echter een nieuwe ruit in moeten zetten dan kon het 3 dagen duren voordat deze binnen was. Het was 16.00 uur en Carglass ging om 17.00 uur dicht voor die tijd moesten we er zijn geweest. Nou die race tegen de klok hebben we niet gewonnen. Carglass in Pisa was niet in één uur tijd te vinden. De bevolking stuurde ons van hot naar her. Al zoekende zagen we tijdens het rijden dat er bij een camper werd ingebroken, dit was bij de camperplaats bij de oude stad, pas daar dus erg op waar je parkeert! De inbrekers vluchten net weg. Toen hadden we het voor die dag wel gehad in Pisa. Na vijven zijn we een Carrefour-supermarkt binnengegaan en hebben daar een rol  tape gekocht. Hiermee heeft Louis de ruit stevig geplakt. Zo zijn we verder gereden via de SS12, wat een mooie route is, naar Abetone. De ruit hield het goed, hij was niet verder gescheurd. We besloten zo langzaam aan naar huis terug te rijden en de ruit in Nederland te laten vervangen. In Abetone stonden we op een parkeerplaats met een erg mooi uitzicht. Het plaatsje ligt erg hoog, wintersportgebied, dit konden we aan de temperatuur goed merken, want we trokken al snel een trui aan. Na een zelfgekookte maaltijd, doodmoe van alle trubbels en spanningen onder de “wol” gekropen.

Dinsdag 31 augustus na de SS12 afgereden te hebben de autostrada opgedoken richting het Gardameer. We hadden met kennissen afgesproken een dag bij hen op bezoek te komen. Zij verblijven op camping Bella Italia te Peschiera. Tegen 14.00 uur kwamen we daar aan. Er was nog voldoende plek op de camping, zelfs recht aan het meer.

garda meer vanaf onze plek

Daar natuurlijk de camper gestald, onze kennissen op de hoogte gebracht en toen lekker het Garda meer ingedoken. Nou ja ingedoken… de eerste 100 meter komt het water tot aan je enkels, maar het water was heerlijk van temperatuur en het zag er schoon uit. Even later de boot opgepompt en nog  een poos op het meer rondgedobberd. 'S avonds bij de kennissen gebarbecued en met de nodige drankjes bijgepraat.   Op de camping staan erg veel Nederlanders en Duitsers. Iedereen kent iedereen lijkt wel. Hier houden wij dus absoluut niet van. Wel is de camping mooi, schoon en van alles voorzien. Er zijn zelfs 3 zwembaden… terwijl het aan het meer ligt.

Woensdag 1 september gehele dag van het meer genoten en 's avonds weer met de kennissen opgetrokken.

Donderdag 2 september; vandaag begint onze terugreis richting Nederland. Eerst op de camping de watertank en toilet verschoond. We rijden via Milaan, Como, Zwitserland en Duitsland. Na 650 km. gereden te hebben in Rasfatt een camping gevonden. Een kleine camping zonder extra voorzieningen. Toilet en douches waren schoon. Voor 1 nachtje was het voldoende. 'S morgens maakte de eigenaresse voor ons de kaiser broodjes warm. Overnachting koste 14 euro.  Goedkoper dan de CP op Elba.

Vrijdag 3 september; na het lekkere ontbijt om 11 uur aangereden voor de laatste 476 km. Ook deze verliepen goed. We hebben zowel de heen als de terugreis geen één file gehad. Dat is uitzonderlijk. Het weer was nog steeds heerlijk, zelfs om 17.00 uur in Nederland was het nog goed.

In totaal hebben we 3314 km. gereden. In Italia era la dolce vita nuovamente fantastico !!!