Reisverslag 2007

Met de camper naar Lazio en Toscana.

Het is augustus 2007 en het plan is om naar West Frankrijk te gaan. Op Internet heb ik de nodige informatie over camperplaatsen en de te bezoeken plaatsen gevonden. Vorige week zagen we bij Weeronline dat het weer in Frankrijk nog slechter is dan in Nederland. In Italië is het dan echter 30°C.
De dag voor vertrek is het weer in Frankrijk nog steeds slecht. We veranderen  de reisplannen en gaan op zaterdagochtend richting Toscane in Italië.

De laatste spullen ingepakt en tegen 12.00 uur rijden we aan. We overnachten, na een vlotte reis in Duitsland op de Cp (camperplaats) bij het kuuroord in Bad-Krozingen. Er staan al ± 10 andere campers. Achter de thermen ligt een mooi groot park. Via dit park wandelen we naar het centrum. We vallen met onze neus in de boter, want in het centrum is van alles te doen in verband met een wijnfeest. Er staan stalletjes met  streekprodukten, wijn, speelgoed etc. Op enkele plekken spelen bandjes.
                                                                                                                                611 km.

Zondagochtend vertrekken we vroeg. Via Zwitserland rijden we Italië in. De warmte komt ons al tegemoet, 31°C. Heerlijk. We rijden door naar Toscane, vlakbij la Spezia, bij de Cp  Marinella di Sarzana stoppen we. In eerste instantie zijn we hier niet welkom, omdat ze denken dat wij niet Selfsupporting zijn. Deze Cp heeft namelijk geen voorzieningen, zoals een toilet en douches. Op mijn beste Italiaans, ik volg al enkele jaren een cursus, uitgelegd dat we geheel selfsupporting zijn. Na flink overleg mogen we een mooi plekje op het terrein uitzoeken. Gelukkig, want het is al 17.00 uur en na een hele dag rijden, heb je dan geen zin meer om nog lang naar een overnachtingplaats te zoeken. Tussen de vele campers die er al staan nog een goed plekje voor onze bus gevonden. Hierna trekken we direct onze zwemkleding aan, steken de straat over en gaan op het kleine vrije strand liggen. Na 2 uur nemen we een stranddouche. Onze bus heeft namelijk alleen een buitendouche. Het meisje van de Cp vertelt dat er voor de volgende dag regen voorspeld wordt en dat als we willen blijven vanaf 9.00 uur de volgende ochtend bij moeten betalen. ‘s Avonds gaan we een stuk over de boulevard wandelen en eten ergens bij een strandtentje. In de nacht komt de voorspelling al uit: regen en onweer.
                                                                                         631 km.

De volgende dag worden we door een vroeg telefoontje (lang leve de mobiele telefoon) al om 7.00 uur wakker gebeld. Meteen maar opstaan en ontbijten. We zijn van plan om weer verder te rijden en dat is maar goed ook, want de Cp is niet geasfalteerd en begint door de regen al behoorlijk modderachtig te worden. Netjes om 9.00 uur verlaten we het terrein. Eerst volgen we een stuk tolweg en bij Pisa draaien we de SS1 op. Vanaf de weg zien we scheve toren staan. Deze hebben we echter al ooit van dichtbij gezien, dus rijden we door naar Marina di Castagneto Donoratico. Hier hebben we enkele jaren geleden ook op een Cp gestaan.
Onderweg er naar toe, zien we dat er nog een 2e Cp bij is gekomen. Deze laten we links liggen, omdat de ons bekende cp. kleiner is en met bomen mooier is gesitueerd.  We zoeken een goed plaatsje en halen daarna een kaartje uit de parkeerautomaat.

Eerst lekker relaxen bij de bus en daarna naar het strand. Daar is zwemtoezicht aanwezig en er is zelfs een stuk strand gereserveerd voor mensen met honden. Het weer werkt jammer genoeg niet mee. Na een uur komt er een stevige wind en donkere wolken aanzetten. We komen net voor de bui bij de bus aan. Na de lunch en middagdutje is het weer ons goedgezind en kunnen we tot 21.00 uur buiten zitten. Daarna gaan we op de fiets naar het toeristische centrum. Daar is het erg druk. Er is een soort braderie, veel verkoopkraampjes. Dit is in het zomerseizoen elke avond. Vlak voor het centrum is een groot pret/speelpark voor kinderen met een waterglijbaan, spookhuis, achtbaan enz.   http://www.cavallinomatto.it/
                                                                                             134 km.

Dinsdag gaan we na het ontbijt op de fiets bij de supermarkt boodschappen doen. Weer terug komt onze buurman vragen of wij de bus een plaats willen opschuiven, want er komen vrienden waar hij graag naast wil staan. Geen probleem, bus verzet. Daarna naar het strand. Ook deze keer wordt het ons niet gegund, want na een uur kunnen we vanwege de bewolking en de kou terug naar de bus. Na de lunch gaan we bij de andere Cp. (±3 km.) het water en toilet verschonen. Op “onze” Cp is de pompinstallatie defect. Eind van de middag maken we een lange strandwandeling.

San Gimignan

Woensdagochtend begint zonnig. We doen een nieuwe poging om te zonnen. Ondanks dat er al weer snel bewolking aan komt zetten, kunnen we toch een poos blijven liggen. We gaan zelfs de zee in. Hierna nemen we een lekkere douche met zeep en shampoo achter het toilet gebouw van het strand. Terug bij de bus komen ze kaartjes controleren. Dit is echter wassen neus. Degene die geen kaartje heeft, kan het alsnog kopen. De buurman komt ineens met een big smile ons 2 ijskoude limoncello’s inschenken, dit voor het verzetten van de bus. Caro italiano, cin cin e grazia! Na het drankje doen we boodschappen. We besluiten om ’s avonds te barbecueën. Gelukkig blijft het de gehele avond droog. Als afsluiter gaan we in het centrum een lekker Italiaans ijsje halen.

We slapen vanwege de regen lekker uit. Nu vinden we echter dat het mooi is geweest. We gaan weer verder. Alles opruimen en toilet op andere Cp schoonmaken, bij de supermarkt slaan we wat drank in. Via de SS1 rijden we richting Rome. Onderweg wordt het weer steeds slechter. Op een gegeven moment wordt het wel erg donker, bijna zwart. We hebben een goede timing, want net als we aan het tanken zijn, breekt er een gigantische storm los. Heel heftig. Op de weg staat al het verkeer stil. Bij de pomp vliegt van alles in het rond. Eerst maar de bus veilig weg zetten. Daarna gaan we wat drinken. Geen cappuccino, want de stroom is uitgevallen. Betalen gaat daardoor ook niet. Op ons gemak nemen we de weerberichten in de krant door. De voorspelling voor morgen is beter en voor overmorgen zelfs goed! De storm gaat liggen. We betalen en rijden verder. Op naar Ladispoli. Deze plaats ligt aan de zee en ongeveer 40 km. boven Rome. De PDA gaf hier een Cp. aan. Daar rijden we rechtstreeks naar toe.

Torre Flavia

Op de grote Cp. zetten we onze bus op een rustig plekje. We kijken recht op zee uit. Op het strand staat de ruďne van de “Torre Flavia”. Deze toren was een deel van de kustverdediging. De zon besluit zijn werk te gaan doen. Hot. Lekker! Tot 18.00 uur liggen we op het strand en zwemmen wat. De mooie ondergaande zon bekijken we bij de bus. Wat willen we nog meer? ’s Avonds wandelen we over de camping naast de Cp. Vreselijk, allemaal seizoensgasten die erg dicht op elkaar staan en flink uitgebouwd hebben.                                                                                 228 km.

Vrijdag tot en met zondag blijven we op deze zonnige plek. Op de camping halen we ’s morgens vers brood, want daar is het stukken goedkoper dan bij het paviljoen op de Cp. Onze boodschappen doen we bij een groot winkelcentrum. ’s Avonds gaan we op de fiets Ladispoli in. Het is een levendig, toeristisch centrum met veel restaurants en cafés waar bij sommige cafe's bandjes optreden. Ook zijn er terrassen waar je mee mag zingen met karaoke. Dat laatste heeft niet onze voorkeur, wel hebben we een poos geluisterd naar een goed bandje die covers speelde van Jimmy Hendriks.

De volgende morgen willen we weer verder. Na ontbijt ruimen we alles op en verschonen ons water en toilet. Via de SS1 rijden we naar Lido di Tarquira. Op het einde van de boulevard is een kleine inham waar enkele campers op het begin van het strand staan. Hier gaan we bij staan. Later komen er nog 2 campers bij, dus voor de nacht vinden we dit veilig genoeg.
Tegen de avond een strandwandeling gemaakt en bij de vissers staan kijken. Zij werken met werpnetten. Het ziet er heel zwaar uit.           72 km.

Dinsdagochtend halen we op een camping vlakbij brood. Na het ontbijt rijden we weer verder. Via de SS1 naar Montalto Marina. Hier zijn 2 Cp’s, allebei tegen betaling. De ene heeft meer schaduw door een naaldbomenbos en daar staan ook meer campers. Het ziet er gezelliger uit, daarom valt onze keuze op die plek.

Als we bij de betaalautomaat staan, komt een Italiaan ons vertellen dat we een P-kaart bij de bar ernaast kunnen halen. Daar dus naar toe. Ik word vriendelijk geholpen en men legt uit hoe het werkt. Je moet op de kaart hokjes/datums open krassen. Gelukkig gaat de bar om 18.00 uur dicht, dus daar heb je ’s avonds geen last van. De P- kaart zit nog geen 5 minuten voor onze ruit of daar komt de controleur al aan. Die avond maken we nog een lange wandeling langs de zee, boulevard, winkels en bos cq park.

San Gimignano

Woensdagochtend vertrekken we weer naar de volgende plaats. Marina di Pescia Romana. Hier rijden we naar de Cp la Pineta. Deze ligt achteraf, maar ziet er goed uit. Er zijn geen winkels in de buurt, maar gelukkig kunnen we het brood voor de volgende dag bestellen bij de eigenaar van de camperplaats. Vanaf de Cp. lopen we via de duinovergang naar een mooi groot strand. Hier een eind gewandeld.                                                                              21 km.

Donderdagmorgen drinken we eerst koffie. We kunnen pas later gaan ontbijten, omdat het brood laat arriveert. Daarna rijden we verder. Dit niet vanwege de Cp zelf, die is erg goed, maar er is niets in de buurt te doen. Wij vinden het wel zo fijn als er een centrum met restaurantjes en terrassen in de buurt is. We vertrekken richting Orbetello. Het eilandje, natuurreservaat Promontorio dell’ Argentario, rijden we geheel rond met een tussenstop in het plaatsje Porto Ercole. Dit is zeker de moeite waard. Er is een haventje, smalle winkelstraatjes en een kasteel.

Port Ercole

Na een cappuccino vervolgen we de route. Op een gegeven moment rijden we ons vast op een niet aangegeven doodlopende weg. Met ons ook verschillende andere automobilisten. Alleen is het voor de personenauto’s niet zo moeilijk te keren als voor ons. Gelukkig brengen we het er zonder kleerscheuren vanaf en kunnen weer verder. We hebben mooie vergezichten tijdens het flink klimmen en dalen.

Na het eiland bij de plaats Orbetello rijden we lang rond om een voor ons bekende Cp te vinden. Er zijn er verschillende en als we denken de onze gevonden te hebben kost deze € 20,00. Dat vinden wij te duur. We besluiten door te rijden naar Marina di Grosseto. Hier hebben we al ooit 2 keer eerder gestaan. Deze is echter vervangen door bebouwing. Verderop aan de andere kant van de plaats vinden we 2 Cp’s. De ene ligt recht aan de zee en grenst aan de boulevard. Ondanks dat er geen schaduw is en het bij een lelijk, groot en oud gebouw ligt, gaat onze voorkeur hier toch naar uit.                                                                                     147 km.

Tot en met zondag blijven we op deze plek. Elke ochtend halen we vers brood bij een bakker die op 2 minuten loopafstand van de Cp ligt. Het centrum is toeristisch, druk en gezellig. De gemeente heeft er veel geld in gestoken, want er zijn veel gebouwen vernieuwd en er ligt een mooie wandelpromenade. Het weer werkt alle dagen goed mee, waardoor we veel aan het strand kunnen liggen. In de loop van zondagmiddag rijden we naar Marina di Cecina. In het centrum is op dat moment een evenement aan de gang, waardoor veel straten afgezet zijn. Door de PDA en door borden vinden we toch snel de Cp.

Wij staan er met 5 andere campers, wel zo rustig. Eerst de omgeving verkennen, dus fietsen van de bus afhalen en lekker een eind fietsen. Hierdoor komen we een 2e Cp tegen. Deze ligt dichter bij zee, is kleiner, maar het is er drukker. Kosten zijn hetzelfde. Na het fietsen wandelen we een poosje over de boulevard en eten daar op een terras.             123 km.

Maandagmorgen, na het ontbijt (brood in het centrum gekocht) fietsen we een stuk door het pineta (naaldbomen) bos. Hier vinden we een rustig stuk strand, waar we een paar uur gaan liggen lezen en bakken in de zon. Het weer is nog steeds goed 27°C. ’s Avonds koelt het wel af.

Dinsdagochtend is het zonnig, maar in de verte zijn er donkere wolken te zien. Vlug ruimen we alles bij de bus op en verschonen water en toilet. We zijn net op tijd voor de bui klaar. Vanmiddag hebben we met Nederlandse kennissen afgesproken. Zij zitten bij de plaats Peccioli in een appartement. Via een mooie route door de bergen rijden we daar naar toe. Onderweg stoppen we verschillende keren om van de uitzichten te genieten.

Het appartement ligt ver afgelegen boven op een berg. Geweldig mooi uitzicht. Je ziet Volterra in de verte liggen. Wij mogen onze bus op de parkeerplaats van de appartementen zetten en we daar ‘s nacht overnachten. Onder het genot van een smakelijke barbecue, drank en ondergaande zon praten we bij.                                               54 km.

Woensdagochtend na een gezamenlijk ontbijt, rijden wij door via een mooie route naar San Gimignano.
De enige Cp die we kunnen vinden is erg prijzig, maar we hebben geen keus en nemen deze toch maar.
Vanaf de Cp rijdt er voor € 1,- elk uur een pendelbus naar boven naar het centrum. Je kunt ook te voet gaan, maar dat is wel wat klimmen en je doet er ± 15 minuten over. Wij laten ons ’s middags door het busje naar het centrum brengen. Hier slenteren we enkele uren rond samen met vele andere toeristen. San Gimignano is een mooie middeleeuwse  stad met 13 torens. Schijnbaar zijn er vroeger nog veel meer torens geweest, deze zijn echter afgebroken.
We zijn te laat voor het busje terug, dus gaan te voet naar beneden. Dit is goed te doen. ’S avonds gaan we weer lopend terug om in het centrum een hapje te eten.
Toen we later terug gingen was het minder leuk om te lopen. Er was namelijk geen verlichting op het pad.                                            50 km.

San Gimignano
                                                                                                                                                                                                                                                                                           Donderdagochtend gaan we beginnen aan de terugreis. We hebben 1350 km. te gaan. Eerst nog alles verschoond. We hebben maar een halve tank schoon water ingenomen. Dit scheelt in het brandstofverbruik en zo veel water hebben we niet meer nodig. Gehele dag met mooi weer kunnen rijden. Bij de Gotthardtunnel een poosje in de file gestaan. Dit door de verkeersdosering die ze toepassen. We hebben tot aan Mulhouse in Frankrijk gereden. Hier, samen met 1 andere camper, op het parkeerterrein van het spoorwegmuseum overnacht. Inmiddels is het begonnen met regenen, dit is niet zo erg want we gaan toch naar huis!                 761 km.

Vrijdag zijn we alsnog met mooi weer veilig thuis aangekomen. We hebben in totaal een fijne relaxte luie vakantie met goede camperplaatsen gehad. In totaal 2500 km gereden