Reisverslag 2010

Met de camper naar Toscana en Umbria in Italië.

Half augustus vertrekken we richting Italië. De reis door Duitsland verloopt prima. Aan het begin van de avond vinden we dat we genoeg kilometers hebben gemaakt. De Tomtom geeft bij Bühl een camperplaats (Cp) aan. Deze ziet er prima uit voor 1 nacht. Er staan 3 andere campers, waar wij bij gaan staan. Via een betaalzuil vragen ze € 5,00 voor 24 uur te betalen. Dit kan echter alleen met munten of met een bepaald soort pasje. We eten een makkelijke maaltijd in de bus en gaan daarna een eind wandelen. We komen in het centrum uit waar we even op een terras van een drankje genieten.                                                    510 km.

Na een regenachtige nacht vroeg aangereden. Gehele dag hebben we last  van alle wegwerkzaamheden en de regenbuien. Voor de Gotthardtunnel staan we een half uur in de file. Hebben we mooi de tijd om de Tomtom in te stellen voor een Cp richting Genova. Hij geeft er één aan bij San Rocco. Via een mooie slingerroute rijden we over smalle weggetjes naar boven naar de top. Leuk. De Cp is een grote parkeerplaats met enkele gereserveerde plekken voor campers. Er zijn echter geen speciale voorzieningen. We parkeren de bus en lopen naar het uitzichtpunt "La Rocco". Dit uitzicht is ondanks de bewolking heel mooi. Veel Italianen komen hier dan ook even een wandeling maken. Bij een bar gaan we op het terrasje zitten. Tijdens het eten van een heerlijke focaccia, genieten we van het uitzicht en van het Italiaanse gerebbel. Hierna wandelen we nog een rondje en eindigen bij onze bus op de Cp. Er staan nu in totaal 6 campers. Het ziet er voor ons gevoel veilig genoeg uit om hier de nacht door te brengen, dus kruipen we onder de wol.                 665 km.

Als we opstaan schijnt de zon vol op. Heerlijk, 25°C. In "t centrum" ga ik eerst verse broodjes halen. Na het ontbijt en koffie rijden we aan. Via een slingerroute naar Bonassola. Dit ligt aan Riviera di Levante. Het is hier overal verboden om met de camper te gaan staan. Daardoor  rijden we door naar de eerst volgende plaats, Levanto. We parkeren de bus aan de boulevard. Ook hier mogen we niet staan, maar we nemen de gok. We gooien, voor een paar uur, geld in de parkeerautomaat. We wandelen door de plaats. Er is een drukke toeristische markt. Hier eten en drinken we wat. Via het strand wandelen we terug. Het strand is erg smal. Men ligt er hutje mutje. We hebben het hier wel gezien. Stappen in de bus en rijden dwars door La Specia. Ook hier staan ze niet open voor campers. We besluiten door te rijden naar Marinella di Sanzarra. Hier zijn we enkele jaren geleden al eens geweest. We rijden rechtstreeks naar de Cp die vlak aan de kust ligt en zoeken een mooi plekje voor de bus.  Na het eten wandelen we over de boulevard. Er is hier niet veel te doen en het ziet er oud uit. Langs de weg zien we een paar hoertjes staan.                                                                                                                 148 km.

'S nachts horen we het flink regenen. Na het ontbijt rijden we meteen aan. Deze Cp moet je al voor 10.00 uur verlaten, anders mag je een dag bij betalen. We rijden via de kustroute enkele plaatsen verder. We stoppen bij een strandtent om even een lekker bakje cappuccino te pakken en de krant door te bladeren. Volgens het weerbericht is het in heel Italië zonnig. ??? We rijden via de autostrada een heel eind verder. In Marina di Castagneto Donoratico stoppen we. Hier zijn we al ooit eerder geweest. Er zijn hier 2 camperplaatsen. We gaan eerst bij de Cp kijken die onze voorkeur heeft. Deze ligt verder van het centrum af, maar wel dichter aan de zee en is meer beschut, kleiner en gezelliger. Jammer genoeg is er geen plek vrij. Op de andere camperplaats zien we wel nog plaatsje. We zetten onze bus er direct neer. Al snel begint de zon steeds meer haar best te doen en gaan we uitrusten op het strand. Op het einde van de middag ontdek ik tijdens een wandeling dat op de kleinere Cp een plaatsje vrij is gekomen. We willen in deze plaats nog enkele dagen blijven, dus gaan we snel de bus halen om op de kleinere Cp te zetten. Voor meer informatie over deze camperplaatsen kijk op de pagina camperplaatsen.                                                        317 km.

We blijven 5 dagen op deze heerlijke plek. Gaan regelmatig op de fiets naar het moderne centrum. In het hoogseizoen is hier elke avond een druk bezochte braderie. Verder vindt je hier veel restaurantjes, terrasjes, winkels en ijssalons etc.

Van Marina di Castagneto Donoratico gaan we naar Marina di Grosetto. Ook hier zijn we vaker geweest. Als we op de Cp aan komen zien we dat het één en ander veranderd is. Enkele jaren geleden kwam iemand hier staangeld ophalen. Nu staat er een automaat. We gooien er € 9,00 euro in. Volgens het bonnetje is dat voor 24 uur. Om 19.30 uur komt een motoragent het terrein opgereden. Tegen iedereen zegt hij dat men hier niet mag overnachten en dat we om 20.00 uur weg moeten zijn. Men reageert verbaasd en boos. Sommige staan hier al langer en zijn niet eerder weggestuurd. Ik bekijk het bord bij het betaalautomaat nog eens goed. Daar staat inderdaad op dat je hier niet mag overnachten. We gaan samen met alle andere camperbezitters op het terrein naast de Cp staan. De ene gaat nog harder te keer dan de ander. Hier zijn Italianen goed in. Maar op deze plek mogen we ook niet blijven staan. Onze maag begint flink te knorren. Het is etenstijd. We rijden dus maar aan. Aan het einde van de plaats, vlakbij het camper service punt zien we een bord van een Cp. Hier rijden we naar toe. Het is een grote, nette Cp. Voor 1 nacht incl. stroom betalen we € 20,00. We halen onze fietsen van de bus en gaan naar het centrum om wat te eten. Na het eten zien we bij een ijssalon een erge lange rij staan. Het blijkt één van de beste ijssalons van Toscana te zijn. We sluiten netjes aan. Het ijsje is inderdaad heerlijk.                                  84 km.

We slapen lekker uit. Na het ontbijt rijden we weer aan. Eerst een stukje autostrada. Bij de afslag Orbetello gaan we er af. We volgen, op dit schiereiland, een lange kustweg met veel campings. Bij een stuk open bos zien we ±10 campers staan. Dit gaan we van dichtbij bekijken. Er is nog een plekje over voor ons. De bus neer gezet en geïnformeerd of de andere hier ook voor de nacht blijven. Dat doet ze inderdaad. De zon schijnt behoorlijk, dus we pakken onze spullen en lopen in 5 minuten naar het strand. 'S avonds bij naast gelegen pizzeria gegeten.                                                                                  71 km.

Het bevalt ons wel op deze plek. We blijven hier dan ook een paar dagen langer. Schuin aan de overkant van de weg ligt een grote camping. Hier doen we onze boodschappen.

Perugia

Na 3 dagen vinden we het tijd om weer wat te gaan bekijken. We gaan naar Perugia in Umbria. We zetten de bus op een grote P onderaan de heuvel. Perugia ligt hoog boven op de top. Er is hier een servicepunt voor campers, dus daar maken we eerst gebruik van. Hierna zoeken we een tabaceria waar we tickets voor de bus kunnen kopen. Deze vinden we al snel, maar daarna de bushalte niet. Een aardige Italiaanse dame brengt ons er naar toe. We lopen enkele uren rond in het centro storico van Perugia. We zijn hier lang geleden al ooit eens geweest, maar het is zeker een 2e bezoek waard. Er zijn veel historische gebouwen, mooie pleinen, smalle straatjes en een Etruskische stadspoort. Wat je ook niet mag missen is de ondergrondse stad. Rechts naast de Prefettura, het gerechtsgebouw, bevindt zich de ingang naar de krochten van de stad. Op verschillende niveaus onder de grond, loop je door elkaar kruisende straatjes met tongewelven. Door bogen met elkaar verbonden middeleeuwse huizen, torens en waterputten. Voor meer informatie kun je op deze site kijken: http://www.umbria-verde.nl/?id=28&title=Perugia

Aan het einde van de middag nemen we de bus weer naar beneden. We stellen de Tomtom in op Todi en rijden hier via de E45 naar toe. Ook Todi ligt hoog. Het is voor de bus een hele klim. Boven aangekomen zetten we de bus op een mooi aangelegd parkeerterrein naast de Chiesa di Santa Maria della Consolazione. Van hier af heb je veel trappen te gaan om in het centrum van Todi te komen. Het is een hele klim, maar zeer zeker de moeite waard. Het is hier heel mooi + geweldig uitzicht. Op deze site vindt je alles over Todi: http://www.umbria-verde.nl/?id=31&title=Todi

Todi

Na een poos rond slenteren krijgen we honger. In onze reisgids "de Trotter" wordt een restaurant met binnentuin aangeraden. Het heet ristorante Le Scalette.
 Na even zoeken zien we dat het er behoorlijk druk is. Dit vinden we een goed teken. Er is nog net 1 tafeltje in de binnentuin vrij waar wij mogen zitten. We genieten van een heerlijke Italiaanse maaltijd. De bediening is, ondanks de drukte, erg vriendelijk. Na de maaltijd weer alle trappen naar benden gelopen. We vallen moe, maar voldaan, in ons bed.   254 km.

Naast het parkeerterrein zit een bedrijfje met gasflessen. Een harde werker is daar al vroeg in de weer, waardoor wij dus ook vroeg wakker zijn. We hebben 1 gasfles leeg. Even kijken of deze meneer hem kan vullen. Jammer, dat kan hij niet. Hij verkoopt alleen volle gasflessen en heeft niet het soort flessen die wij nodig hebben. Vandaag hebben we afgesproken met kennissen die een vakantiehuisje huren vlakbij Citta di Castello. Na het ontbijt rijden we naar die plaats toe. We zetten de bus op een groot parkeerterrein net buiten het centrum. Deze keer hoeven we niet te klimmen. Citta di Castello is omringd met een stadsmuur. We slenteren langs torens, kerken en paleizen. We zien verschillende musea, gezellige terrasjes, restaurants en boetieks. Men is druk aan het werk met aankleden voor de historische markt.

Deze begint vanavond. We zijn dus, jammer genoeg, te vroeg. http://www.umbria-verde.nl/?id=14
 Om 14.00 uur zijn we uitgekeken en moe. Het is dan ook behoorlijk warm weer. We gaan even uitrusten bij de bus. Om 15.30 uur rijden we naar onze kennissen. Het laatste stuk is een steil, smal zandweggetje, met een diepe afgrond naast ons. Ze zitten hoog op een berg. Zonder brokken komen we gelukkig boven.  We hebben een gezellige barbecue avond met veel geklets en gelach.                                                        118 km.

Arezzo

'S morgens genieten we met z'n viertjes nog van een uitgebreid ontbijt op het terras. Daarna nemen we afscheid en rijden het enge weggetje weer naar beneden. We volgen een mooie route door de bergen naar Arezzo. Hier zien we een groot parkeerterrein waar meerdere campers staan. We zetten onze bus er bij. Wat later gaan we met de roltrap naar boven naar het oude centrum. Ook hier valt weer veel te zien, zoals chiesa San Francisco, Palazzo della Dogana, piazza Grande en een mooi stadspark.  De beroemde film "La vita è bello" is hier opgenomen.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Arezzo_(stad)          44 km

Vandaag gaan we bij familie op bezoek. Hun dochter, ons petekind, is vandaag jarig. Zij verblijven in de plaats Lamporecchio op een camping. Lamporecchio ligt voorbij Florence richting Pisa. Op weg naar hun toe gaan we voor Florence bij Fiesole nog op zoek naar een "gasboer". De Tomtom geeft er hier één aan. We hebben op een gegeven moment het zweet in onze handen staan, want de weggetjes worden steeds smaller en kronkeliger. We rijden zelfs een bord voorbij "verboden om in te rijden voor campers". Zonder brokken en ongelukken komen we boven op de gezochte plek. Daar zien we van alles, maar geen "gasboer". Op het juiste nummer zit een opslag van antiek. We geven het op en rijden weer verder. We zien een leuk terrasje, waar we van een cappuccino genieten. Tegen 14.00 uur komen we bij de camping aan, alwaar we een warm onthaal krijgen. We mogen, vanwege de siësta, de camping nog niet oprijden en zetten de bus op het parkeerterrein. We gaan kijken hoe en waar de familie kampeert. Eerst feliciteren we natuurlijk ons petekind. Vanwege bewolking en regen moeten we op een gegeven moment binnen in de tent gaan zitten. Na de siësta  schrijven we ons bij de receptie in en zetten de bus op een goed plekje. Na een lekkere douche gaan we met z'n allen uit eten. Dit wordt een bijzondere ervaring. We gaan eten bij een wat ouder Italiaans echtpaar aan huis. Ze hebben het leuk versierd voor de jarige jop. Ze verwennen ons de hele avond met echte Italiaanse gerechten. Heerlijk. Op een gegeven moment doen ze de lamp uit en komen binnen met een taart vol met kaarsjes. We vragen of ze er bij komen zitten en met ons mee willen toosten. Een poosje gezellig proberen te kletsen met hun. Tot slot kopen we olijfolie, salami en wijn. Terug op de camping vallen we  doodmoe in bed.                                                                                          148 km.

'S morgens ontbijten we met z'n allen. Eind van de ochtend rijden wij weer aan. Via de autostrada A11-E74 gaan we voorbij Viareggio naar Marina di Pietrasanta. Op een parkeerterrein aan zee zetten we de bus neer. Het is hier overal verboden voor campers. Dit is de enige plek waar hij kan staan. Er staan nog meer campers. We zijn hier op de heenweg ook geweest. Toen hebben we hier alleen iets gedronken. Het weer is inmiddels gelukkig een stuk beter, waardoor we de gehele middag op het strand kunnen liggen. 'S avonds lopen we het centrum in. Er zit veel meer aan winkels en restaurantjes dan wij gedacht en verwacht hadden. Er loopt zelfs een lange pier de zee in, waarover het leuk wandelen is. Op het einde staan verschillende bankjes en beelden.                                                                                    87 km.

De dag begint al lekker zonnig. De temperatuur is iets lager, daar zijn we wel blij mee. Vandaag is onze laatste dag hier. Morgen beginnen we aan de terugreis. We houden een lekkere luier dag.  Later op de dag blijkt het gas op te zijn. Dat is pech hebben, maar voor die 2 laatste dagen moet het lukken zonder gas. Dat wordt geen koffie meer zetten!

Om 8.00 uur beginnen we aan de terugweg. We duiken meteen de autostrada op.  We schieten goed op. Stoppen een paar keer voor koffie, eten en tanken. Om 19.00 uur rijden we Speyer in Duitsland in. De Tomtom geeft hier een Cp bij het Technisch museum aan. Het is echter een te luxe en te dure (€ 22,00) plek voor alleen de nacht, vinden wij. We zoeken even verder in de plaats en vinden een kleine parkeerplaats vlak bij het water. Er staat nog een andere camper. Vlakbij ligt een Biergarten met een groot terras. Hier gaan we, ondanks dat het een stuk frisser is, zitten. We eten een lekkere, flinke maaltijd. We hebben een leuke avond, want er loopt een brutaal ratje over het terras rond. Er zit een groep meiden, die steeds beginnen te gillen als dat beestje zich laat zien.                             645 km.

'S morgens zijn we vroeg wakker door een treintje met schelle fluit die vlak langs het parkeerterrein rijd. We rijden dus weer vroeg aan. Net als gisteren stoppen we weer enkele malen. Om 13.30 rijden we onze woonplaats in.                                             420 km.
Slotsom: een heerlijke relaxte vakantie. In totaal 3510 km. gereden.