Reisverslag 2017

Met de camper al rondtrekkend via Congost de Mont Rebei naar Sevilla in Spanje

Congost de Mont Rebei

We hebben weer een mooie planning gemaakt voor deze vakantie, maar het belangrijkste is.... niets moet, alles mag! We willen, zonder tolwegen, in Spanje belanden. De 2 belangrijkste wensen zijn de Mont Rebei kloof lopen en Sevilla te bezoeken.

Op zaterdag 1 oktober rijden we net voor het middag uur aan. Het weer is zonnig, maar wel fris. We willen vandaag via Antwerpen en Parijs naar Orleans. Halverwege de middag stoppen we bij een mooie P naast de weg in Le Vermandois. We genieten van het uitzicht, terwijl we onze benen rekken en strekken. We zijn ongeveer 150 km. voor Parijs. Na de late  lunch, want het is nu al 16.00 uur, rijden we weer verder. Bij Parijs aangekomen is het spits tijd. We hebben flink last van de files. Rond een uur of zeven, als we Parijs voorbij zijn, parkeren we ergens om te kijken waar we kunnen gaan overnachten. Vlak voor Orleans in Saran is er een CP. Deze heet Sanary. Hier gaan we heen. Inmiddels is het donker. We hebben een heuvelachtige route met weinig verlichting en het miezert. Dit is niet fijn rijden. Op een gegeven moment steekt er plots een ree over. We schrikken ons rot, maar het loopt gelukkig goed af. In de berm  zien we er nog 5 staan. Als we bijna bij de CP. zijn, zien we een Intermarché met benzinepomp. Dus eerst even tanken. Er naast, bij de Mac, eten we een snelle hap. Op de CP. is het behoorlijk druk. Daarom parkeren we op de P er naast. In totaal zijn we met 13 campers. Als we eenmaal gesetteld zijn, verkennen we al wandelend de omgeving.   623 km.

Na een goede nachtrust, ga ik bij de bakker brood halen. Deze zit op 200 meter van de CP. Na het ontbijt loop ik een ronde om het meertje. Het is bewolkt en wat fris. Om 10.00 uur gaan we  verder. We kunnen de hele dag goed door rijden en hebben rond de 300 km. snelweg zonder tol. Ook hele mooie stukken met vergezichten. We stoppen verschillende keren om daarvan te genieten. Ook stoppen we in het mooie plaatsje Souillac. Hier wandelen we rond, bewonderen de abdijkerk en pikken een terrasje. Weer uitgerust gaan we verder richting Toulouse. Daar aangekomen is het spitstijd, dus we hebben de nodige vertragingen. Tegen 19.00 uur kunnen we dat achter ons laten en rijden we Venerque binnen. Hier is een Cp. Er is gelukkig nog 1 plekje vrij. Het is wel wat drassig, alsof het hier flink geregend heeft. Vreemd, want wij hebben de hele dag geen regen gezien. De Cp. is gratis. Het ligt aan een recreatieplas. Het centrum en de bakker zijn op loopafstand. Later wandelen we daar naar toe en eten ergens een hapje op het terras.   601 km.

Souillac                      Tremp

's Nachts regent het flink, maar als ik de ochtend naar de bakker loop is het gelukkig droog. Bij de boulangerie sla ik flink in. De broodjes zijn zó lekker in Frankrijk. Tegen 10.00 uur vertrekken we met als doel Puente de Montañana in Spanje. Als we een mooie slingerroute door de Pyreneeën rijden, staat ineens al het verkeer stil. We snappen niet waarom. Is er verder op een ongeluk gebeurd, of zo? Even later komen er verschillende mensen langs gelopen met Catalaanse vlaggen om. Ze roepen van alles, maar ja, dat verstaan wij niet. Het wordt al snel duidelijk. Er is een wegblokkade, gemaakt door protesterende Catalanen. Ze willen onafhankelijk zijn van Spanje. Afgelopen zondag is het referendum mislukt. We staan een uur vast, als de politie alle personenauto's en campers uit de file haalt. Ze gebaren om hun te volgen. Louis was een poos eerder al uitgestapt om te gaan kijken waar en hoe ver weg de blokkade is. Dus de schrik slaat mij even om het hart. Als ik de politie volg en ik zie nergens Louis lopen....wat dan?? Gelukkig, ik zie hem een stuk verder op zwaaien naar mij. De politie heeft kunnen regelen dat wij allemaal door de blokkade mogen. De vrachtwagens moeten blijven staan. Hier hebben we toch geluk bij!! Als we de versperring voorbij zijn, rijden we nog een uurtje en dan komen we aan bij de P La Masieta in Puente de Montañana. Hier is het startpunt voor de wandeling door de Congost de Mont Rebei kloof. Deze willen we heel graag gaan lopen. Het moet erg spectaculair zijn. Eenmaal bij de P blijkt dat door een hoogte bord wij daar niet kunnen parkeren. We zetten de bus verder op langs de weg en gaan op zoek naar een informatiepunt. Ik heb natuurlijk al van alles op internet gevonden, maar toch.  Er is niets of niemand te vinden. Dit is erg vreemd, want het zou gewoon open moeten zijn. We denken, wat nu? We laten het voor wat het is, want het is inmiddels toch al te laat om de wandeling nu nog te lopen. We besluiten dat we morgen terug komen. Voor nu gaan we naar Tremp. Daar is een Cp. We rijden, via een mooie route, na een half uur de Cp. op. Er staat 1 andere camper. Ook een Nederlander. Het is een open, schone Cp. Aan één zijde ligt het tegen een sportcentrum aan. Er is ook een serviceplek aanwezig. Wel zo fijn, want dan kunnen we straks het toilet ledigen. 2 Campers hebben de mogelijkheid om tegen betaling stroom te nemen. Eenmaal gesetteld, geniet ik eerst van de zon. Later hebben we zin om een terrasje te pikken. We wandelen in 10 minuten naar het centrum. Als we aankomen blijkt alles gesloten te zijn door een protestactie voor de onafhankelijkheid. We lezen dit op de affiches die overal hangen. Hoe dichter we bij het gemeentehuis komen, hoe meer mensen we op de been zien. De meeste zijn uitgedost met Catalaanse vlaggen etc. Ook zien we een blokkade door tractoren, brandweerwagens en politieauto's met Catalaanse uitingen. Wij kijken het even aan. Ze hangen een hele grote Catalaanse vlag vanaf het dak van het gemeentehuis naar beneden. Er volgt een soort toespraak. Op dit moment houden wij het voor gezien. We hebben honger en lopen terug naar de Cp. Eerst de stoelen er uit om nog even van de zon te genieten en dan zelf koken.   280 km.

Congost de Mont Rebei         Congost de Mont Rebei

Na een goede nachtrust staan we vroeg op. Op 5 minuten loopafstand is een kleine supermarkt waar ik brood koop. Het zonnetje schijnt lekker. We kletsen nog even met onze Nederlandse buren en rijden dan weer naar de kloof. Onderweg zien we een gier in een boom zitten. Gigantisch! We zijn helaas te laat om een goede foto te maken. Terug bij de P La  Masieta, zoeken we een plekje om de bus te parkeren. Het is wel aan de weg, maar het kan niet anders. Bepakt en bezakt met water, eten en goede schoenen, starten we om 11.00 uur de wandeling. Deze is 10 km. Wij doen er 6 uur over. Het is geweldig!! Nog nooit zo iets moois gezien. We dalen, klimmen en klauteren over effen en oneffen paden. We lopen langs de kloof in een uitgehakt pad in de rotswand. We genieten van geweldige uitzichten, roofvogels en hangbruggen. Geen woorden voor. Om 17.00 uur zijn we weer terug bij het beginpunt. Moe, maar voldaan. We rijden terug naar Tremp. Op de Cp. rusten we goed uit. Daarna doen we boodschappen bij de kleine supermarkt. Later wandelen we naar het centrum. Nu lukt het wel om daar op een terras een hapje te eten.   68 km.

Ik haal een stokbrood bij de bakker, die we gisterenavond ontdekt hebben. Het is moeilijk om niet veel meer te kopen, want het ruikt er zo lekker. Na het ontbijt wissel ik informatie uit met onze Duitse buurman. Om 10.00 uur rijden we aan, met als doel Cp. La Marina in El Saler bij Valencia. Via een mooie route rijden we dwars door het binnenland. Vooral in het begin is het erg mooi. We rijden door natuurparken en een kloof. We genieten van de vergezichten. Tegen 13.00 uur stoppen we om de benen te strekken en te lunchen. Dan weer verder over de tolvrije snelweg. Om 17.00 uur rijden we de ons bekende CP. La Marina op. Deze is halfvol, dus qua plek, hebben we alle keus. We kiezen een plaats, waar we het beste van de avondzon kunnen genieten. De zon doet trouwens flink zijn best. 28°C. Onze planning is om hier enkele dagen te blijven.   426 km.

Op de dag voor de nationale feestdag van Valencia, fietsen we naar de stad. Jammer genoeg regent het. We zijn op zoek naar een Mediamarkt, want de e-reader is gesneuveld. Deze viel uit een kastje en daar kan zo'n ding niet tegen. Bij de 1e Mediamarkt hebben ze niet de e-reader die wij willen hebben. We doorkruisen heel de stad naar de andere Mediamarkt. Zo kom je nog eens ergens. In ieder geval slagen we daar wel. De avond genieten we in het centrum met lekker eten en verschillende leuke festiviteiten. We sluiten de avond af met een gigantisch vuurwerk.

We houden 2 dagen rust in El Saler met zonnen, fietsen en barbecueën.

Valencia                      Valencia

En dan is het weer tijd om verder te gaan. Op ons gemakje ontbijten we eerst, daarna alles opruimen en bij het servicepunt lossen en laden. Na het afrekenen van de Cp. gaan we vlakbij tanken. Zo we zijn er klaar voor. Om 12.30 uur starten we met een gevarieerde route door dorpjes, bergen en langs de kust naar Altea. Dit is een toeristische kustplaats met een mooie boulevard. We bezichtigen het plaatsje. Hier vlakbij zijn de Algar watervallen (Les Fonts d´Algar). Deze gaan we straks bezoeken, maar nu eerst lunchen. Het is gezellig druk op het terras en met een lekker zonnetje genieten we van de tapas. Maar er komt een kleine klink in de kabel. We lezen op internet dat de watervallen in oktober maar tot 16.30 uur te bezoeken zijn. Tja, dan kunnen we er amper van genieten. Dit blijft dus liggen voor een andere keer. We wandelen via de boulevard terug naar de bus en rijden naar El Campello. Gelukkig is er bij Cp. Campello Beach nog een plaatsje vrij. Het is nog een mooi, rustig plekje ook. We zijn van plan om hier 2 of 3 dagen te blijven. In de avond gaan we op de fiets naar San Juan. Door de app van google maps fietsen we binnen door. In 10 minuten zijn we er al. Op tripadviser hebben we een restaurant gevonden wat goed beoordeeld wordt. Het heeft een smal terrasje aan straat. Er is nog 1 tafeltje vrij. Een vriendelijke ober legt met handen en voeten uit hoe het hier werkt. Je krijgt een lijstje met gerechten. Hier streep je op aan welke tapas je graag wilt hebben. We gokken regelmatig, omdat we niet weten wat het is. Het smaakt allemaal goed. Na ijs en espresso fietsen we weer terug naar de Cp.   195 km.

De claxonnerende bakker maakt ons wakker. Na het ontbijt fietsen we naar de grote Carrefour. We kopen vlees etc., zodat we vanavond kunnen barbecueën. Op de terugweg fietsen we langs een nieuwe Cp. Ze liggen 1,5 km. van elkaar af. Ik ben nieuwsgierig en wil even kijken. De aardige eigenaar Juan geeft mij een rondleiding. Het ziet er goed en netjes uit. Deze Cp. Camper Area 7 is € 3,00 duurder, maar heeft grotere plaatsen, free Wifi en meer douches en toiletten. Het is zeker een plek om te onthouden voor een andere keer. De rest van de middag brengen we door aan zee. 's Avonds relaxen en barbecueën bij de bus. De dag erna verloopt ongeveer hetzelfde. We doen niet veel. Strand en Cp.

Na het ontbijt ruimen we alles op. Op de losplaats verversen we het water en het toilet. Na afrekenen rijden we aan met als doel Cartagena. Dat is 1,5 uur rijden. Cartagena is een grote havenstad. We parkeren vlak bij het centrum. De stad heeft een rijke geschiedenis. De laatste jaren is er veel moeite gedaan om het vervallen centrum volledig te renoveren en op te waarderen. Met succes! Er is veel te zien, zoals  het klooster Santuario de la Virgen de la Fuensanta,  hetKasteel van Cartagena, Teatro Romano, overblijfselen van de  stierenvechters arena en de laatste verdedigingsmuur staat nog voor bijna de helft rondom de stad. We kopen tickets voor de lift om het kasteel te bezichtigen. Vanaf deze hoogte genieten we van de vergezichten. Na het bekijken van het kasteel, wandelen we door de stad naar de haven. Het is druk. Niet raar, want het is vandaag "Dia de la Hispanidad". Dit is een nationale feestdag. In het centrum eten we een lunch op een terras in een smal straatje. Het is hier redelijk rustig. Op de pleinen, waar we net waren, is het veel te druk. Eind van de middag zijn we terug bij de bus. We gaan vanaf hier naar Almeria. Door de warmte en omdat we moe zijn van het stadsbezoek, is het een vermoeiende rit. Tegen 18.30 uur komen we op de P in Almeria aan. Hier zijn we al vaker geweest. Zie het verslag van vorig jaar. Op de P staan 4 andere campers. We zijn in ieder geval niet alleen. Eenmaal gesetteld en uitgerust wandelen we over de boulevard. Ook hier is het vanwege de feestdag gezellig druk. Op de rambla bij het park eten we een hapje. Tegen het eind van de avond wandelen we terug naar de bus.   394 km.

Om 9.30 uur staan we op. Ik ga bij de supermarkt, die op 5 minuten lopen afstand is, boodschappen doen voor ontbijt en lunch. Het is heerlijk weer. 28°C. Vandaag wordt een stranddag. 's Avonds gaan we te voet naar het centrum en eten daar een hapje. Nog steeds in korte broek/rokje. Heerlijk. Op de P is het drukker geworden. Er staan nu 10 campers, maar er is plaats genoeg.

Op het naastgelegen plein is het markt. Hierdoor is er meer leven en wordt er vol op geparkeerd bij de campers. We staan hierdoor vroeg op. Na het ontbijt rijden we aan naar Balerma. De toilet moet gelost worden. We gaan naar camping Mar Azul. De omgeving is niet mooi. Eén en al kassen. De camping ligt aan zee en heeft een zwembad. Met ASCI card staan we hier voor € 15,00 p/n. De camping is voor 3/4 leeg. Wij komen maar voor 1 nacht, dus het maakt allemaal niet zo veel uit. Na het plaatsen van de bus, draaien we de luifel uit en zetten de stoelen buiten. Helemaal goed. Later gaan we naar zee. 's Avonds wandelen we in 20 minuten naar het centrum van Balerno. Het is een vissersdorpje met boulevard. Terwijl we een restaurantje zoeken begint het onverwachts te regenen. Even schuilen bij een cafe/ restaurant. Er is waarschijnlijk een belangrijke voetbalwedstrijd, want er zit veel volk voor het scherm. Het geluid staat heel hard. Ach ja, je kunt niet alles hebben. De jongen van de bediening spreekt alleen Spaans en weet geen goed raad met ons. Op zich wel leuk. We krijgen een bord friet met salade. Ineens komt hij met een menu kaart in het Duits aangezet. Dat maakt het een stuk makkelijker. Ik neem mosselen. Lekker en veel! Even later staan we half doof, maar met een nieuwe ervaring rijker, buiten.   49 km.

Malaga                        Malaga

We staan weer met een heerlijk zonnetje op. Bij de winkel op de camping haal ik een nog warme baguette. Na een uitgebreid ontbijt ruimen we alles op, het toilet maken we schoon en we rekenen de camping af. Nu gaat de reis naar kennissen van ons. Hans en Anne-Loes hebben een B&B in Arenas. Deze heet B&B Casa Agradable. Ze hebben deze zelf opgebouwd. Het loopt erg goed. Ze hebben het druk, maar vinden het heel leuk om de gasten te ontvangen en te verwennen. Wij zijn er nog nooit geweest en zijn nieuwsgierig hoe het eruit ziet. We hebben gisteren telefonisch contact gehad en ze verwachten ons. Heel toevallig hebben ze zelf vakantie en hebben nu geen gasten. Om 14.00 uur komen we in Arenas aan. We bellen Hans. Hij komt met zijn auto naar ons toe en rijdt ons voor tot halverwege de B&B. Daar parkeren wij onze bus en rijden met Hans via een steile, smalle weg omhoog naar hun huis. We krijgen een warm welkom. Eerst even bijkletsen en dan de rondleiding. Het is echt heel mooi ....... en wat een uitzicht! We hebben een hele gezellige middag. Begin van de avond nemen we weer afscheid. Wij rijden richting Málaga. Dat is 17 km. Even daar voor is Camper Areas El Ricón, waar we willen overnachten. Het ligt in een rustige woonwijk. Het is een nette, mooie Cp. We worden vriendelijk ontvangen. Als de bus staat gaan we meteen te voet naar het centrum. Dat is maar 500 meter. Hier zitten verschillende restaurantjes. Helaas is bijna alles gesloten, terwijl ze wel open zouden moeten zijn, volgens hun websites. Maar gelukkig treffen we er toch één die open is. We eten luxe en uitgebreid voor weinig geld. Tegen 23.30 uur wandelen we terug naar de Cp. Moe vallen we in bed.   181 km

's Morgens haal ik bij de receptie brood. Het is wat bewolkt. De voorspellingen voor de komende dagen zijn helaas minder. Vandaag gaan we Málaga bezoeken. Er is een Cp. dichterbij, dus hier rekenen we weer af. Het is maar 10 minuten rijden. CP Area Malaga Beach ligt dicht aan de weg en aan zee. Deze Cp. is nog nieuw. Hierdoor is de stroom en het water nog niet in orde. Voor ons geen probleem. Er is wel een douche, met sleutel, die je bij de receptie kan halen. De Cp ziet er goed en groot uit. We kunnen een plaats recht aan zee nemen. Inmiddels zijn de wolken weg. We halen de fietsen van de camper en fietsen direct naar Málaga. Het is als maar langs en over de boulevard. (8 km.) We komen bij de haven Málaga binnen. Hier ligt een schip van 140 miljoen met alles er op en er aan. Het is van 1 van de oprichters van Microsoft. Wat een schip!. We fietsen verder naar centro historico en bezichtigen de Cathedral, la Alcazaba, teatro Romana, het huis van Picasso en nog veel meer. Daarna  fietsen we door het mooie stadspark. Op de boulevard genieten we op een terras van een ijscoupe, als er een jongen met een leguaan op zijn rug langs loopt. Apart om te zien. Ik heb met handen en voeten een gesprekje met de jongen. Ondertussen blijft de leguaan rustig op het muurtje zitten. Eind van de middag gaan we terug naar de Cp. Bij de bus genieten we nog een poos van het uitzicht over de zee.   14 km.

Leguaan                       Leguaan

We zijn vroeg op doordat er geclaxonneerd word. "De bakker" denken we, maar helaas. Tijdens het wachten op die goede man, genieten we van een prachtige zonsopgang. Af en toe valt er een drupje regen. Om 10.00 uur komt eindelijk de bakker. Na het ontbijt maken we het toilet schoon en rekenen de Cp. af. We vertrekken naar Sevilla. Hier rijden we 2 uur over. Dicht bij het centrum is een grote mixparking. Het ligt aan de rivier Guadalquivir, maar hier zie je door de hoge begroeiing niet veel van. Er staan veel campers. We zetten de onze er bij. Even later wandelen we, via een mooie brug over de netgenoemde rivier, in 20 minuten naar het centrum. we kijken onze ogen uit. Wat een mooie gezellige stad! Er is zoveel te zien. Te veel om op te noemen, daarom hier de top 10 van bezienswaardigheden. We lopen ook tegen een festival aan waar alle landen zich presenteren met eten, drinken, souvenirs en muziek (festival de las naciones). Gezellig. Leuk om rond te lopen. We nemen dan ook maar meteen een hapje en een drankje. Dit moeten we wel onder een afdak nemen, want ineens giet het. Gelukkig blijft het bij 2 flinke buien en kunnen we droog verder in de stad rond kijken. Tegen 19.00 uur zijn we terug bij onze bus. Doodmoe doen we even een dutje. Als we weer uitgerust zijn lopen we rond 22.00 uur naar Metropol Parasol. Dat is heel mooi verlicht. Doordat het avond is, is het maar gedeeltelijk te bezichtigen en kun je niet naar boven. Morgen maar terug om van het uitzicht te genieten. Achter het gebouw is een plein met verschillende eettentjes. Bij een klein restaurantje met vriendelijke bediening eten we op het terras. Tegen middernacht lopen we terug naar de P. Jammer dat ik (nog) geen stappenteller heb, want, jeetje, wat hebben we veel gelopen.   230 km.

's Nachts regent het flink. Gelukkig is het als we opstaan droog. Louis gaat te voet een bakkerij zoeken. Hij is daar even zoet mee, maar slaagt wel. We ontbijten in de bus, daarna halen we de fietsen er af. We hebben gisteren gezien dat het goed te fietsen is in Sevilla. We gaan als eerste naar Real Alcazar. Hier hebben we toegangstickets voor nodig. We sluiten aan in de rij en hebben meteen een gesprek met een Nederlands koppel. De wachttijd valt mee. Al snel kunnen we naar binnen. We lopen 2,5 uur rond. Het is mooi en groot. Na de bezichtiging fietsen we naar de Parasol en kopen tickets van € 3,00 pp om naar boven te mogen. Wekijken uit over de stad. De Parasol zelf vinden wij 's avonds, door de verlichting, veel mooier als overdag. Na een drankje fietsen we naar de wijk Santa Cruz. Ook hier wandelen we en kijken we rond. Bij la Casa de Pilatos kun je tickets kopen om het te bezichtigen, maar we hebben even genoeg aan paleizen gezien. Dit komt op het to-do lijstje voor als we hier terug komen. Op een pleintje vallen we neer op het terras. Lunchtijd. Daarna lopen we in deze joodse wijk door de smalle straatjes. We kopen een paar souvenirtjes voor het thuisfront. Tijd om weer terug te gaan naar de bus en uit te rusten met een bakje koffie. Op tripadvisor zien we een tapas restaurant waar we straks willen gaan eten. Maquilla bar. Halverwege de avond fietsen we er naar toe. Het is erg druk, maar we vinden na even wachten een plekje. Binnen, want het regent inmiddels en niet zo'n beetje ook. We kijken recht op de keuken en zien dat er echt handwerk geleverd wordt. We eten heerlijk. De recensies kloppen. Op de terugweg maakt Louis met zijn fiets een sliding. Hij moet ineens remmen voor een voetganger en de straattegels zijn door de regen spiegel glad. Gelukkig geen blessures.

Sevilla                       Sevilla

Louis gaat op de fiets weg om brood te halen. Hij slaagt nu in een andere winkel en komt met warm brood terug. Lekker. Na het ontbijt gaan de fietsen weer achter op het fietsenrek. We rekenen de P af. Dit is € 10,00 p/24 uur. We gaan terug naar de kust ♪♪. In de provincie Almeriá is de weersvoorspelling een stuk beter. Ons doel is Camping Roquetes in Roquetas de mar. Hier zijn we vorig jaar ook geweest en dat is goed bevallen. In een plaats van te voren gaan we bij een Carrefour boodschappen doen. Onder andere vlees en vis voor op de barbecue. Ja, want hier schijnt de zon. Het is 21°C. Op de camping is het rustig en hebben we keuze uit veel plaatsen. We kiezen vlakbij het zwembad halverwege de camping. Jammer genoeg is het gesloten. Door het ACSI pasje kamperen we hier voor € 17,00 all in.   431 km.

We genieten de volgende dag van zon, zee en strand. 's Avonds fietsen we een leuke route via vlonders, strand en boulevard naar het uitgaanscentrum van Roquetas de mar. Bij Pizzeria Carmen wachten we even totdat er een tafel vrij komt. Je kunt hier ook tapas eten. Daar gaan wij voor. De bediening is vlot en gezellig. We eten lekker met mooi uitzicht op zee. Op de terugweg fietsen we langs een groot terrein waar veel campers staan. Wel 20 stuks. Ze staan recht aan zee, maar wel zonder voorzieningen. Dit willen we onthouden voor een ander jaar.

Om 9.30 uur zijn we wakker. Na het ontbijt en koffie pakken we alles in. We gaan weer verder met als doel El Campello. Het gaat vandaag niet zonder slag of stoot. Na 1 uur rijden begint het rode olielampje te knipperen. We gaan zo snel mogelijk van de snelweg af en stoppen op een kleine parkeerplaats. We hebben van de week nog olie gepeild en bijgevuld. Er zit eerder te veel, dan te weinig in. We pakken het Fiat boek er bij, ondertussen kan de motor afkoelen. Hieruit blijkt dat het rode lampje na een minuut knipperen uit gaat. Het is een waarschuwing dat de olie ververst moet worden. Schijnbaar gaat het knipperen na 1 minuut over . Elke 2 uur gaat het dan weer knipperen. We starten de motor en wachten een minuut. Inderdaad het gaat uit. We zetten de reis weer voort. Onderweg stoppen we om te lunchen. Het is een hele mooie route. Tegen 15.30 uur komen we bij CP Camper Area 7 in El Campello aan. Dat is dus de Cp. waar ik vorige week de rondleiding heb gehad. We kiezen een plek met avondzon. Snel halen we de fietsen er af. We willen deze dag nog even van zon, zee en strand genieten. De rest komt later wel. Via een steile weg naar beneden komen we vlakbij de tramhalte en de boulevard aan. We willen een stukje over de boulevard fietsen, maar zien beveiliging lopen. Je mag hier niet fietsen, dus wij braven Nederlanders, stappen meteen af. We zetten onze fietsen tegen het muurtje en gaan aan het strand liggen. Het is een groot, schoon strand. Na een uurtje zeg ik tegen Louis "staan onze fietsen er nog"? Zou het een voorgevoel zijn?? Louis kan het vanaf hier niet goed zien en loopt er naar toe. 3 x raden....zijn fiets weg. Gdverdmm. De fiets is met sloten en al zo opgepakt. Op mijn fiets gaat Louis in de omgeving zoeken. Ik ga te voet terug naar de CP. Als Louis, zonder resultaat, terug komt, zoeken we alle gegevens van de fiets en de verzekering bij elkaar. Daarna rijden we met de camper naar het politiebureau van El Campello, om aangifte te doen. We worden vriendelijk geholpen. Bij de tramhaltes hangen camera's. Ze gaan de beelden terug kijken. Misschien horen we hier nog ooit iets van. Daarna rijden we terug naar de CP. Inmiddels is het al 20.00 uur. We hebben honger. Via de boulevard wandelen we richting El Campello. Een stuk er voor zitten een paar restaurantjes. Bij restaurant La Alegria, van de Nederlanders Henk & Willeke, hebben we een goede maaltijd.   333 km.

De zon schijnt flink. We houden een lekker lang ochtendritueel. 's Middags naar het strand en 's avonds een flinke wandeling over de boulevard. We eten een pizza en sluiten de dag af met een lekker drankje bij de bus.

De laatste dag voordat we aan de terugweg beginnen. Helaas is het bewolkt. We hebben contact met onze garage i.v.m. het olie lampje. Ze zeggen dat we gewoon naar huis kunnen rijden. Wel het advies om snel daarna de olie te laten verversen. 's Middags wandelen we een stuk in de omgeving en nemen een lunch bij het winkelcentrum vlakbij de Cp. Rest van de dag en avond relaxen we bij de bus.  We zijn alle twee al een paar dagen verkouden, maar we krijgen nu er toch wel veel last van. We kruipen met een paracetamolletje vroeg in bed.

We zijn vroeg op. Eerst ontbijten, dan alles opruimen, de serviceplek bezoeken en de Cp afrekenen. Bij de Carrefour gooien we de tank vol. Tegen 11.30 uur kan de terugreis beginnen. Deze verloopt fantastisch. Via Valencia dwars door Spanje richting bordeaux. We volgen de AP7, daarna de A23. 120 km. p/u. Het is een mooie route en we hebben mooi weer. Het laatste stuk is een  slingerweg door de bergen, waar veel werkzaamheden zijn. Doordat er weinig verkeer is, hebben we gelukkig weinig oponthoud. Iets na 18.00 uur rijden we Jaca in. Er is een gratis CP. Hier staan al veel campers, maar er is nog plek over voor laatkomers. We parkeren toevallig naast Nederlanders. Zij komt meteen even kletsen. Jaca heeft een historisch centrum, wat we gaan bekijken. Het ligt hoog. Via een flinke trap langs een park komen we daar aan. Er is veel te zien, maar we gaan eerst eten. Bij een klein barretje, waar het erg druk is met voornamelijk locals, eten we tapas aan de bar. Erg lekker. Hierna wandelen we door het centrum langs de Torre del Reloj, de citadel en de kathedraal. Het is een leuke, gezellige plaats.   644 km.

Door onze verkoudheid en een vuilniswagen die veel herrie maakt, slapen we niet al te best . Ik ga boven in het centrum brood halen. Om 10.30 uur gaat de 2de dag van de terugreis beginnen. Het eerste uur van Spanje naar Frankrijk, door de Pyreneeën, is een genot. Wat een mooie route. Hierna hebben we veel landweggetjes. Wel mooi, maar schiet niet echt op. Tussen door hebben we snelwegen waar je 90 of 110 km. p/u mag rijden. We stoppen een paar keer om te lunchen, benen te strekken en om te tanken. Rond 18.00 uur zijn we in het plaatsje Bessines sur Gartempe. Dit ligt 35 km. voorbij Limoges. Er is een Cp. Aire municipal. Er staan al 5 andere campers. Het is een nette, rustige plek.

Sevilla                       Peronne

We worden van de kerkklokken wakker. Even later staan we op. De bakker is om de hoek. Ik koop verse croissantjes. Na ons ontbijt vertrekken wij als een na laatste van de Cp. De rest is al lang on tour. Eerst nog tanken bij E.leclerc. We zijn de hele dag onderweg. We stoppen voor lunch en koffie pauzes. Halverwege de middag rijden we door een bruin wolkendek. Erg raar. We hadden helemaal niet in de gaten dat we zo hoog zaten. Maar ineens is het mooie weer over en rijden we in de mist. Later bij Parijs hebben we weer het gebruikelijke oponthoud. Tegen 18.00 uur gaan we met de Garmin op zoek naar een overnachtingsplek.  De 1e Cp. of P ligt in de plaats Chulnes. Deze valt erg tegen. Het is een lelijk en saai plein bij het gemeentehuis. Er staan geen andere campers. Ook de omgeving, het centrum, ziet er niet aantrekkelijk uit. We gaan wel bij de Carrefour lekkers in slaan en tanken. Dan rijden we 10 km verder door naar Peronne. Dit centrum ziet er veel beter uit. De Cp. Aire municipal ligt 500 meter verder. Wel wat afgelegen, buiten de bebouwde kom. Er staan geen andere campers. We besluiten met de bus naar het centrum te gaan en na het eten terug naar deze Cp. We vinden het namelijk niets om hier de camper zo te laten staan. In het centrum is bij het gemeentehuis en de kerk een grote P. We kunnen makkelijk parkeren. Na de lekkere maaltijd rijden we terug naar de Cp. We hebben een goede nachtrust.   515 km.

We zijn vroeg wakker. Het heeft vannacht flink geregend. Bij de sani-zuil lossen we de watertank en het toilet. We rijden naar dezelfde P in het centrum als gisterenavond. Bij de bakker kopen we croissants. Hierna parkeren we bij het kasteel Museum of the great war. Erg mooi. Dit is een mooie plek om te ontbijten. Daarna starten we voor de laatste 330 km. We verwachten rond 14.00 uur thuis te kunnen zijn, maar dat valt helaas tegen. Dit komt door wegomleggingen en door ongelukken, dus files in en bij Antwerpen. In plaats van 14.00 uur komen we pas om 16.00 uur thuis. Ach ja, een klein tegenvallertje na een heerlijke vakantie.   330 km.