REISVERSLAG 1999

Met de camper 3 weken naar Lombardije, Toscane en Lazio(Rome) in Italië.

Op zaterdag 21 augustus zijn we 's ochtends om half 11 vertrokken richting Italië. Via Venlo zijn we Duitsland ingereden. Tegen 18.00 uur waren we al bij Basel in Zwitserland. Hier wilde we op een parkeerplaats gaan staan voor de nacht, maar je mocht er echter maar 2 uur staan. Dus maar een stuk verder gereden. Om 19.00 uur bij het Wiggertahl op een parkeerplaats gestopt. Hier genoten we een mooi uitzicht.

uitzicht Zwitserland 1                                                  uitzicht Zwitserland 2

Je zit hier dan ook al midden in de bergen. Op een picknickbank langs onze bus zitten eten. Het zonnetje schijnt lekker. Het weer is stukken beter dan in Nederland. Na het eten een eindje gewandeld. In het dorp was een "waldfest". Hier een poosje naar gekeken. 'S avonds laat hierdoor nog van een mooi vuurwerk kunnen genieten. Vandaag 694 km. gereden.

Zondag 22 aug. na een goede nachtrust en een stevig ontbijt om 11.00 uur aangereden. Door de bergen van Zwitserland, via veel tunnels waaronder de Gotthard tunnel, is het mooi rijden.

uitzicht Zwitserland 3

Je hebt hele fraaie uitzichten. De eerste stukken film en foto's zijn dan ook alweer gemaakt. Om 14.00 uur reden we Italië in. Via een smalle kronkelweg langs het Lago Maggiore tot aan de plaats Verbania  gereden. Hier de bus gestald op een doodlopende weg bij enkele andere campers. Een stuk rondgewandeld en op een muur langs het meer van het zonnetje genoten. Daarna een terrasje gepikt. 'S avonds bij een pizzeria wezen eten. Na een uur wachten kwam eindelijk onze pizza. Louis kreeg een andere als dat hij besteld had. Het was inmiddels al 22.00 uur en we vergingen van de honger, dus maar niets gezegd. Even later ontstond er ruzie voor in het restaurant bij en met de pizzabakker. Het ging er heftig aan toe, op luidruchtig Italiaans en met veel drukke handgebaren. Misschien had iemand anders Louis z'n pizza gekregen en pikte die dat niet. 251 km.

Maandag 23 aug. is het bewolkt, maar toch warm. Na het ontbijt langs het meer verder gereden tot aan Arona. De bus daar op een parkeerplaats gezet. Toen we in de plaats rond liepen zagen we een plek waar 2 andere campers stonden. Dit was vlak aan het meer. Snel terug gelopen om de bus te gaan halen om daar bij te gaan staan. Nou dat snel was zo over, want toen we bij de bus kwamen zagen we een platte achterband. Er zat een flinke spijker in. Louis aan het werk om er de reserveband op te leggen. Daarna een bedrijf gezocht om de band te laten maken. Die hadden we al binnen 5 minuten gevonden en na 1 uur konden we de band al op komen halen. Dat was een meevaller bij een tegenvaller zullen we maar zeggen. Dat uur lekker in het zonnetje zitten luieren. Daarna kon Louis de banden weer omwisselen en hebben we als nog de bus bij de andere aan het meer geparkeerd. 'S avonds na zelf gekookt te hebben de plaats nog ingewandeld. Het was niet druk en het leek ook allemaal een beetje vergane glorie. De avond afgesloten met een lekker drankje op het terras.

Dinsdag 24 aug. 's ochtends in Arona over een grote en druk bezochte markt geslenterd. Daarna aan het meer liggen zonnen. Het water zijn we niet ingegaan, omdat het er niet erg schoon uitzag. Tegen 14.00 uur langs het meer verder gereden tot aan Laveno. Ook hier rondgewandeld. Op een terras lekkere broodjes gegeten. Hierna via een leuke route naar en langs het Lago di Como gereden. Hier konden we nergens een plekje vlak langs het meer vinden. Toen zagen we ineens een kleine camping. Daar vlug opgereden. Er was nog net 1 plaatsje vrij. Snel de bus neergezet en in het meer gedoken en flink gezwommen. Heerlijk! Hier kregen we honger van. In de bus hadden we echter niets meer te eten en het winkeltje van de camping was al gesloten. Toen hebben we de eigenaresse zielig aangekeken zodat we toch nog wat brood en eieren mochten kopen. 145 km. gereden.

Op woensdag 25 aug. waren we al vroeg wakker. Dit doordat de camping aan een bocht in de weg ligt. Telkens als er een auto de bocht in vloog werd er geclaxonneerd. Erg fijn! Het weer is vandaag redelijk warm, 27 °C, maar toch bewolkt. Na het ontbijt via de autostrada naar Florence (Firenze) gereden. Hier hebben we enkele uren over gedaan, waardoor we tegen half 5 in Florence aankwamen. We vonden al snel een plekje om de bus te parkeren. Enkele uren in de stad rondgelopen. Een hele mooie stad met veel oude gebouwen en pleinen, waaronder Piazza del Duomo, Piazza della Signoria en de hele mooie Ponte Vecchio (oude brug) met zijn juweliers winkeltjes. Midden in de stad was een tentoonstelling van moderne zwarte  beelden.

Florence 1                                                                      Florence 2

Deze vonden wij erg mooi. Na 20.00 uur weer aangereden. We hebben een weg binnendoor, richting Siena tot aan Tavarnelle val di Pesa, genomen. Daar eerst op een terras een lekkere pizza gegeten. Daarna bus op een grote parkeerplaats gestald en meteen doodop in bed gekropen. 406 km. gereden.

Donderdag 26 aug. vandaag via Pongibonsi en S.Gimignano naar Volterra gereden. Hier zijn we vorig jaar ook geweest. Na het water van de bus geloosd en opnieuw gevuld te hebben een poosje door het centrum gewandeld. Daarna doorgereden naar de zee naar het plaatsje Marina di Castagneto. Ook hier waren we vorig jaar geweest. Er is een goede camperplaats(CP) vlak aan zee. Meteen enkele uren lekker liggen zonnen en in de zee gesparteld.

Vrijdag 27 aug. 's nachts heeft het flink geregend en geonweerd. Hierdoor lekker uitgeslapen. Toen we eindelijk opstonden was het weer weer goed. Eerst boodschappen gedaan en daarna gehele middag aan zee doorgebracht. 'S avonds op de fiets naar het centrum gegaan. Hier was een braderie waar we overheen hebben geslenterd. Daarna zijn we nog uiteten gegaan.

Zaterdag 28 aug. werden we vroeg in de ochtend wakker van een flinke bons en daarna luid kindergehuil. Dit kwam uit de camper naast ons. Het leek erop of er een kind van hoog uit zijn bed was gevallen. Gelukkig was ie zo getroost en konden we nog even verder slapen. Later met mooi weer opgestaan. Op de wereldomroep hoorde we dat ze verwachten dat het weer slecht gaat worden. 'S middags aan de zee doorgebracht en 's avonds bij de bus gebarbecued.

Zondag 29 aug. met redelijk mooi weer opgestaan. Eerst boodschappen gedaan en daarna ontbeten. Het mooie weer veranderde echter al snel. De lucht werd steeds donkerder en het begon flink te donderen. Even later kwam het er met bakken uit. Dit een poosje aangekeken, maar tegen 11.30 uur toch maar aangereden voor een route langs de kust. Bij het plaatsje Marina di Grosseto op een plak bij verschillende andere campers gaan staan. Inmiddels was het droog geworden en besloten we eerst een flinke strandwandeling gemaakt. Jammer genoeg begon het weer te regenen. Bij een strandtent met lekkere cappuccino geschuild. Later op de dag ging de zon weer schijnen en hebben we nog even op het strand gelegen. Daarna de fietsen van de bus gehaald en in het dorp rondgefietst. Hierdoor ontdekten we een officiële CP. Mooi beschut onder dennenbomen met veel ruimte tussen elkaar. Je kon er gewoon kamperen en het lag vlak bij de zee(100m.) Ideaal. Dus terug gefietst, de bus gehaald en hem daar op een mooi plekje neergezet. 'S avonds uit eten geweest. Toen we terug liepen naar de bus begon het jammer genoeg weer te regenen. De wereldomroep had het gisteren goed met hun voorspelling. 97 km.

Maandag 30 aug. is het weer stralend weer. Na het ontbijt alle kaarten voor het thuisfront geschreven. Onderwijl kregen we een goed nieuws telefoontje uit Nederland dat we weer oom en tante waren geworden van een meisje; Nena genaamd. Vlakbij deze plek is een supermarkt en in de buurt moet ook ergens een servicestation voor campers zijn. Deze CP is nog gratis ook. Van de Duitse buurvrouw hoorde we dat je bij de beachtent voor 1500 lires kunt douchen. Na een poosje op het strand gelegen te hebben weer op de fietsen geklommen en o.a. bij de "I" (VVV) wezen vragen waar het servicestation was. Hier zullen we morgen langs rijden om alles te verschonen. 'S avonds weer eens zelf gekookt en daarna nog een strandwandeling gemaakt.

Dinsdag 31 aug. eerst naar het servicestation geweest en daarna gehele dag bij de bus en aan het strand geluierd en gelezen.

Woensdag 1 sept. na ontbijt met koffie alles ingepakt en weer aangereden. Het binnenland in. Tijdens een mooie route genoten van de vergezichten. Gestopt bij Terme di Saturnia. Dit was zeer de moeite waard. Een poos in het lekkere warme water gelegen. Het enige nadeel was dat het wel erg toeristisch was.

Terme di Saturnia

Daarna verder gereden richting Rome.  In het begin van de avond gestopt bij de badplaats Lido di Tarquinia. Aan het strand en in de plaats  rondgewandeld. 'S avonds uiteten geweest. De bus staat op een parkeerterrein met 10 andere campers. In totaal vonden we dit geen plaats om te onthouden. 175 km.

Donderdag 2 sept. zijn we na het ontbijt bij de "Informazione" een folder gaan halen over Necropoli Etrusca. Dit willen we vandaag gaan bezoeken. Toen we onderweg waren hebben we waarschijnlijk een  bewegwijzering gemist, want we kwamen op een doodlopend weggetje uit. Terwijl ik de bus aan het draaien was ging Louis kijken waarom verschillende mensen over een muurtje keken. Daar was een heel mooi vergezicht. Daarna de weg gevraagd en verder gereden en Necropoli gevonden. Dit was ook de moeite van het bezoeken waard. Het waren verschillende grafkelders van de Etruscen met nog goed zichtbare beschilderingen. Hierna een stuk langs de kust richting Rome gereden tot aan Ladispoli. Daar hebben we nog tot 19.00 uur aan het strand gelegen. 'S avonds gingen we vroeg naar bed zodat we de volgende dag fit zouden zijn om Rome te kunnen bezichtigen. 85km.

Vrijdag 3 sept. tegen het einde van de ochtend reden we Rome in. De bus in de buurt van het centrum geparkeerd. Op onze fietsen hebben we toen Rome onveilig gemaakt. Eerst naar het Vaticaan. Daar wilden we de fietsen aan een hek vast wilden leggen, maar we werden we door leden van de Zwitserse Garde, die in schitterende kleurige kostuums liepen, direct weggestuurd.

Rome St. Pieter 1                                                             Rome St. Pieter 2

Dus maar snel een ander plekje voor de fietsen gezocht en terug naar het Vaticaan. Gelukkig hadden we onze lange broek aangedaan zodat we de Sint Pieter van binnen mochten bekijken. Daar hebben we ook beneden in de kelder de graftombes kunnen bezichtigen. Hierna weer op de fiets en kris kras door al het toeterende verkeer(dit was al een avontuur op zich) naar het antieke Rome.  Alwaar we het Forem, Basilica Julia enz. hebben bekeken.

Rome Colosseum 1                                                           Rome Colosseum 2

Te voet doorgelopen naar het Coloseum van waar we ook goed de Boog van Constatijn konden zien. Weer op de fiets en verschillende piazza's bezocht, waaronder Piazza di Spagna en de Trevi-fontein. Daarna nog even door de winkelstraten geslenterd. Inmiddels begon het al donker te worden, dus terug gefietst naar de bus. Doodmoe maar voldaan kwamen we daaraan. Echter met Rome uitrijden hadden we pech. We kwamen flink in de file te staan. Er was iets op de autostrada gebeurd en niemand mocht erop. We hebben toen maar de meute gevolgd tot we eindelijk Rome uit waren. Toen doorgereden naar Lago di Bracciano. Daar de bus aan het meer geparkeerd, nog wat gegeten en doodop naar bed. 101 km.

Zaterdag 4 sept. 's ochtends wakker geworden van de regen op het dak. Daarop besloten dit meer voor een ander jaar te bewaren. In de hoop dat aan zee het weer beter is terug gereden naar Marina di Grossetto. Hier eerst bij het servicepunt weer alles verschoond. Naar de camperplaats gereden. Hier was het hartstikke druk. Dat hadden we niet verwacht, maar vonden gelukkig toch nog net een plekje voor de bus. Het weer is hier ook pet en volgens de wereldontvanger wordt het morgen niet veel beter. 195 km.

Zondag 5 sept.en maandag 6 sept. de weersvoorspellingen waren nu gelukkig fout geweest. We hebben het weekend lui aan zee en bij de bus doorgebracht. Bij de strandtent gedoucht. 's avonds zelf gekookt.

Dinsdag 7 sept. toen we opstonden begon het te regenen. Na het ontbijt eerst wezen tanken, boodschappen gedaan en bij het servicepunt alles van de camper weer verschoond. Tegen 12.00 uur, toen we dit alles gedaan hadden, begon het zonnetje weer te schijnen. We willen weer langzaam aan richting Nederland gaan, dus alvast een stuk langs de kust naar boven gereden tot aan Livorno. Hier zagen we een parkeerplaats vlak bij de boulevard en de zee. Bus hier geparkeerd en een eind rondgewandeld. Op een terrasje wat gegeten en gedronken. Toen we terug kwamen bij de bus zagen we allemaal olie voor op de motorkap. Louis had 1 of 2 dagen geleden olie bijgevuld en waarschijnlijk vergeten er de dop op te doen. Bij een benzinepomp vlakbij de parkeerplaats gevraagd of die meneer een Mercedes garage wist te zitten. Ja die wist ie. Hij legde en tekende het helemaal uit. Het zat in Livorno op het industrie terrein. We hadden het al snel gevonden, maar deze was voor personenwagens. Een zeer aardige klant legde ons in redelijk engels uit dat we een paar straten verder op moesten zijn voor de bedrijfswagengarage. Toen we ernaar toe wilden rijden, wuifde hij naar ons en moesten we hem volgen. Hij bracht ons tot aan de poort. Geweldig aardige Italianen!! We konden er zo een goed passende dop kopen. Probleem weer opgelost. We besloten nu voorbij Livorno een plek voor de nacht te zoeken. Dit was echter niet zo makkelijk. Pas bij Marina di Torre di lago vonden we een plekje langs de duinen. Hier stonden meerdere campers. Louis dook meteen de zee in om de olie van zijn lijf af te spoelen. Dit lukte echter niet en heeft hij zich in de bus moeten schoon boenen. Toen het eenmaal donker was bleek het gebied waar we stonden een tippelzone voor homo's te zijn. We zagen alleen nog maar mannen, wachtend in de duinen of in hun auto. Dit viel al helemaal op toen we een stuk gingen wandelen. Wij stonden met onze bus in het drukst bezochte gebied. Op het eind van de boulevard zagen we gelukkig een P vol met campers. Dus snel de bus gehaald en weg uit die tippelzone. Voor de plek waar we nu staan betaal je schijnbaar 5000 lires p/dag. Dan is het toch wel iets om te onthouden, want het strand en de zee zijn prima in orde. 200 km.

Woensdag 8 sept. 's morgens nog een poosje van zon, zee en strand genoten. Tegen 12.00 uur alles ingepakt en aan de terugweg begonnen. We wilden gaan rijden zonder gebruik te maken van de autostrada maar na 2 uur hadden we er pas 70 km. opzitten. Het schoot dus echt niet op, dus toch maar de snelweg op gedoken. Van la Specia, Parma, Milano naar het lago di Como gereden. Aan het meer een stuk langs de andere kant gereden dan de heenweg. Mooie weggetjes met leuke plaatsen maar géén camperplaatsen en strandjes. De bus op een gegeven moment op een P langs de weg geparkeerd. Rond gelopen in een dorpje en daar gegeten. Daarna met een lekkere ijscoupe op een terrasje het Italiaanse vakantieleven afgesloten.  358 km.

Donderdag 9 sept. Doordat we aan een drukke weg stonden hebben we 's nachts niet goed geslapen en waren we al vroeg wakker. Na het ontbijt nog een poosje, tijdens de koffie, van het uitzicht over het meer genoten.

Comomeer

Hierna aan de grote terugtocht begonnen. Onderweg bij een grote supermarkt veel Italiaanse producten voor thuis gekocht. De reis schoot niet zo goed op als de heenweg. Dit doordat er veel vrachtverkeer op de weg zat en er regelmatig werkzaamheden waren. Via Basel, Freiburg, Baden Baden naar Karlsruhe gereden. Even voorbij Karlsruhe bij Bruchsal aan de grote weg bij een grote P gestopt voor de nacht. Om 18.30 uur  heb ik dit nog met een lekker schijnend zonnetje op kunnen schrijven. 508 km.

Op vrijdag 10 sept. zijn we na een goede nachtrust om 9.00 uur opgestaan. Het weer is heerlijk. Vandaag wel goed door kunnen rijden. Bij het Moseltahl gestopt om het uitzicht te bewonderen.

Moseltahlbrug 1                                  Moseltahlbrug 2

Om 14.00 uur waren we bij Venlo en een uurtje later al weer thuis. 450 km.

In totaal 3828 km gereden. We hebben een fijne ontspannende vakantie gehad, waarin we het één en ander hebben bezichtigd. Een paar kleine tegen strubbelingen gehad, maar die al snel overwonnen. Het wordt weer een jaar wachten voordat we weer terug kunnen gaan genieten van la bellissima Italia.