Reisverslag  2001

Met de camper naar Napels en omgeving

In augustus 2001 hebben we in onze 4 weken durende vakantie in de buurt van Napels rondgetrokken. Tijdens deze vakantie hebben we veel plaatsen bezichtigd maar ook dagen lekker geluierd in de zon.

Op zondag 12 augustus zijn we in het begin van de middag vertrokken. Via Venlo, Koblenz, Ludwigshafen naar Karlsrühe gereden. Daar op een grote parkeerplaats de nacht doorgebracht. Dit deden we toen nog. Nu met al die camper inbraken mbv verdovingsgas durven we dat niet  meer. Het weer is  al een stuk warmer dan in Nederland. Vandaag hebben we 495 km. gereden.

Maandag 13 augustus na een redelijk goede nachtrust en ontbijt om 9.30 uur aangereden. Om 10.00 uur stonden we al in een file. Dit duurde gelukkig maar een half uur. Verder via Duitsland, Zwitserland en toen Italië ingereden. In Toscane net voorbij Florence naar een dorpje gegaan waar een camperplaats was. ‘S avonds laat zijn we toch nog verkast. De camperplaats vonden we te verlaten, te donker en te veel herrie door de langs denderende treinen. In het dorp onze bus op een pleintje geparkeerd en hier heerlijk geslapen. (832 km.)

Dinsdag 14 augustus met een stevig stralende zon opgestaan. Vandaag tolweg richting Rome gereden. Bij lago di Bolsena op de camperplaats (CP) gaan staan. Informatie hierover is te lezen op de camperplaatsen pagina. Hier het afvalwater+wc van de bus geloosd en vers water aangevuld. (171 km.)

Woensdag 15 augustus toen ik boodschappen voor het ontbijt ging doen bleken alle winkels gesloten te zijn. In een reisboek opgezocht wat de reden daarvan was. Ja hoor vandaag was het Maria Hemelvaart. Alle Italianen hadden vrij. Dat was aan het “Lago” dan ook  te merken. Ze kwamen met de gehele familie waaronder opa en oma en met grote picknickmanden en speelkaarten van hun vrije dag  genieten. Wij vonden het wel mooi om te zien.

Tot en met zaterdag 18 augustus van het meer, de zon en de omgeving genoten. We gingen of uit eten in het dorp of we aten (barbecue) bij de bus. ’S avonds vaak op een terrasje aan de boulevard bij het meer een afzakkertje gepakt. Op zaterdag in de loop van de ochtend via binnendoor weggetjes naar Lago di Vico gereden. Na een paar uur zwemmen en zonnen verder gereden omdat we hier géén CP konden vinden. Naar Lago di Bracciano gegaan, maar ook daar was géén CP te vinden. Doorgereden naar Trevignano en daar op camping Smeraldo gaan staan. Op de camping een lekkere pizza gegeten. ’S avonds was er een cabaret voorstelling. Deze was leuk om te zien en voor mij een goede  oefening van de Italiaanse taal. (160 km.)

Zondag 19 augustus na een heerlijke douche en alles van de bus weer ververst te hebben via een omweg naar de watervalletjes  Mazzano Romano gereden.

Deze waren mooi. We hebben er een stuk langs afgewandeld. Hierna terug gereden naar Rome en daar hebben we een stuk langs de kust  richting  Napels gereden. Het was erg druk en toeristisch. Géén campers en camperplaatsen te zien. Tegen 17.00 uur de bus ergens langs de weg geparkeerd en een lekkere duik in de zee genomen. Daarna doorgereden naar Lido di Latina. Hier op een P bij 3 andere campers gaan staan. Tot nog toe valt ons dit gebied voor camperaars erg tegen. (206 km.)

Maandag 20 augustus de nacht goed doorgebracht. Na ontbijt aangereden naar Sperlonga. Dit is een mooie plaats, wel behoorlijk toeristisch. Volgens de internet informatie over camperplaatsen wisten we dat er hier een CP. moest zijn. Hij stond echter totaal niet aangegeven. Na even zoeken en vragen gevonden. Het is een drukbezochte CP zonder servicestation. Hij ligt vlak bij het centrum en bij de zee, waar een groot strand met mooi uitzicht is. 30.000 lires kosten toen de CP. In het plaatsje rondgeslenterd en alles bekeken. Er later ook  heerlijk gegeten. Daarna op een terras met een drankje zitten nagenieten. (72 km.)

Dinsdag 21 augustus overdag aan de zee vertoefd en ’s avonds weer Sperlonga in geweest.

Woensdag 22 augustus na het ontbijt via een kustroute doorgereden tot aan Citta di Minturno. Hier een dagparkeerkaart gekocht en een paar uurtjes aan het strand gelegen. Na 2 uur werd het ineens pikkedonker en al snel begon het flink te donderen en te regenen. Samen met alle andere  mensen weggevlucht. De bus op de boulevard gezet zodat we uitkeken over de zee en het onweer eroverheen zagen gaan. Nadat om 17.00 uur het onweer voorbij was een stuk over de boulevard gewandeld. (40 km.)

Donderdag 23 augustus  Besloten om via de autostrada om Napels heen te rijden en voorbij Salerno langs de kust verder te rijden Volgens onze internet informatie moeten daar meer CP’s zijn. De laatste week willen we de stad Napels bezichtigen  en daar in de omgeving rondkijken, misschien is het dan ook wat minder warm. Nu is het 32 ºC. Tegen 12.30 uur vlak voor Paestrum een camping met camperplaatsen gevonden. We staan hier recht aan de zee. Links is een strandje en rechts is een riviertje waar veel vissers staan. Een poos bij de bus van het mooie uitzicht genoten, daarna op de fiets naar het dorpje gegaan om eten voor de barbecue in te slaan. De avond  bij onze bus doorgebracht.  (211 km.)
                                                                                                                                          Tot en met maandag 27 augustus
op deze camping gebleven. Veel zitten lezen. We merken dat het overal rustiger wordt. Waarschijnlijk is van veel Italianen de vakantie afgelopen. Na een goede nachtrust en lekker ontbijt het water van de bus weer gelost en ververst. In het winkeltje van de camping nog boodschappen gedaan. Van de Mevr.van het winkeltje kreeg ik een potje eigengemaakte abrikozenmarmelade als afscheidscadeautje. Na betaling en uitgezwaaid te worden door de eigenaar van de camping naar Paestrum gegaan.

De Griekse opgravingen bekeken. Hierna kwamen we na 5 km. al een CP tegen. Het ligt recht aan een breed strand. Deze CP  heeft douches, wc’s en elektriciteit. Onze rubberboot opgepompt en een stuk de zee op gegaan. ’S avonds tegenover de CP bij een pizzeria (die bij het mozzarellaverkoopbedrijf hoort dat ernaast ligt) lekker en gezellig gegeten. Daarna een flinke strandwandeling gemaakt. (16 km.)

Dinsdag 28 augustus de Amalfische kust route gereden. Deze  was erg mooi.

Bij het plaatsje Minori gestopt. Hier door het centrum gewandeld en terrasje gepikt. Het was onze bedoeling om onderweg de plaatsen Amalfi, Ravello en Postinano te bezichtigen. Dit was echter onmogelijk door de drukte of doordat het verboden was campers te parkeren. Balen! Maar afijn de route verder was ook erg mooi. Onderweg bij enkele uitzichtpunten gestopt. Op het uiterste puntje van het schiereiland Termini lagen  veel citroenplantages. Bij een citroenlikeurstokerij gestopt. Daar, na het één en ander te hebben mogen proeven, enkele flessen ingeslagen, waaronder limoncello. (heerlijke likeur voor na het eten)  De route doorgereden tot aan Sorrento. Hier een camping gepakt, omdat we geen CP konden vinden. (127 km.)

Woensdag 29 augustus naar het eiland Capri geweest. Dat was nog een heel aangaan. Dit doordat je overal tickets voor moet kopen en daarvoor elke keer weer in de rij moet gaan staan. Voor de bus, de boot, het treintje= de funicolare,  het bootje naar de blauwe grot en de stoeltjeslift. Doordat het zo toeristisch en druk is ben je hier véél tijd mee kwijt. Maar het eiland en de blauwe grot zijn erg mooi. We zijn met de stoeltjeslift naar de top van de Monte Solaro  geweest. Daar heb je een spectaculair uitzicht.

Tegen 19.00 uur kwamen we moe maar voldaan op de camping aan.

Donderdag 30 augustus met het openbaar vervoer naar Pompei gegaan Dit was erg indrukwekkend. De vulkaanuitbarsting is ongeveer 75 j. v. Chr. geweest. Men heeft het allemaal zover op kunnen graven dat  je de ramp bijna voor je ogen ziet gebeuren. Er lagen zelfs verkoolde en vergaste mensen of gipsafgietsels ervan. Het moet een welvarende stad zijn geweest met thermen, theaters, sportterrein, forum, rechtbank etc. Ook waren er nog verschillende muurschilderingen intact gebleven. Wij hebben er ruim 4 uur rond gelopen en waren totaal onder de indruk. De entree was toen 16.000 lires p.p. Wij vonden het géén geld voor zo’n interessante bezienswaardigheid.

Vrijdag 31 augustus Vanochtend liep de wekker al om 8.30 uur af. Dit omdat we een mini-cruise langs de Amalfische kust gingen maken. Met een redelijk grote boot waarop veel ligstoelen stonden om 10.00 uur vertrokken. In het begin was het weer bewolkt + stevige wind. Hierdoor schommelde de boot nogal. Verschillende mensen hingen al overboord, vanwege een onrustige maag. Bij ons viel het gelukkig nog mee. Eerst hebben we rond Capri gevaard. Het weer werd gelukkig al snel een stuk beter. Bij Capri, en 1 uur verder weer, stopte de boot zodat men in het diepblauwe water kon duiken en zwemmen.

Wij maakte hier ook volop gebruik van. Heerlijk. Daarna voer de boot verder langs de prachtige Amalfische kust  naar Amalfi zelf. Daar hadden we 1,5 uur de tijd om rond te kijken. Wij vonden het een toeristisch en dure plaats met een mooie kerk; il duomo di Sant'Andrea.

Terwijl we lekker op de boot lagen te soezen voer deze weer terug naar Sorento. Om 17.30 uur waren we terug in de haven. Het was voor ons een zeer geslaagde dag. ’S avonds uit eten geweest en een terrasje gepikt. Toen we tegen twaalven terug bij de bus kwamen hoorden we een paar harde knallen. Dat was even schrikken, omdat we niet wisten wat het was, maar even later zagen we bijna 20 minuten lang een schitterend vuurwerk (fuochi artificiali) van uit onze stoel.

Zaterdag 1 september ’s ochtends op de camping alles opgeruimd, afgerekend en aangereden naar de plaats Herculaneum(Ercolano) die vlak onder de Vesuvius ligt.

Deze plaats is door dezelfde uitbarsting verwoest als Pompei. Ook hier is veel opgegraven en bewaard gebleven, waaronder huizen met muurschilderingen en marmer. We hebben er ongeveer 1,5 uur rondgelopen. Wij vonden Herculaneum minstens zo interessant als Pompeï. Het zou logisch zijn geweest om na Herculaneum de Visivius te bezoeken, maar dit hebben we niet gedaan. Op internet en in de reisboeken hadden we gelezen dat voorbij Napels bij Pozzuoli ook een vulkaan ligt. Hier schijn je veel meer te kunnen zien en het zou minder toeristisch  zijn. Tevens ligt er een camping bij. Daar zijn we toen dus naar toe gereden. De camping heet Vulcano solfatara. Een mooie rustige camping met zwembad en ligbedden. Eerst van de bus alles geloosd en ververst, daarna een goede plek uitgezocht om te staan. Na een duik in het zwembad even op de ligbedden uitgerust en toen naar de vulkaan gelopen. (1 minuut) Het is een slapende vulkaan. Wij hadden nog nooit een vulkaan gezien en vonden het erg interessant. Er kwam op veel plekken stoom en rook naar boven.

We roken een rotte eierlucht en hoorde borrelende geluiden. Op verschillende plaatsen had de grond een groene uitslag. Het voelde ook warm aan onder je voeten. Het was een hele vreemde gewaarwording zeker als je  bedenkt dat je 500 meter verderop kampeert. ’S avonds op de camping gegeten, dit viel jammer genoeg erg tegen. Tijdens het eten begon het te regenen en dat heeft het verder de gehele avond met tussenpozen gedaan. ’S Nachts flink omweer gehad. (74 km.)

Zondag 2 september  Toen we opstonden scheen de zon gelukkig weer volop. Na ons ochtend ritueel op stap gegaan naar Napels. De metro halte is ongeveer 1 km. van de camping af. Wij hebben echter véél verder gelopen, omdat de metro niet onder de weg maar over de weg ging. Wij dachten dat dat de spoorlijn van de trein was ipv. De metrolijn. Maar afijn we zijn toch in Napels aangekomen alleen wat later dan de bedoeling was. In Napels met reisgids in de hand véél bekeken; pleinen, kerken en kastelen.

Tegen eind van de dag weer met de metro terug naar de camping. We hadden geen voeten meer over. Vlug een snelle duik in het zwembad genomen en van de laatste zonnestralen genoten. Daarna nog even bij de vulkaan rondgelopen. ‘S avonds naar het dorp gewandeld om daar te eten. Dit is een stukje voorbij het metro station. Op een terras lekker zitten eten. Later, onderwijl genietend van een Italiaans ijsje, terug gewandeld naar de camping.

Maandag 3 september Vanaf Napels de tolweg via Rome terug naar Lago di Bolsena gereden. Bus weer op de camperplaats gezet en meteen een duik in het meer genomen. Het weer wordt minder warm. Op de CP en aan het meer is het een stuk rustiger. ’S Avonds gezellig en lekker wezen uiteten. Dit weer afgesloten door bij de Gelateria een ijsje te halen. (354 km.)

Dinsdag 4 september in de loop van de dag werd het steeds bewolkter. Het was geen weer meer om aan het Lago te liggen. Besloten alvast een stuk richting huiswaarts te rijden. Van de bus alles geloosd en ververst. De tolweg via Florence naar Modena gereden. Daar in de buurt op een kleine camping gaan staan. Het weer is pet; regen. (327 km.)

Woensdag 5 september flink uitgeslapen. Tegen 11.30 uur verder aan de terugweg begonnen.  Net voor de Zwitserse grens onze Lires opgemaakt ivm start van de euro volgend jaar. In Zwitserland schoot het niet erg op, vanwege de vele wegwerkzaamheden en een file door een ongeluk. Begin van de avond reden we Duitsland in. 100 km. voor Karlsrühe gestopt bij een benzinepomp met restaurant. Hier goed gegeten en de Duitse Marken opgemaakt. Vandaag was het weer erg wisselend. ’S avonds zaten we met een lange broek en trui aan. Dat was lang geleden. (609 km.)

Donderdag 6 september het laatste stuk naar huis gereden. Het weer werd steeds kouder en regenachtiger. Géén Italiaanse blauwe lucht meer te bekennen. Wat een omschakeling, maar we hebben een fijne vakantie gehad waar we een poos op kunnen/ moeten teren. In totaal hebben we 4250 km. gereden.