Reisverslag 2005

Met de camper naar Sicilië.

De hele maand oktober hebben we vakantie en dus ruim de tijd om naar zo'n verre bestemming als Sicilië te gaan. Als het goed is zijn de temperaturen daar dan nog rond de 25°C. De planning is om op de heenweg helemaal naar beneden naar de teen te rijden. Dit is 2235 km. Hier nemen we een week de tijd voor. In Villa S. Giovanni aangekomen maken we met de boot de oversteek. Om Sicilië te verkennen hebben we dan nog ruim 2 weken over. In de laatste week van de vakantie willen we met de terugreis beginnen door de boot vanaf Palermo naar Genua te nemen.

Zaterdag 1 oktober nadat we de laatste spullen hebben ingepakt, zijn we om 11.00 uur aangereden. De hele dag heeft het geregend. Ook waren er nogal wat wegwerkzaamheden en daardoor files. Dit jaar rijden we voor het eerst met een navigatiesysteem. Die stuurde ons een klein stukje door Frankrijk. Om 19.00 uur bij Baden Kreuzingen op de voor ons bekende CP= camperplaats gaan staan. Er stonden al veel campers. Dat hadden we niet verwacht omdat het al oktober is, maar wel zo gezellig. Ze kwamen €7,00  voor de overnachting innen. Hiermee krijg je dan ook korting op de entree van de Thermen die naast de CP.ligt.

Zondag 2 okt. verloopt net als gisteren; regen en in Zwitserland veel snelheidsbeperkingen vanwege de werkzaamheden. Om 13.00u passeerden we de Italiaanse grens. Tot 's avonds 20.00u doorgereden tot aan Montepulciano. Dit ligt ± 100km. onder Firenze en boven Bolsena. Hier is een CP op een groot plein bij de busremise en de brandweerkazerne.

CP  Montepulciano1

Deze plek ligt hoog en je kunt, bij mooi weer, ver weg kijken. Er staan al 14 campers. Voor deze plaats moet je €10,00 in het parkeerautomaat doen. Na het eten wat door de plaats gelopen. Het bleef regenen dus het werd jammer genoeg geen uitgebreide wandeling. Het dorp ziet er toeristisch uit met veel kerken.

Maandag 3 okt. 'S nachts lekker geslapen. We werden alleen al erg vroeg wakker van een hoop herrie. Dit kwam omdat ze  rond de brandweerkazerne aan het asfalteren waren. Toen maar meteen opgestaan en boodschappen gedaan in een supermarkt. Deze ligt op 5 minuten loopafstand. Op de CP water van de bus gelost en geladen. Hierna aangereden naar Bolsena. Eerst een stuk binnendoor en daarna een stuk via de autostrada gereden. Het is bewolkt weer met af en toe een bui. Jammer, want we hadden graag in Bolsena, aan 't strand van het meer, een rustdag willen houden. Daar aangekomen hebben we de bus bij 4 andere campers op een P onder de bomen gezet. We zijn niet op de voor ons bekende officiële CP gaan staan, omdat daar maar 1 camper stond en we vanwege het weer toch niet van plan zijn met onze tafel en stoelen buiten te gaan zitten. Tegen 16.00 trok de lucht ineens open en ging zelfs de zon schijnen. Snel de bus uit en een stuk gaan wandelen langs het meer, in het centrum en naar boven naar de burcht. Van ons eerste Italiaanse ijsje, van deze vakantie, genoten. Het  zal wel niet de laatste zijn!! 'S avonds in 't centrum bij een voor ons bekende pizzeria lekker gegeten. Deze maaltijd afgesloten op de Italiaanse manier namelijk met espresso en een likeurtje.  Louis met Limoncello en ik met Grappa. Dat had ik nog nooit op en alles moet men proberen.... nou geef mij de volgende keer maar limoncello.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Dinsdag 4 okt. met veel beter weer opgestaan. Echter, door de wind die fris waait, te koud om aan het meer te luieren en daarom na het ontbijt besloten om verder te rijden. Tot 18.00 uur flink doorgereden. In plaats van beter werd het weer steeds slechter. Spijtig van de mooie vergezichten, die hierdoor nauwelijks te zien waren, maar toch reden we heel mooi tussen de beboste bergen. Ook hier waren weer erg veel wegwerkzaamheden. Je snapt waar je de tol voor betaald als je ziet wat ze hier allemaal moeten doen om een fatsoenlijke weg aan te leggen. 100km. voor Cosenza zijn we in Morano Calabro op de CP gaan staan.

CP Morano Calabro1                                                CP Morano Calabro2

Het is een mooi aangelegde CP. Het ziet er nieuw en schoon uit. We staan hier alleen, maar het is rustig en er is voldoende verlichting. Wij vinden het veilig genoeg om te blijven staan. 'S avonds met moeite een  eettentje gevonden alwaar we een lekkere, goedkope pizza voor de tv op hebben zitten eten. Het lijkt erop dat ze hier niet veel toeristen gewend zijn.

Woensdag 5 okt. met een mooie strakblauwe lucht opgestaan. Eindelijk! Bij daglicht zagen we pas hoe mooi  deze CP eigenlijk wel niet ligt, midden tussen de bergen met op één ervan een oud dorpje. Na van dit uitzicht genoten te hebben zijn we via een mooie route door berglandschap met véél tunneltjes naar Pizzo gereden. De CP die hier zou moeten zijn wordt aangegeven door bordjes. Hij is er wel maar blijkt gesloten te zijn omdat het seizoen afgelopen is. Naast deze CP bevind zich een redelijke grote plaats waar we gewoon kunnen gaan staan. Er staat al een andere camper. We besluiten erbij te gaan staan, zodat we hier van de zon,zee en strand  kunnen gaan genieten. Tegen het einde van de middag een stuk gaan wandelen. Op 100 meter afstand is een supermarkt. Ook deze is echter alleen in het hoogseizoen open. We hebben al besloten dat we hier vannacht blijven staan.

Donderdag 6 okt. Na een goede nachtrust met mooi weer opgestaan. Voor het brood van ons ontbijt moesten we eerst naar het centrum van Pizzo. Hier bleek het veel groter en mooier te zijn dan wij verwacht hadden. Dit moeten we onthouden voor een volgende keer. Weer terug op ons plekje van vannacht blijken we nu alleen te staan. Overdag kan dat geen kwaad. Na het ontbijt nog enkele uurtjes aan zee liggen bakken. Tegen half twee aangereden voor de laatste 100 km. voor de overtocht naar Sicilië. Om 15.00 uur waren we in Villa S. Giovanni. Met het voor €30,50 gekochte enkeltje om 15.40 de overtocht kunnen maken. Deze duurde 20 minuten. Tijdens de overtocht werd het jammer genoeg steeds bewolkter en frisser. De overtocht en de aankomst in de haven van Messina is mooi.

haven Messina

Eenmaal van de boot af werden we overdonderd door de verkeerschaos die er heerst. Dit blijkt echter op heel Sicilië zo te zijn en dan vooral in de steden. Op de wegen staan vaak geen lijnen en waar je denkt dat men in 2 rijen langs elkaar zou rijden, rijdt men 4 a 5 breed en dan nog niets te zeggen over de scooters die links en rechts voorbij schieten. Je komt ogen te kort. Je kunt hierbij maar het beste je verstand op nul zetten en gewoon met de stroom mee rijden. Zeer zeker geen afwachtende houding aannemen, want dat kom je nooit op de plek waar je heen wilt. Hierbij was het navigatiesysteem onmisbaar. Ik moet zeggen dat toen ik er eenmaal aan gewend was het wel komisch vond.

Vanuit Messina naar rechts naar Milazzo gereden. De CP hier vonden we niets. Doorgereden naar het uiterste puntje voorbij Croce al Promontario alwaar we voor € 12,00 op een camping zijn gaan staan. Hier kregen we een heel mooi plekje aan de rand van de binnenbaai. De lucht is inmiddels weer geheel opengetrokken waardoor we in ons T-shirtje voor de bus zitten te genieten van dit leven.

Vrijdag 7 okt. 's morgens alles op ons gemak gedaan. Tegen de middag weer vertrokken van de camping. Een mooie route via B-wegen langs de kust en slingerend door de bergen gereden. In Castelbuono het kasteel bekeken.

Castelbuono

Tegen 5 uur werd het ineens erg bewolkt en donker. Vlug terug naar de bus. Daar kwamen we net op tijd aan. We waren nog niet binnen of het kwam er met bakken uit. Voorzichtig de slingerweg naar beneden naar Cefalù gereden. Hier een plaatsje  aan de haven gevonden. Gewacht totdat het ophield met regenen en toen het centrum in om een hapje te eten. Cefalù is een oeroud ommuurd stadje met veel kleine straatjes. Het is gelegen tegen het Rocca-gebergte. Het is een van de bekendste badplaatsen van Sicilië. Op internet had ik gelezen over een restaurantje waar de Italianen zelf vaak gaan eten en wat niet te duur zou zijn. Na even zoeken hadden we het gevonden. Het was een klein restaurantje waar inderdaad alleen Italianen zaten. Ook hier stond de tv weer aan. We hebben er simpel maar wel lekker gegeten. Daarna  een poos door het centrum gedwaald. We kwamen bij de boulevard een betaalde CP tegen, maar deze was op een onverhard terrein en er stond maar 1 camper. Met de regen die was gevallen vonden we het beter om op het verharde terrein van de haven te blijven staan.

Zaterdag 8 okt. met mooi weer opgestaan. Omdat het in Cefalù door een grote markt te druk was om met de bus in de buurt van het strand te komen zijn we doorgereden tot iets voor het plaatsje Campofelice di Roccella. Daar een mooi plekje recht aan het strand gevonden. Tot aan het eind van de middag hier  doorgebracht. Daarna naar de plaats zelf gereden waar een CP zou moeten zijn. Het is hard nodig om het water van de bus weer te verversen. De CP bleek echter gesloten te zijn. Daarop besloten om door te rijden naar Castellammare del Golfo. Dit ligt een heel eind voorbij Palermo. De CP hadden we zo gevonden, omdat hij door middel van bordjes wordt aangegeven. Het is, net buiten het centrum, bij een woonhuis van een vriendelijke vrouw. Er is een gebouw bij met 2 toiletten en een douche. Deze zijn schoon en van alles voorzien. Wij zijn de enige bezoekers van deze CP. 'S nachts wordt het terrein afgesloten. Na het verversen van het water van de camper naar het centrum gelopen. Het is een mooie badplaats met een centrum storico alwaar je lekker lang rond kunt dwalen.

Zondag 9 okt. vanwege regen 's ochtends lang in de bus gebleven. Eind van de ochtend het plaatsje nog eens bij daglicht goed bekeken.

Castellamare del Golfo                                              uitzicht Sicilië

Om half 3 na het afrekenen van de CP (€ 8,00) door gereden naar San Vito Lo Capo. Dit is een toeristische badplaats. Al snel een verharde plek, bij verschillende andere campers, recht aan het strand, gevonden. Eerst de plaats zelf ingelopen. Er zijn veel restaurants en cafés met terrassen. Enkele zijn, jammer genoeg, door het einde van het seizoen al gesloten. Maar er zijn er nog voldoende open zodat we bij één van een lekker drankje hebben kunnen genieten.

Maandag 10 okt tot en met woensdag 12 okt. omdat dit zo'n mooie plek is willen we  hier wel een paar dagen  blijven. De supermarkt is 100 meter verderop. Een camping, alwaar we kunnen lossen en laden voor € 5,00, ligt 50 meter hier vandaan. Dit is geen officiële camperplaats maar omdat het seizoen voorbij is mogen we hier gewoon staan. In het hoogseizoen is hier een camperverbod. Er zijn verschillende officiële betaalde CP's in de buurt, maar die zijn nu gesloten of er staat niemand en ze liggen zeker niet zo mooi als waar wij nu staan. Het strand en het zeewater zien er schoon uit. Aan het einde van de plaats ligt een vuurtoren waar we via de haven naar toe zijn gewandeld. Op een gegeven moment liepen we midden tussen de vrij rondlopende koeien. Vanaf het punt waar de vuurtoren staat heb je een erg mooi uitzicht over de plaats, de zee en de bergen die erachter liggen.

San Vito lo Capo1                                                    San Vito lo Capo2

Donderdag 13 okt. mede omdat het nog bewolkt was, maar  ook omdat we hier nu lang genoeg zijn geweest en wat meer van Sicilië willen zien naar Erice gereden. Via een mooie route met veel haarspeldbochten kwamen we boven op de berg bij het plaatsje aan. Erice is een middeleeuws pittoresk stadje. Het is geheel ommuurd.

Erice1                                                                        Erice2

In de nauwe straatjes zijn mooie gebouwen, pleintjes en veel toeristische winkeltjes te vinden. Je kunt hier uren rond slenteren. Na alles gezien te hebben via dezelfde weg weer naar beneden naar Trapani gereden. Een parkeerplaats vinden was hier niet gemakkelijk. Eindelijk vonden we een plek op het schiereiland. Vanaf daar hadden we een mooi uitzicht op de haven met de vissersbootjes, op de barokke paleizen en op de kerken. Met dit uitzicht van onze  lunch genoten. Toen doorgereden richting Marsala. Onderweg ter hoogte van het eilandje Mozia zijn we gestopt om de zoutpannen met de molentjes te bewonderen

zoutpannen                                                                Marsala

In Marsala bij een wijnmaker gestopt alwaar ik op zoek ging naar de Marsala-wijn. Ik kreeg enkele wijnen/likeuren te proeven. Erg lekker. Het een en ander ingeslagen om mee naar huis te nemen, als het dat haalt! Tegen 18.00 uur op een parkeerplaats bij een paar andere campers gaan staan. Wat later het centrum van Marsala ingelopen. Het is er mooi, druk en er zitten veel dure winkeltjes. Wij waren er echter ook op zoek naar een eettentje. Na een uur rondlopen zonder deze te vinden terug naar de bus en met de bus al rondrijdend gezocht. Na een poos eindelijk iets gevonden. Wij waren op 2 andere na de enige bezoekers. Ze waren blij dat ze klanten hadden en we werden zeer goed en vriendelijk geholpen. Het was echt zo'n restaurantje waarin alle gezinsleden mee moesten helpen. Met de tv aan van een lekkere maaltijd genoten.Na het eten terug naar dezelfde parkeerplaats. Nu stond er echter nog maar 1 camper, maar we vonden het te laat om nog een andere plaats voor de nacht te gaan zoeken. Deze nacht slecht geslapen door muggen in de bus en door een drukke weg die vlakbij lag.

Vrijdag 14 okt. waren we al vroeg op. Het weer ziet er vandaag goed uit. Direct naar een plek met mooi uitzicht over zee gereden om ons ontbijt te nuttigen. Daarna doorgereden naar Selinunte. Dit is een vissersdorpje met Griekse opgravingen en tempels. Wij hebben echter alleen het dorpje bekeken. Hierna hebben we door een mooi heuvelachtig landschap vol met druivenstruiken en olijfbomen gereden, tot aan Porto Palo. Dit was weer een bijzondere mooie plek voor ons. Bus aan het haventje gezet, dichtbij het schone strand. Gehele middag hiervan genoten. Verschillende keren in zee geweest. Tegen de avond in Menfi boodschappen gedaan om te kunnen barbecuen. In het pikkendonker de slingerweg weer terug gezocht naar Porto Palo. Toen op een andere parkeerplaats aan het strand  bij een paar andere campers gaan staan. Na de barbecue een eind langs de haven, strand en door het dorp gewandeld. Dit laatste was een stevige klim omdat het dorp tegen een berg  opgebouwd is.

Zaterdag 15 en zondag 16 okt. op deze plek gebleven. Met zonnig weer van het strandleven genoten. Louis heeft een paar boeken uitgelezen en ik heb veel Italiaans gestudeerd. Zaterdagavond werd het in het dorp drukker en gingen de restaurantjes open. Gekeken welk restaurant ons het gezelligste leek. Één bleek een soort dorpsrestaurant te zijn waar iedereen elkaar kent. Hier viel onze keuze op, een gemoedelijk eettentje. En ja we hebben er gezellig, lekker en niet te duur gegeten met als afsluiter een espresso van het huis voor bij onze limoncello. Op zondag een flinke strandwandeling gemaakt en 's avonds weer gebarbecued. Het nadeel van deze plek is dat je nergens water kunt laden en lossen dus morgen moeten we weer verder.

Maandag 17 okt. Het is alweer prima weer. Eerst naar Menfi gereden om brood voor ons ontbijt te kopen. Daarna zijn we richting Agrigento gegaan. Onderweg bij een mooi uitzicht gestopt om hier tijdens het ontbijt van te genieten. Na de koffie wilde Louis de schuifdeur dicht doen, maar iets ging er fout en zat hij er tussen met zijn vingers. Het bloedde flink en zag er erg pijnlijk uit. Met verschillende pleisters en door de vingers omhoog te houden het bloeden laten stoppen. De reis kon volgens hem gewoon weer  voortgezet worden. Voor Agrigento kwamen we een campercamping tegen. Hier hebben we alles voor een paar euro kunnen verschonen. Deze plek zag er goed uit. Als we volgend jaar terug komen willen we hier zeker gaan staan. In Agrigento de Valle dei Templi bezocht.

Agrigento1                                                                 Agrigento2

Het was interessant om al die Griekse tempels te zien.  Bij de hoogst gelegen tempel heb je een heel mooi overzicht over het hele dal. Het wordt eigenlijk aangeraden om dit vroeg in de ochtend of laat op de  dag te bezoeken, maar wij liepen daar midden op de dag in een sterk schijnend zonnetje te wandelen. Dit is vrij vermoeiend. Na Agrigento hebben we een eind gereden, tot aan Gela toe, om een leuke plek aan 't strand te vinden. Alles was echter uitgestorven en verlaten. Inmiddels was het al 18.00 uur en besloten we om vast richting Noto te rijden wat eigenlijk ons doel voor morgen is. In Ragusa, een flinke stad, waren volgens mijn informatie 2 CP's. Tegen 19.30 uur waren we daar, maar we kregen geen CP gevonden. De informatie klopte dus niet en midden in een grote stad overnachten vinden wij niets. Doorgereden naar Modica. Daar vonden we gelukkig al snel een gewone P. De bus neergezet en snel op een terras van een lekkere pizza met bier genoten. Afgesloten met een ijsje. Om 22.30 was het nog 20°C. Terug in de bus en lekker onder de lakens horen we druppels op het dak vallen. Nee hé, regen!

Dinsdag 18 okt. De lucht was bewolkt toen we opstonden. Via een mooie route door de heuvels zijn we naar Noto gereden. We kwamen langs steeds meer velden  met citrusfruitbomen die vol fruit hingen. In eens zagen we in Ispica een bedrijf langs de weg met gas en olie producten. Hier zijn we meteen naar toe gegaan. Onze 1ste gasfles bleken we maar halfvol van thuis meegenomen te hebben en we zijn bang dat we voordat de maand om is zonder gas komen te zitten. Op mijn beste Italiaans heb ik gevraagd of ze onze fles konden vullen met propaangas. "Natuurlijk, dat was voor hun geen probleem, na 16.00 uur konden we hem weer komen ophalen". Het was 11.00 uur. Tja de siësta!!. Nou dan gaan we eerst Noto bekijken en komen tegen 16.00 uur weer terug. Noto ligt ongeveer 25 km. verderop. Het is een stad met veel oude gebouwen met barokke versieringen. We slenteren langs de mooie  paleizen, kloosters en kerken. Er staan, jammer  genoeg, verschillende gebouwen in de steigers. Dit blijkt al jaren zo te zijn, dit doordat het zachte zandsteen dreigt af te brokkelen. Nadat we in Noto uitgekeken waren, zijn we naar Lido di Noto gegaan om te kijken of we daar een geschikt plekje voor de nacht konden vinden. Dat was er. Ondertussen is het flink gaan regenen en de zee gaat behoorlijk te keer. Om 16.00 uur zijn we terug gegaan naar Ispica om de gasfles op te halen. Hier vroegen ze maar € 7,00 voor. Na boodschappen gedaan te hebben weer terug gekeerd naar lido di Noto. Bij een andere camper gaan staan. Gehele avond met een goed boek en een lekker drankje in de bus door gebracht.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Woensdag 19 okt. na een rustige nacht zijn we naar Siracusa gegaan. De bus geparkeerd op een bewaakt parkeerterrein. Eerst zijn we het oudste deel van de stad, het eiland Ortigia gaan bezoeken. Hier liepen we langs en bovenop de delen van de Griekse stadsmuur, door de smalle straatjes met veel balkonnetjes.

Siracusa1                                                            Siracusa2    Oor van  Dionysios

Hierna helemaal te voet naar het archeologische park(€ 6,00pp) Hier hebben we het Griekse theater uit de 5e eeuw v.Chr., het Oor van Dionysios waar de gevangen onderdanen werden afgeluisterd en het Romeinse amfitheater uit de 1e eeuw n.Chr. bewonderd. Dichtbij dit alles ligt Santuario delle Madonna delle lacrime; Heiligdom van de Madonna der tranen. Dit is een interessante nieuwbouwkerk die geheel uit beton is opgetrokken. Zowel van binnen als van buiten is de kerk het bezichtigen waard. Binnen waren mooie moderne schilderijen opgehangen. Na dit alles gezien te hebben met een omweg, omdat we  een beetje verdwaald waren, terug naar de bus. Vanuit Siracusa zijn we naar Nicolosi, richting Etna, gereden. Doordat we een binnendoor route volgden hadden we de pech dat we een half uur in de file kwamen te staan en dat we daarna dwars door de stad Catania gingen. Pas rond 18.30 uur kwamen we in Nicolosi aan. Het werd al snel pikkendonker en mistig. Doordat we geen goede P kregen gevonden een politieagent om hulp gevraagd. Hij verwees ons  naar een redelijk geschikte P. Na uitgerust te zijn een wandeling door het dorp gemaakt om een restaurant te vinden. Daarbij kwamen we een vele rustigere P. tegen. Het is een  half afgesloten parkeerterreintje bij het restaurant waar we willen gaan eten. Dus terug en eerst de bus gehaald om die op de nieuwe P te zetten. Bij de ernaast gelegen wine-bar met restaurant heel lekker, maar niet goedkoop gegeten.

Donderdag 20 okt. vanochtend zijn we vroeg opgestaan vanwege onze eventuele Etna-toer. Eerst naar de "turistic" geweest om informatie te vragen, maar daar legde ze ons alleen uit naar welke plaats we moesten gaan voor verdere informatie. Dat was Rifugio Sapienza. Tijdens de klim, 1923 m., daar naar toe werd het steeds mistiger. Jammer want daardoor konden we niets van de uitzichten zien, wel van de vele lava stenen. Boven op de plaats waar de kabelbaan staat zijn we eerst informatie gaan inwinnen. Daar werd ons geadviseerd dat we beter over een paar dagen terug konden komen. Nu was het zo'n mistig weer dat je er niets aan had om naar boven te gaan om de 'Mongibello, de 'berg der bergen' te bezoeken. Dit advies ter harte genomen en weer naar beneden gereden. Echter, bijna beneden, trapte we door onze rem, maar na nogmaals de rem intrappen pakte hij hem wel. Eerst denk je dat je je het verbeeld, maar bij de 2e bocht als het weer gebeurd heb je je hand al bij de handrem. Bij iedere bocht ging het remmen steeds slechter. Gelukkig waren we zo goed als beneden. Bij de eerste de beste parkeerplaats de bus er op laten rollen, remmen lukte toen helemaal niet meer. Gelukkig was dit terrein vlak. Hier de bus, en wijzelf ook, laten afkoelen. Door het vele remmen en de hoge luchtvochtigheid en oude remolie was er lucht in de remleiding gekomen. Nadat hij afgekoeld was het probleem weer over. Langzaam weer verder gereden. Het remmen ging weer goed. Je moet er alleen weer zelf vertrouwen in krijgen. Toen we dat hadden naar Taormina gereden. Daar de bus voor €2,00 bij het busstation geparkeerd. Normaal in het hoogseizoen kom je de plaats  niet in met een camper en parkeer je tegen hoge kosten ver weg. In Taormina hebben we ruim 2 uur rondgeslenterd. Het is een mooi, erg toeristisch plaatsje met een Grieks theater. Dit theater ligt geweldig qua uitzicht. Je ziet de Etna en kijkt ver weg over de zee en bergen. Jammer genoeg waren wij net te laat om nog een voorstelling te kunnen zien. In het hoogseizoen worden die volop gegeven. Vorig weekend waren net de laatste geweest. Pech.

Taormina                                                                   CP Giardino Naxos1

Na Taormina naar Giardini-Naxos gereden waar we op een officiële CP zijn gaan staan. Er staan nog 5 andere campers. Het is mooi aangelegd, er zijn toiletten en douches en het ziet er schoon en netjes uit. De beheerder van deze CP is een vriendelijke man. Een poos met hem gepraat, half engels, half Italiaans over de Etna, hij gaf ons verschillende tips en routes. 's avonds over de boulevard langs de zee gelopen. Er zitten hier erg veel restaurants en kroegen. De avond dus goed doorgekomen.

Vrijdag 21 okt. toen we wakker werden regende het, dus nog maar eens omgedraaid. Na het ontbijt trok het langzaam aan open. Een leesdag bij de bus gehouden. Eind van de dag op de fiets de plaats verkend en boodschappen voor de barbecue gedaan. Gelukkig bleef het droog tijdens het eten want het is vandaag toch nogal bewolkt geweest.

Zaterdag 22 okt. het zonnetje laat zich regelmatig zien, maar voor het Etna bezoek vinden we het nog te bewolkt. In de loop van de dag werd het steeds drukker op de camperplaats. Dit waarschijnlijk doordat de Italianen nog van een laatste camper weekend willen genieten. 'S middags een lange strandwandeling gemaakt. De zee ging gruwelijk te keer, waardoor we verrast werden en  met natte broekspijpen verder konden lopen. Even later begon het ook te donderen. Eind van de middag kregen we een flinke onweersbui. De volgende dag zagen we echter pas hoe erg deze onweersbui geweest was. Het was noodweer geweest die de nodige schade had aangericht. Hier hadden wij vanuit onze bus niet veel gemerkt.  'S avonds zijn we uit eten geweest bij een heel goed eettentje waar toevallig veel Nederlanders zaten.

Zondag 23 okt. wat een geluk hebben we toch. We staan met erg mooi weer op. Het wordt de Etna dag. Met de beheerder overlegt of hij voor ons een huurauto kon regelen. Dit was geen probleem. We vinden het niet zo'n goed idee om met onze bus weer naar boven te gaan en eventueel weer zonder remmen te komen staan. Een autootje kan de klim beter aan en kunnen we na de Etna nog een leuke route gaan rijden. Om 10.00 uur werd de "seicento" gebracht. Meteen alle spullen erin gelegd die we boven bij de Etna nodig zullen hebben; stevige wandelschoenen, dikke truien, fles water en het fototoestel. Aangereden via Nicolosi naar Etna Sud. Nu hadden we wel mooie uitzichten. Boven aangekomen voor € 42,50 pp. met de kabelbaan en daarna werden we met de 4wiel aangedreven bussen naar de top(3000 m) gebracht. Met een engels sprekende gids rond de kraters gelopen. We liepen in de sneeuw. Die was gisteren gevallen. Dit was een heel mooi gezicht

Etna1                                                                        Etna2

Er zijn verschillende kraters te zien, met gas of stoom. De lava voelde nog warm aan. We hebben rond gelopen op de kraters die in 2001 en 2002 tijdens uitbarstingen zijn ontstaan. Hiervan zagen we ook de schade aan de oude kabelbaan en het skistation. Door het helder weer hadden we mooie vergezichten. Volgens de gids was dit de mooiste dag van oktober voor het Etna bezoek. Het is dus maar goed dat we van de week niet naar boven waren gegaan. Weer beneden zijn we naar Zafferana gereden. Hier is in 1792 en in 1992 met uitbarstingen de lava stroom precies om een kerkje heen gegaan. Erg wonderbaarlijk. Daar staat inmiddels een Maria gedenkteken in plaats van het kerkje. Op deze plaats kun je goed zien hoe de lava stroom van boven af z'n verwoestende effect heeft gehad door de bossen en de huizen te bedelven.

Etna3

Na dit bekeken te hebben zijn we een mooie slingerweg van boven naar beneden gereden via Milo Mareneve, Linguaglossa. Vandaar naar Fiumfreddo di Sicilia en terug naar Giardini-Naxos. Onderweg was het erg druk met Italianen die met tassen vol uit de bossen kwamen. De tamme kastanjes waren rijp en die werden volop geraapt.

Maandag 24 okt. zijn we al vroeg opgestaan. Eerst de huurauto afgetankt. Dit wilde gisteren niet meer lukken, omdat de benzinepompen al gesloten waren. De sleutels bij de beheerder afgegeven. Hij regelt verder voor ons de aflevering. Wat makkelijk toch allemaal. Tijdens het ontbijt begint de zon al flink te schijnen. Vlug de strandspullen gepakt en naar het strand. De zee ging nog steeds erg wild te keer zodat we er alleen tot aan de enkels erin konden. Op het strand liepen verschillende Chinese meisjes rond die mensen tegen betaling wilde masseren. Voor € 4,00 heb ik me laten verwennen en heeft er één mijn rug gemasseerd. Dat was wel lekker maar had voor mij iets minder stevig gemogen. Jammer genoeg werd het vanaf 13.00 uur steeds bewolkter. Terug naar de CP. daar gedoucht en toen een stuk gaan fietsen. Meteen ook boodschappen gedaan om vanavond te barbecuen. Met zonsondergang hadden we vanaf onze stoel wel een erg mooi zicht op de Etna.

Etna4

Dinsdag 25 okt. vandaag het begin van de terugreis. Na ontbijt, de beheerder bedankt en de plaats afgerekend. Aangereden naar Palermo, waar we de boot willen pakken naar Genua. Via de autostrada dwars door het land, een mooie heuvelachtige tocht. Tegen 14.00 uur kwamen we in de haven van Palermo aan. De kaarten voor de boot waren makkelijk te koop. Enkele reis met een camper van 6 meter en 2 personen kost € 469,00. Om 20.00 uur moeten we inchecken en om 22.00 uur vertrekken we. Nu hadden we een klein probleem want hier bij de haven mochten we niet blijven staan. Palermo inrijden met onze bus is ook niet zo'n goed idee. Dichtbij de haven een mooi park gevonden waar we de bus neer konden zetten. Om de beurt een eind door het park en langs de zee gaan wandelen. we durfden hier de bus niet alleen te laten staan.

Om 18.30 weer naar de haven gereden, ingecheckt, en bij de boot op het ons aangewezen plekje gaan staan. Het was een wanordelijk zooitje, er staan nergens vakken. Dit zijn we in Nederland voor de boot naar Terschelling wel anders gewend. Na de kaart controle moest Louis te voet aan boord en mocht ik de bus op het onderste dek zetten. Het is een behoorlijk grote boot, oftewel een cruise schip.

cruise schip

Elkaar weer in onze hut terug gevonden. We hebben een hut met 2 x 1 persoonsbed, een badkamertje met douche en toilet. Het is allemaal erg netjes en schoon, net een hotel. Voordat de boot ging uitvaren eerst rondgelopen en gekeken wat er allemaal aanwezig is; enkele bars, restaurants, casino, zwembad (zonder water), winkels. Niet slecht. Een poos staan kijken hoe de boot verder met vrachtverkeer werd volgeladen. Daarna met de afvaart ook blijven staan kijken. Toen werd het tijd om te eten. Wij gingen naar het buffetrestaurant. We kwamen er al snel achter dat alles op de boot, eten en drinken, erg duur is. Een cola+biertje kost al € 6,50. Op zich zou dat nog niet zo erg zijn als dan de kwaliteit maar goed was. Dat vonden wij dus van het eten zeker niet. Het ontbijt de volgende ochtend stelde ook niets voor.

Woensdag 26 okt. de hele dag geluk gehad met het weer. Het zonnetje scheen lekker en met een goed boek op een strandbed kom je dan de dag wel door. Hierdoor zijn we op deze laatste dag nog eens extra verkleurd. Lekker zo voor het naar huis gaan. De boot kwam om 18.00 uur aan in Genova. Louis moest toen weer van boord en ik moest wachten totdat er omgeroepen werd dat de wagens van ons dek mochten vertrekken. Dit duurde erg lang. Eerst moest al het vrachtverkeer eraf. Ons dek was als laatste aan de beurt. Afijn na 19.00 uur mochten we eraf. Meteen een stukje autostrada gereden. Klimmend, dalend en erg bochtig in het pikkedonker  richting Milano gereden. Na 40 km. afslag Vignole Scrivia genomen en in het dorpje Arquata Scrivia op een P bij de Lidl, waar nog 2 andere campers staan, de bus voor de nacht geparkeerd. Het centrum ingelopen en bij een pizzeria van een hotel lekker gegeten.

Donderdag 27 okt. na een goede nachtrust redelijk vroeg op gestaan. Bij een bakker verse broodjes gehaald. Die waren nog warm, hmmm! Bij een grote "Iper" veel Italiaanse producten ingeslagen om mee naar huis te nemen. Bij de Lidl had ik al een fles pure alcohol gekocht om straks thuis zelf Limoncello te gaan maken. Na dit alles aangereden om een eind richting huiswaarts te gaan. Het weer is lekker zonnig. Dat maakt het rijden een stuk aangenamer dan het regen weer dat we op de heenweg hadden. Om 19.00 uur was het genoeg en hebben we de bus op het marktplein bij de kerk in Kandel (Duitsland) geparkeerd. Na een lekker drankje in de bus een poosje door de plaats langs de winkels gewandeld. Bij een pizzeria, waar we door de Italiaanse eigenaar bediend werden, goed gegeten. Ook deze doorreis plek vinden wij om te onthouden.

Vrijdag 28 okt. Met mistig en fris weer opgestaan. Bij de bakker op het plein broodjes gehaald. Na het ontbijt aangereden. Op de radio bij de filemeldingen hadden we al verschillende keren over een groot ongeluk en daardoor een wegafsluiting gehoord. Wij waren bijna op dat punt. Eerst maar even koffie gaan drinken en kijken wat we het beste kunnen doen. De PDA stuurt ons helemaal via Aken. Dit is een heel eind om, maar ja het is niet anders. Na de koffie moesten we inderdaad de eerste beste afslag eraf. De weg gaan rijden die de PDA ons aangaf, maar nog maar amper enkele kilometers verder kwamen we bij een oprit naar onze oude weg. Hier konden we er gewoon weer op. Hoogstwaarschijnlijk was het net allemaal opgeruimd en de weg weer vrijgegeven. Hadden wij even geluk. Toen in één ruk doorgereden naar huis waar we om half 4 aankwamen.       In totaal hebben we 5113 kilometer gereden

Slotconclusie;  Sicilië is héél mooi . We hebben er veel gezien maar zeker nog niet alles wat op ons lijstje stond. Volgend jaar willen we in oktober teruggaan en als het lukt weer een maand. Dan willen we ook de Eolische eilanden, waaronder Stromboli, aandoen. In oktober naar Sicilië heeft zo zijn voor- en nadelen. Voor ons overwegen toch de voordelen. Je hebt namelijk een lekkere lange zomer, mooie vrije overnachtingplaatsen, geen superdrukte door toeristen, ideale temperaturen. Nadelen; de wegwerkzaamheden, vroeg donker, restaurantjes gesloten ivm einde seizoen, meer regen dan we verwacht hadden, maar dit laatste kan zijn dat dat volgend jaar minder is. In ieder geval ligt ons reisdoel voor 2006 al vast.