Reisverslag 2006

Met de camper voor de 2e keer naar Sicilië.

Ook dit jaar hebben we de gehele maand oktober vakantie. Vorig jaar hebben we zoveel niet kunnen zien op Sicilië dat we dat dit jaar willen goed maken. De heen en terugreis pakken we hetzelfde aan; heen rijden we naar de teen van Italië en nemen daar het pondje, terug pakken we de boot van Palermo naar Genua.
Het wordt de eerste echte vakantie met onze nieuwe bus, spannend!

Zondag 1 okt. om 8.30 uur vertrokken. De gehele dag flink door kunnen rijden. Geen files of niks. De dag begon zonnig, maar later werd het steeds bewolkter. De bus doet het prima, ook bij de beklimmingen van o.a het moselthal. Tegen 17.00 uur kwamen we aan bij het Vierwaldstättersee  in Zwitserland. Bij het plaatsje Buochs recht aan het meer gaan staan. Dit was een erg mooi plekje, alleen niet echt bedoeld voor campers; max. 12 uur parkeren en een betaalautomaat. Volgens mijn informatie van internet moet hier ergens een camperplaats zijn, maar die konden wij niet vinden. Het seizoen is ten einde en wij zijn de enige camper. Dus we nemen de gok en blijven gewoon staan. Het uitzicht op de bergen en over het meer is erg mooi.  Jammer genoeg begon het later te regenen. De avond met een lekkere maaltijd en een goed boek door gekomen.                                                                                            756 km.

Zwitserland

Maandag 2 okt. omdat we 's avonds vroeg in bed lagen waren we 's morgens ook al weer vroeg  op de been. Tegen 8.00 uur reden we al weer aan. Met 1 stop om te tanken en te lunchen direct doorgereden naar Lago di Bolsena. Dat is voor ons bekend terrein. We kwamen hier om 16.30 uur aan. De plek waar we vorig jaar stonden was afgezet met paaltjes, zodat daar niet meer geparkeerd kon worden. De bus op een plek erlangs gezet. Het weer was heerlijk (28°C), dus meteen aan het meer gaan liggen. Na het zonnen, terug bij de bus kwam er meteen een mevrouw op ons afgelopen. Ze vertelde ons dat we op deze plek niet mochten blijven staan en dat ze stappen zou gaan ondernemen als we niet weg gingen. Ze vertelde ons ook waar we dan wel konden gaan staan. Netjes naar deze dame geluisterd en naar het naastgelegen parkeerterrein gereden. Hier stond al een camper. Een paar euro's in het parkeerautomaat gedaan en toen het centrum in. 'S avonds één grote pizza voor 2 personen gegeten. Hier mochten we verschillende ingrediënten zelf voor kiezen. Wij hadden het echter aan de pizzabakker zelf overgelaten om er iets lekkers van te maken. Na het eten een eind langs het meer gewandeld, onderwijl genietend van ons 1e Italiaanse ijsje.                                                                                                      715 km.

Dinsdag 3 okt.  na een goede nachtrust bij de winkel vers brood gehaald. Terwijl we zitten te ontbijten kwam de parkeerwachter controleren of we betaald hadden. Pfff, hadden wij geluk dat we nu wel een kaartje gekocht hadden. Omdat het steeds bewolkter werd, besloten na de koffie aan te rijden. Hoe verder we kwamen hoe zonniger het werd. Vlug de korte broek weer aan. De gehele dag op de autostrada door mooie omgevingen gereden. De reis verliep ook heel voorspoedig totdat onze PDA zijn werk niet deed. Hij had geen aanwijzing gegeven bij de afslag naar Morano Calabro alwaar een CP zit. Hier kwamen we pas laat achter. We vonden het zonde van de tijd om terug te rijden. Besloten nog een stuk door te rijden. Tegen vijven een P gezocht. Deze gevonden op een pleintje in Torano. Het is een dorpje van niks, maar we hebben geen zin meer om iets beters te zoeken. De rest van de avond in de bus  door gebracht.                                                                                                      625 km.

Woensdag 4 okt. met mooi weer vroeg opgestaan. Vlakbij de plek waar we stonden was een kroeg met achterin een winkel waar ook vers brood verkocht werd. Hier kwam ik pas achter bij navraag. In een kroeg ga je géén winkel zoeken! Tegen 9.00 uur weer de autostrada op gedoken. Onderweg konden we genieten van mooie vergezichten, bossen en bergen. Onderweg gestopt om boodschappen te doen en om een laadsnoer voor de mobiele te kopen. Deze zijn we vergeten en dadelijk zijn we niet meer bereikbaar. Dat is toch een vervelend idee. Nu moeten we vanavond wel een plekje met stroom hebben. Een stuk voor de plaats Pizzo van de snelweg afgegaan en op zoek naar een camping. Dit viel niet mee. De meeste campings waren al gesloten. Eindelijk na 2 uur zoeken 1 gevonden. Hij ligt direct aan zee en we kunnen gaan staan waar we willen,want wij zijn de enigste gasten. Bus gestald, mobiel aan de stroom en naar het strand. In de zon was het 40ºC. Enkele malen de blauwe, heldere zee ingedoken. Later op de camping ook weer eens een goede douche kunnen nemen. Om 19.00 uur 's avonds was het nog 24ºC. Tegen die tijd is het al wel bijna donker.                                                                                            152 km.

Donderdag 5 okt. met gietende regen wakker geworden. Gelukkig was dit echter zo weer over. Rustig ontbeten en daarna water bijgevuld, de toilet verschoond en de camping betaald. Dit was niet duur; €15,00 dit is de naseizoenprijs denk ik. In 2 uur naar Villa San Giovanni gereden. Ticket voor de overtocht gekocht (€34,00 enkeltje autocaravan+ 2 personen) Op Sicilië aangekomen eerst weer heelhuids Messina uit zien te rijden. Weer even wennen dat chaotische verkeer. Dit jaar gaan we Sicilië in precies de tegenover gestelde richting rond rijden als vorig jaar. We gaan dus eerst richting Etna naar Giardino Naxos. Hier rechtstreeks naar de voor ons bekende CP gegaan. http://www.parkinglagani.com/index.html   We kwamen om 14.00 uur aan, de  siësta tijd, maar gelukkig mochten we toch een plekje zoeken. Jammer genoeg is het weer omgeslagen. Het dondert en bliksemt, maar het blijft nog steeds droog met een temperatuur van 26°C. Zodra het ging op de fiets eerst boodschappen wezen doen en  daarna een eind door de plaats wezen fietsten.  Op de Cp. loopt het langzaam vol met campers, allerlei nationaliteiten, waaronder veel Duitsers. Iedereen wisselt de nodige ervaringen en informatie uit. Gezellig. 'S avonds zijn we aan de lungomare uit eten geweest en daarna de avond afgesloten bij de bar waar we vorig jaar ook enkele keren zijn geweest. Hier konden we ondanks de regen onder de luifels toch buiten blijven  zitten.                                                                                                  180 km.

Vrijdag 6 okt. vannacht veel regen gehad, maar gelukkig was het 's morgens droog en konden we buiten ontbijten. Er zitten erg veel vliegen. Dit is best irritant. In de loop van de ochtend werd het weer steeds slechter. De gehele dag verder regen gehad. Met een goed boek een luie dag in onze bus gehouden. ´S avonds een stuk gewandeld, pizza gegeten en terrasje gepikt.

Zaterdag 7 okt.  met schitterend weer opgestaan. Na het ontbijt naar het strand gefietst. Hier lekker liggen zonnen. De zee ziet er schoon en helder uit. Het zwarte strand jammer genoeg wat minder. De Italianen zijn niet zo zuinig op hun natuur dan wij Nederlanders. Op het strand werden veel "massagio" aangeboden door Chinese meisjes. Zij hadden het best druk. Tegen de avond met de lokale bus naar Taormina gegaan. Hier door de straten geslenterd. Het was er druk en gezellig. In een klein straatje bij een pizzeria gegeten. Afgesloten met voor elk 2 espresso´s en limoncello´s op een terras aan een pleintje vlakbij de poort. Toen we de rekening kregen verschoten we toch wel. Het was net zo duur als het etentje namelijk €23,00. Idioot! Maar 't was wel lekker geweest. De laatste bus terug naar Giardino Naxos genomen.

Zondag 8 okt. In de ochtend was het bewolkt met wat regen. In de bus ontbeten. Halverwege de middag naar de kloof  " Gole dell'Alcantara"  gereden.

Gole dell'Alcantara 1                               Gole dell'Alcantara 2

Een mooie kloof die is ontstaan door de rivier die dit heeft uitgehold in een zeer oude lavastroom. Om het te bezichtigen mag men een entreeprijs van € 3,00 p.p. betalen. Je kunt, na de lift en een trap naar beneden te nemen, ongeveer 100 meter de kloof stroomopwaarts in lopen.  Hiervoor is het wel het slimste om waterschoentjes aan doen. Dit in verband met de kiezels. Boven bij de ingang verhuren ze hiervoor rubberen laarzen. Men kan ook hele tochten met een gids boeken. Je gaat dan veel verder dan die 100 meter de kloof in. Voor ons hoefde dat niet. Het water in de kloof was behoorlijk koud, maar het was zeer zeker het bezoeken waard. Nadat we het gezien hadden met de bus een toer door de bergen rond de Etna gereden. Tegen de avond waren we weer terug op de camperplaats. Hier eens een keertje zelf gekookt. Later een eind langs de kust gewandeld.                                                                                               52 km.

Maandag 9 okt. helaas was het ook vandaag flink bewolkt. Besloten om maar weer eens verder te rijden. Op de Cp. eerst alles verschoond, gedoucht en afgerekend (€ 50,00) Grotendeels kustroute gereden. Bij Avola gestopt. Hier viel echter niet veel te zien en te beleven. Doorgereden naar Lido di Noto. We herkenden het ineens weer, vorig jaar hebben we hier ook 1 nacht gestaan. Besloten omdat nu ook te doen. We staan recht aan het strand. Er staan nog 2 andere campers. Ook hier is het seizoen  afgelopen; de winkel en de strandtenten zijn gesloten. Met ons stoeltje op het strand bij de bus van het uitzicht zitten genieten. Later een eind over de boulevard gewandeld en toen een goed uitziend restaurant gevonden wat nog open was. Wij waren de eerste klanten. Gelukkig volgde er later nog 2 koppels. Dat is toch iets gezelliger. We hebben er uitgebreid en lekker gegeten. Terug bij de bus nog een poosje buiten gezeten aan "ons" strand.                                                                                                     140 km.

Dinsdag 10 okt. al vroeg wakker. Het weer is hartstikke mooi. Gehele dag op 't strand gelegen. Verschillende keren in de zee wezen afkoelen. Er zijn lekkere golven. Het hotel waar we vlakbij staan heeft nog een stranddouche alwaar we gebruik van mogen maken. Rond 16.00 uur alles weer ingepakt en verder gereden naar Portopalo di Capo Passero. Dat was groter dan we verwacht hadden en er was geen goede P te vinden. Stukje kustweg terug gereden naar Marzamemi. Hier, na een poos zoeken naar een goede stek voor de nacht, bij een duikschool wezen vragen of we daar mochten gaan staan. Mijn cursus Italiaans begint zijn vruchten af te werpen. Ze vonden het prima en deden zelfs de verlichting voor ons aan. We staan hier recht langs het haventje, het is een mooi plekje. 'S avonds luxe gegeten bij Ristorante L'acquario. Dit restaurant leek ons in eerste instantie niet echt iets, maar er was niet veel andere keus in het dorp. Wij kwamen als eerste gasten binnen, maar  binnen no time werd het erg druk. En aan al de begroetingen te merken kende ze elkaar allemaal. Dat was voor ons een teken dat het wel goed moest zitten. We hebben er dan ook lekker gegeten met vriendelijke bediening.                                                                                                  48 km.

woensdag 11 okt. 's morgens met zonnig weer opgestaan. Na het ontbijt ben ik eerst naar een winkel gegaan waar ze streekproducten verkochten. Deze was gezeteld in een oude visafslag. Ze hadden veel visproducten van tonijn en zwaardvis, gedroogd of in blik. Maar ook veel andere streekproducten. Hier kom je dus echt niet met lege handen buiten. Na de inkopen ging de reis weer verder. Onderweg kwamen we langs verschillende kleine eilandjes. Daarna een poos door het binnenland gereden. Het is hier de streek van de kerstomaatjes. Zo ver  als je kunt kijken zie je de kassen. Toen we dat wel gezien hadden zijn we naar Palazo gereden. De bus langs de kant van de weg gezet en hup naar het strand. Meteen een duik in de zee genomen die mooi helder was, maar wel behoorlijk koud. Toen we op het strand lagen zag Louis een slangetje vlakbij in de duinen. Tja dan lig je niet echt meer op je gemak. Alsof het zo moest zijn werd het ineens donker bewolkt. Snel terug naar de bus. Daar kwamen we net op tijd aan. Flinke regenbuien volgden. De bus op een plekje recht aan het strand gezet. Eind van de middag weer verder gereden via Marina di Modica, Cava d'Aliga naar Donnalucata. Hier was een officiële CP met alles erop en eraan voor € 18,00 per nacht. Dit vond ik te duur, zeker in het naseizoen. We hebben nog water genoeg dus we hebben niet perse een Cp nodig. Een straat verderop vonden we een mooi plekje recht aan het strand. We staan hier wel alleen, maar er staan enkele huizen vlakbij en er is verlichting. We blijven vannacht hier staan.We hebben vandaag boodschappen gedaan dus qua eten kunnen we ook vooruit. Een poos op mijn stoel bij de bus van het uitzicht genoten. Het weer is weer prima. Op een gegeven moment ging ons alarm af doordat ik een portier niet goed had afgesloten. Vijf minuten later zien we een man rondlopen, zoekend met geweer. Dit was waarschijnlijk door ons alarm. Nou, zo te zien staan we hier wel veilig!                82 km.

kerstomaatjes                                                             ondergaande zon

Donderdag 12 okt. met stralend weer opgestaan. Tot 16.00 uur van ons mooie plekje met "privé" strand genoten. Daarna naar Sicili gereden. Een plaatsje met veel kerken, paleizen en barokke gebouwen. Alles in dezelfde kleur steen. Hier hebben we een poosje rond gelopen. Louis zag op een gegeven moment een poster hangen over een straatfestival in Ragusa. Deze plaats staat ook op ons lijstje van eventuele bezichtigingen. Terwijl we die kant opreden hebben we eerst een bepaalde benzinepomp gezocht. Volgens onze internetlijst met CP's moet hier een Tarmoil benzinepomp zitten alwaar campers kunnen laden/lossen. Toen we hem vonden werden we verwezen naar een grote autowasplaats achter de pomp. Hier in mijn beste Italiaans gevraagd of we de toilet ergens konden lossen. De jongens die er werkte vonden alles goed. Ze wezen naar de put van de wasstraat. Ondanks dat wij dachten dat het niet echt een geschikte put hiervoor was toch snel de overvolle toilet hierin leeg gegooid. Jammer genoeg geen vers water kunnen pakken. Ons water niveau is behoorlijk geslonken door het gebruik van de buiten douche. Deze hebben we gisteren voor de eerste keer benut en hij werkte perfect. Na dit alles kon de rit verder naar Ragusa. Hier vonden we al snel een geschikte P voor de nacht bij 3 andere campers. De klim naar het historische centrum, wat op een hoogte van 380 m ligt,gemaakt. Door de middeleeuwse straatjes rondgewandeld. Veel oude barokke bouwwerken waren mooi verlicht. Tot 24.00 uur verschillende acrobatische optredens gezien. Het was er gezellig druk.                 47 km.

Sicili                                                                            Ragusa

Vrijdag 13 okt. na een goede nachtrust het ontbijt op een bankje in de zon genuttigd. Hierna naar Marina di Ragusa gereden. Daar de bus op een binnen pleintje geparkeerd en gehele middag op het strand doorgebracht. Om 17.00 uur begonnen met een plek voor de nacht te zoeken. Dit lukte in deze plaats niet en de plaatsen daarna ook niet. Op veel plekken is het dmv borden verboden voor campers.  Om 19.30 uur was het al donker en hadden we het helemaal gehad. We zaten inmiddels in Scogletti en hadden de plaats al 2 keer doorkruist. Toen de bus gewoon ergens geparkeerd, terrasje gepikt, pizza gegeten en een eind gewandeld door het centrum. Terug naar de bus en naar een grote rustige P gereden. Hier stonden we helemaal in ons eentje, maar wel recht onder een lantaarnpaal en bij een bewoond huis. Hopelijk staan we veilig!                                                                       82 km.

Zaterdag 14 okt. de nacht is goed verlopen. Het heeft wel flink geregend en geonweerd. 'S morgens eerst naar het strand gereden om daar op ons gemak te ontbijten. Hierna via Gela en Agrigento, alwaar we de tempels vanaf de weg zagen liggen, naar de Cp Torre Salsa gegaan. Hier zijn we vorig jaar alleen geweest om te lossen, toen hebben we al gezegd hier gaan we volgend jaar naar terug. Het is een complete Cp. met alles erop en eraan. Hij ziet er netjes uit. Het ligt hoog op een berg, maar je kunt ook op verschillende plekken  beneden gaan staan. Je hebt dan mooi uitzicht op de zee en staat midden in een natuurreservaat. Ons werd aangeraden niet naar beneden te rijden, dit om te voorkomen dat we vast zouden komen te zitten in de modder. Dit als gevolg van het slechte weer van de afgelopen nacht. Er hadden 's ochtends schijnbaar een paar campers flink vast gezeten. Deze raad opgevolgd en een mooi plekje boven uitgezocht. Hier hebben we ook stroom, dus kunnen onze mobieltjes weer opgeladen worden. De Cp kost € 13,00 per nacht + € 2,00 voor de stroom. http://www.torresalsa.it/camper_ita.htm  Later de wandeling naar beneden gemaakt. Het uitzicht is geweldig; rotsen, kust, pijnboombossen en een groot strand. In dit natuurreservaat leggen de schildpadden hun eieren. Na de wandeling kregen we een sms berichtje dat in Nederland. op het journaal verteld werd dat er uit de Etna lava stroomde. Schijnbaar niet gevaarlijk maar wel mooi. We hebben zitten twijfelen om terug te rijden, maar we willen ook de Stromboli nog zien. De Stromboli wint het. Later op de dag, komt de camper die naast ons zijn plekje heeft, terug. Het blijken Nederlanders te zijn. Toen we in gesprek raakte hoorde we dat ze door mijn site naar Sicilië waren gekomen. Hierop was namelijk te lezen dat het in oktober nog vaak mooi weer kan zijn. Dat was voor hun doorslaggevend. Leuk om zoiets te horen, daar doe je het voor!  Hopelijk hebben ze verder een mooie tijd op Sicilië gehad en kunnen we dat lezen in het gastenboek!                                         152 km.

Cp Torre Salsa                                                           uitzicht Torre Salsa

zondag 15 okt. vannacht erg slecht weer gehad. 'S ochtends was het nog erg grauw dus nog een keer omgedraaid. Toen we op stonden ging het zonnetje al snel schijnen. De middag beneden aan het strand door gebracht. Het is echt genieten op zo'n mooie plek. Terug op de Cp een douche genomen. Er staan verschillende buitendouches, maar er is ook, tegen betaling, een warme binnendouche. In het begin van de avond gingen we op tour voor een restaurant met Siciliaans eten in Cattolica Eracle. Het was een mooie route en een oud Siciliaans dorpje, maar geen restaurant te vinden. Bij navraag werden we 7 km. terug gestuurd naar Eraclea Minoa. Na een poos rijden en zoeken was het inmiddels pikkedonker en zagen we niets meer. Hierom maar besloten in Montallegro te gaan eten. Hier was een pizzeria waarover ik in de reisgids had gelezen. Toen we binnenkwamen was het een drukte van belang. Er was een kinderfeest gaande. In Italië is dat vaak een groot familie gebeuren. Wij wilden al weer omdraaien, maar daar werd tegen geprotesteerd. We moesten toch gewoon blijven eten. Tijdens het eten kwamen ze ons gebak brengen. We hebben hier lekker en gezellig gegeten.                            37 km.

Maandag 16 okt. vanochtend werden we door de buurman van de Cp. al vroeg wakker gemaakt. Hij was druk in de weer met een elektrische zaag. Op zich gaf het niets want de bakker zou om 8.30 uur met het verse brood komen. Gisteravond waren ze langs geweest om ieders bestelling op te nemen. Terwijl wij van de ciabatta zaten te genieten kwam de visboer ook nog langs. Na het ontbijt alles opgeruimd, de watertanks en wc gelost en ververst. Bij het afrekenen van de Cp. ook 2 flessen wijn gekocht. Deze komt van een wijnboer uit de naaste omgeving en wordt hier vanuit ketels in plastic 2 liter flessen getankt (€4,00 per fles). Normaal worden er nog meer producten verkocht, waaronder olijfolie. Helaas was er nu niets voorradig. De reis verder kon weer beginnen. Eerst zijn we naar Sciacca gegaan, alwaar we onder de 2 oude stadspoorten doorreden. Een mooie plaats, maar erg druk doordat er markt was. Doorgereden via Menfi naar Porto Palo. Onderweg de boodschappen ingeslagen. In Porto Palo op zelfde plek als vorig jaar gaan staan en van een uitgebreide lunch genoten. Doordat het weer niet zo meewerkte hierna weer verder gegaan. Via de autostrada richting St Vito lo Capo gereden. Onderweg begon het oranje lampje van de dieselmeter ineens te branden. De wijzer gaf veel minder aan als dat erin moest zitten. We hadden 50 km. geleden nog getankt. Onder de bus gekeken, maar gelukkig géén lek te ontdekken. De wijzer bleef tijdens het rijden van links naar rechts vliegen. Louis dacht dat het dan aan de zekeringen of relais moest liggen. Gaf er een flinke tip op en ja hoor, het was over. Gehele vakantie geen last meer van gehad. Onderweg bij het panoramapunt van Castellamare del Golfo gestopt. Hier zijn we vorig jaar geweest. We hadden een prachtig uitzicht en konden zien waar we vorig jaar stonden. Verder gereden naar Scopello. Dit plaatsje op ons gemak bekeken. Het is erg toeristisch en klein, maar wel mooi. Hierna doorgereden naar S. Vito lo Capo. Op dezelfde plek als vorig jaar gaan staan bij 10 andere campers. Met ons drankje aan het strand gaan zitten. De wijn die ik vanochtend gekocht heb smaakt prima. Doordat er een flink wind staat is het op het water druk met kite surfers. Mooi om te zien, knap wat ze kunnen. Later een eind gewandeld, onderwijl kwamen er parapenters van de berg af naar beneden gedwarreld. Ook dat is mooi om naar te kijken. 'S avonds uit eten geweest bij een restaurant met Tunesische invloeden.                                                     190 km.

Castelmare del Golfo

Dinsdag 17 + woensdag 18 okt.  Deze 2 dagen lekker aan het strand gelegen. Eind van de middagen stukken gewandeld en terrasjes gepikt.

Donderdag 19 okt. 's morgens na het ontbijt eerst bij de camping de toilet voor € 2,00 leeg gemaakt. Vandaag gaan we richting Palermo. In het vissersplaatsje Sferracavallo op de simpele camping Degli Ulivi gaan staan. We hadden van verschillende mensen vernomen dat dit een goede plek was om van daaruit Palermo te bezoeken. Van hieruit is er een goede busverbinding. Op de camping kun je de buskaarten kopen en de bushalte ligt vlakbij. Na onze bus gestald te hebben eerst het plaatsje bekeken. Mij viel het tegen, erg rommelig en vies. Na de wandeling een lange warme douche genomen. Tegen de avond naar de slager om bbq-vlees te kopen, maar helaas deze had alles al opgeruimd. Ze gaan hier al vroeg sluiten. Doorgelopen naar de bakker. Deze had verschillende plaat pizza's die er lekker uitzagen. Terwijl ze voor ons in de oven lagen werden we getrakteerd op minicroissantjes met chocolade. Lekker en aardig van ze. Bij de bus van de pizza's zitten smullen, terwijl er vele zwerfkatten naar ons zaten te kijken. Op de camping ging iedereen al erg vroeg naar bed. Een beetje saai is dat wel, wij gingen dus ook maar wat vroeger naar bed. Nog niet zo slecht eigenlijk, omdat we morgen voldoende energie nodig hebben voor het bezoek aan Palermo.               100 km.

Vrijdag 20 okt. met goed weer opgestaan. Na ontbijt voor de 3e keer mijn paspoort bij de receptie terug gaan vragen. Nu kreeg ik het eindelijk terug, maar ze waren het er niet mee eens ivm politiecontrole zeiden ze. Pech voor hun, ik wil het gewoon bij me hebben als ik Palermo in ga. Hierna naar de bushalte gegaan. Onze Italiaanse buren stonden er ook. Hun gaan ook eerst naar Monreale gaan. Dit was ons geluk want met de bussen ging het niet zoals het moest gaan. In Palermo waren straten afgesloten en moesten we andere bussen nemen en hierdoor ook andere tickets kopen. Onze buren gingen dit overal en bij iedereen informeren en namen ons op sleeptouw mee. Na uren kwamen we aan in Monreale alwaar onze wegen met de buren zich scheiden.

Monreale 1                                             Monreale 2

De Duomo bekeken. Het is inderdaad een hele bijzondere en mooie kerk, met vele beschilderingen en marmer. Hierna in de straatjes er vlakbij rondgeslenterd en toen weer met de bus naar beneden naar Palermo.

Cattedrale Palermo

Daar verschillende gebouwen bezichtigd, waaronder het palazzo dei Normanni, porta Nuova, cattedrale, Quattro Canti en il teatro Massi

Quattro Canti Palermo                               teatro Palermo

Toen het hele stuk naar de catacombe gelopen. Dit is echt luguber; gebalsemde skeletten, wel 8000 stuks, uit de 19e eeuw. Van alle leeftijden, zelfs baby's. De ene is beter bewaard gebleven als de andere. Ze hadden allen nog kleding aan, die in de loop van de jaren amper was vergaan. Ik was blij toen ik weer buiten stond. Vreemd volkje die kapucijners. Tegen het eind van de middag vonden we het genoeg geweest en zijn met de bus naar Sferracavallo terug gegaan. 'S avonds uit eten geweest bij een visrestaurant in het centrum. Hierover had ik gehoord en gelezen. Het moest echt iets speciaals zijn. Nou dat was het ook. Ze werken niet met een kaart. Je krijgt steeds kleine, verschillende visgerechtjes op tafel gezet. Ook een fles witte wijn en water komt erbij. Op het eind ook nog een toetje. Ik kon het allemaal niet op, maar heb er van genoten. En op zich was het ook nog niet duur, ± € 20,00 p.p. Hierna nog op een terrasje enkele espresso's met limoncello op. Dit was een goede dag.

Zaterdag 21 okt. vanochtend na het ontbijt alles weer verschoond en de camping betaald (34,00). Aangereden via een mooie route met veel tunnels naar Malazzo. We hebben mooi weer, ± 26°C. In Malazzo willen we informatie inwinnen hoe en wanneer we het beste de stromboli kunnen bezoeken. Om vijf over half 2 kwamen we in Malazzo bij de "VVV" aan. Deze had dus om half 2 zijn deuren gesloten en ging niet open voor de maandag. Dat was balen. Naar de haven gegaan, daar konden we nog net voor de siësta wat informatie krijgen over een bootreisje naar de eolische eilanden. Over het bezoeken van de Stromboli konden hun niets vertellen. Dat moest je daar op het eiland zelf regelen. Tja de gok nemen om daar aan te komen en dat het dan op zondag niet is, vinden we te groot.                                                                                   227 km.

Tijdens de siësta bij Malazzo rondgereden op zoek naar een leuke plek voor de nacht. Deze kregen we niet gevonden. Dit doordat het of verboden was voor campers of omdat het te verlaten gebieden waren. Louis had al een paar keer gezegd dat het hem op sommige stukken bekend voorkwam. Na de siësta terug gereden naar de haven. Hier verdere informatie ingewonnen. We kunnen morgen ook een bootreis doen van 11.00 uur tot 21.30 uur. Hierbij varen we eerst naar het eiland Panarea, alwaar we 2 uur krijgen om dat te bezichtigen. Daarna varen we naar het eiland stromboli, waar je ook 2 uur de tijd krijgt om rond te lopen. Vervolgens een lichte maaltijd aan boord en dan na zonsondergang langs de vulkaan zodat je de eventuele erupties kunt zien. (€ 58,00pp) Tja hier moeten we even over nadenken of we dit wel willen gaan doen. Eerst naar een winkel om boodschappen te halen. Hierlangs zat volgens ons boek een Cp. Ineens herkende we het alle twee. Hier waren we vorig jaar inderdaad ook geweest. Toen vonden we het niets en nu ook niet. De Cp is gewoon een afgesloten parkeerterrein van een garage, waar je de camper kunt stallen om naar de eilanden te gaan. Het is zeker niet geschikt om te overnachten. Na de boodschappen naar Croze al Promotario gereden. Hier hebben we vorig jaar op een mooi plekje aan het water op een camping gestaan. Op datzelfde plekje zijn we weer gaan staan. Het is erg rustig op de camping. Wij zijn dan ook bijna de enigste gasten. Het weer is nog steeds lekker. Volgens de eigenaresse van de camping morgen en overmorgen ook. Via deze camping kunnen we de excursie ook boeken. Zij regelt dan een taxi voor ons voor €10,00. Mede door de goede weersvoorspelling besloten de excursie morgen te gaan doen. De taxi komt ons om 10.30 uur ophalen.                                                                                               14 km.

Zondag 22 okt. met zeer mooi weer opgestaan. Zo goed weer dat ik al om 9.00 uur in mijn bikini zat. Onze taxi stond al op ons te wachten toen wij netjes op tijd aan kwamen gelopen. De taxichauffeur, met een oude wagen, bleek de vader van de eigenaresse (Stefania) van de camping te zijn. We werden bij de benzinepomp aan de haven afgezet. Deze benzinepomp was van de vader en hier zouden we 's avonds door iemand anders weer opgehaald worden.  Bij de boot aangekomen mochten we meteen aan boord. Er waren al veel mensen op het dek. We konden nog net een plekje op een bank aan de zijkant vinden. Het was een kleinere boot dan enkele jaren geleden bij Napoli. Deze heeft jammer genoeg geen ligstoelen. Na 1½ uur varen kwamen we bij Panarea aan. Hier en bij de Stromboli was er jammer genoeg op het eiland weinig te zien en te beleven. De enkele terrasjes die er waren waren zeer prijzig. Toen we op het eiland Stromboli rond liepen hoorde we verschillende keren het rommelen van de vulkaan. Heel vreemd is dit.

Stromboli 1                                                               Stromboli 2

Na de eenvoudige maaltijd voeren we in het donker langs de Stromboli. We hebben een paar keer een kleine eruptie gezien. Dit proberen te fotograferen, maar daar was het te donker en te onverwachts voor. Het was wel mooi om te zien.

Stromboli 3

Dit was gelukkig toch een pluspuntje want verder hadden we spijt van deze trip. Om 21.00 uur stonden we al bij de benzinepomp op de taxi te wachten. Om 21.45 was er nog steeds geen taxi. Stefania, waarvan we het telefoonnummer hadden, geprobeerd vanuit een telefooncel te bereiken. Dit lukte niet. Bij de pizzeria tegenover de benzinepomp om hulp gevraagd. Zij kende Stefania en haar vader wel. Zij hebben haar toen voor ons proberen te bereiken. Inmiddels was het al 22.15 uur. Toen hebben zij voor ons een taxi besteld. Ook deze taxichauffeur was een oude man met een oude wagen waarin een los taxi bordje lag. Deze man bracht ons voor € 20,00 terug naar de camping. Wat waren we blij dat we hier eindelijk weer waren. Met een lekker wijntje deze dag buiten bij de bus afgesloten.

Maandag 23 okt. met mooi weer op ons gemakje buiten kunnen ontbijten. Alles in orde gebracht, zodat we er de laatste dagen er weer tegen kunnen. Toen ik bij de receptie ging betalen en Stephania vertelde dat de taxi voor de terug weg niet op was komen dagen, vond ze dat héél erg en wilde ze niet dat we de 2de overnachting betaalde. Vandaag willen we naar Cefalù. Een eind hetzelfde gereden als 2 dagen geleden. Onderweg hadden we door het open weer een heel mooi zicht op de Etna. Om 13.00 uur in Cefalù de bus aan de weg bij het strand gezet. Er is ook een P voor campers (€ 10,00) maar die staan niet veel beter of mooier dan wij. Gehele middag aan het strand liggen bakken en in de zee gezwommen. Het is dan ook 27°C. Vanmiddag was de gasfles in de bus leeg. Dit is pas de eerste fles. Deze koelkast blijkt dus een stuk zuiniger te zijn dan die uit onze oude bus, daar was de gasfles meestal binnen 2 weken leeg. De avond in het mooie, toeristische centrum doorgebracht. Cefalù is echt het bezoeken waard. Deze dag was een goede afsluiting van ons verblijf op Sicilië. Morgen moeten we naar Palermo om de boot naar Genua te nemen.                                                            148 km.

Wasplaats Cefalù                                                        Cattedrale Cefalù

Dinsdag 24 okt. in Cefalù doorgebracht. Hier onbespoten limoenen gekocht om thuis zelf limoncello te gaan maken. Vandaag is het heet en plakkerig weer. Onweer op komst? Om 14.00 uur naar Palermo vertrokken. Hier om 15.30 uur de boot kunnen bespreken. Deze keer een hut met meer luxe, waaronder koelkast en tv geboekt. Nu kunnen we zelf goed ons eten en drinken meenemen en bewaren. Vorig jaar op de boot vonden wij dit  duur en ronduit slecht. De boot is een stuk duurder dan vorig jaar. Dit niet alleen vanwege de hut met meer luxe, maar de prijs voor campers is flink omhoog gegaan. We mogen nu € 521,00 in totaal betalen. Tegen 18.30 kunnen we inchecken. Tot die tijd bij hetzelfde park als vorig jaar gestaan. Hier een vroege maaltijd gekookt.                                                                                                  72 km.
Bij de boot moesten alle bijrijders weer te voet aan boord. Ik bleef met onze bus in de rij wachten tot ik ook aan boord mocht. Al gauw kreeg ik van Louis een telefoontje. De hut met meer luxe hield alleen in dat het een raam had, er was geen koelkast aanwezig. Bij navraag bij de receptie bleek dat je op deze boot alleen een koelkast op de kamer had als je een suite boekte. Deze had een meerprijs van € 10,00 pp. Dit hebben we gedaan. Hiervoor kregen we een grote kamer met 2 persoonsbed, koelkast en tv aan de kop van de boot. Wel mooi.

kamer boot

Na ons geïnstalleerd te hebben, op het dek staan kijken hoe al de vrachtwagens aan boord werden gereden en hoe de boot uitvoer. Ciao Sicilia. Na een goede nachtrust 's ochtends ontbijt in bed op. Hierna op het dek gaan kijken. Het zonnetje begon al lekker te schijnen, dus 2 ligbedden op het dek uit de wind gezet. Hier met een goed boek de dag relaxt door gekomen. We waren op het eind van de dag zelfs verbrand. Om 18.00 uur voeren we Genua in, om 19.00 konden we van de boot en om 20.00 uur reden we Arquata Scrivia in. Hier weer op de P bij de Lidl gaan staan.  Meteen naar de pizzeria gelopen, waar we vorig jaar lekker gegeten hadden. Het was er druk, maar gelukkig was er nog een tafeltje vrij voor ons.                                                                           48 km.

Donderdag 26 okt. al om 8.00 uur op, Bij de bakker warme verse broodjes gehaald. Na het ontbijt bij een grote supermarkt flink Italiaanse etenswaren voor thuis ingeslagen. We kunnen aan de temperatuur al goed voelen dat we richting huis gaan, 14°C. De terugtocht naar Zwitserland schoot goed op. Hier hadden we echter bijna een groot probleem. 60 km voor de Gothardtunnel hadden we nog ruim een kwart tank diesel, maar ik vond het niet nodig om te tanken, omdat er 5 km voor de Gothardtunnel ook nog een pomp zat. 10 km voor die pomp stond de wijzer ineens bijna onderin en ging het oranje lampje branden. Jeetje wat kregen we het benauwd. Tunnel in, tunnel uit, weinig plekken om aan de zijkant veilig te stoppen. Gelukkig haalde we net op het nippertje de pomp. Er ging 69 liter diesel in de tank, waar in totaal 70 liter in kan. Hier heb ik mijn lesje wel mee geleerd! Verder via Zwitserland naar Duitsland. In de plaats Kandel naar het marktplein gereden. Hier hebben we vorig jaar goed gestaan. Nu hebben we echter pech, ze zijn heel het plein aan het volbouwen met een kermis. Na rond rijden een ander pleintje gevonden. Hier mogen eigenlijk geen busjes staan, maar er staan er 3 geparkeerd, dus we nemen weer de gok.  Deze plek is eigenlijk veel beter, veel rustiger. 'S avonds uiteten ...... en ja ook hier weer bij hetzelfde restaurant. Een luxe diner als vakantie afsluiter genomen. De Italiaanse eigenaar gaf ons bij de koffie een drankje van het huis. Louis kreeg een Grappa en ik een likeur van Sardegna. Deze smaakte lekker.                                                                                                       644 km.

Vrijdag 27 okt. met regen opgestaan. Tja bijna thuis. Toch is de temperatuur nog redelijk hoog; 18 °C. Met onderweg 1 stop om te tanken en te lunchen vlot naar huis gereden, waar we halverwege de middag aankwamen.                                                                                                  435 km.

In totaal hebben we weer een goede en fijne vakantie op Sicilië gehad. Wanneer je ergens voor een 2e keer naar toe gaat val je toch al snel in herhaling bijvoorbeeld qua overnachtingplaatsen. Verder is het meer een luiervakantie geworden dan we normaal gewend zijn te doen. Doordat we de Stromboli niet bij nacht beklommen hebben willen we zeker ooit nog eens terug keren. Deze vakantie hebben we 5000 km gereden

Volgend jaar hebben we het idee om Frankrijk weer eens onveilig te maken, maar dan niet in oktober maar in augustus. Iemand nog leuke, bijzondere tips voor ons?? Ik lees ze graag in mijn gastenboek.