Reisverslag 2013

Met de camper in oktober naar Sicilië

We gaan voor de 3e keer naar Sicilië. Voor ons blijft het een heerlijk eiland en zeker de moeite waard om weer andere plaatsen te gaan (be)zoeken.

We pakken om 10.00 uur de laatste spullen in. We vullen de watertank maar tot een kwart. Dit in verband met brandstofbesparing. Het is zonnig. In Duitsland hebben we regelmatig last van werkzaamheden. Eén keer staan we hierdoor echt flink in de file. Rond 14.30 uur stoppen we in het Moseltal voor de lunch. We genieten van het uitzicht. Om 17.00 uur komen we aan in de    plaats Bühl. Hier zit een voor ons bekende camperplaats (Cp). Het heet Schwarzwaldbad . Het is een groot en rustig gelegen parkeerplaats. Het ligt nabij een zwembad/sporthal. Het betalen van de Cp. doe je via een betaalautomaat. € 5,00 kost het voor 24 uur. Je kan dit alleen betalen met munten. Hier hebben wij rekening mee gehouden en hebben veel euro's bij ons. Wij zijn de enige gasten. We parkeren de camper voor de bomenrand. Al snel gaan we te voet richting centrum om een hapje te eten. Dit ligt 1 km. van de Cp. Er zijn niet veel restaurantjes open. Degene die wel open zijn zitten stampend vol. Tja, en wij hebben niet gereserveerd. Tenslotte eten we bij een kebab tent. Geen verkeerde keus. Het smaakt heel goed. Op een terras nemen we nog een afsluitertje. We wandelen daarna met een omweg terug naar onze bus en vallen al om 22.30 uur moe in bed.
501 km.

Vroeg te bed, dat is dus ook vroeg op. We eten brood uit het vuistje en tegen 8.30 vertrekken we weer. Het schiet de hele dag goed op. Het weer werkt ook mee. In Zwitserland genieten we van de vergezichten. Om 16.30 uur zijn we in Casella. Dit is een dorp in de Italiaanse provincie Genua. We wandelen door de plaats. Doordat het maandag is blijkt er veel gesloten te zijn. Dat is jammer. We wilden hier eigenlijk eten, voordat we naar Genua zouden rijden, al waar we de boot naar Sicilië hebben. Daar moeten we om 20.00 uur zijn. Van Casella rijden we een mooie slingerroute. Om 19.00 uur rijden we de haven in. Terwijl we in de rij staan voor het inschepen eten we koude schotel met een broodje. Het wachten duurt lang. Pas om 22.00 uur mogen we aan boord. We staan helemaal onder in met onze bus. We bekijken daarna eerst onze hut. Het ruikt er behoorlijk muf. We laten even wat water in de afvoerputjes lopen. Hopelijk wordt het zo wat minder. We gaan de boot verkennen. Helaas is er weer veel gesloten. dit zijn we van andere jaren al gewend. Om 23.00 vaart de boot uit. Dat is altijd leuk om vanaf een hoog dek te bekijken.
616 km.

We slapen tot 10.00 uur uit en nemen een lekkere douche. We genieten de hele dag op het dek van de zon. Wat een echte tegenvaller is op deze boot, is dat er totaal geen stoelen en ligbedden zijn. Je hangt dus op stenen banken en randen. Dat is fijn voor je rug! Om 19.00 uur varen we de  haven van Palermo binnen. En om 20.00 uur rijden we de boot af. Hopla, het drukke Palermo in. Wat een gekkenhuis. We luisteren goed naar de instructies onze tomtom en gaan rechtstreeks naar San Nicola l' Arena. Daar kunnen we aan het haventje staan. Het is al donker, dus we kunnen nog niet zien of het mooi is. Aan de andere kant van de P zit een restaurant. Daar gaan we eens kijken. We kunnen buiten eten bij een goede temperatuur. Later zitten we nog een poos bij de bus.
29 km.

We staan op met stralend weer. Het is wel 30°C. Bij daglicht zien we hoe mooi deze plek is. Ik ga eerst boodschappen doen. In de schaduw eten we onze broodjes met zicht op zee op. Ondanks dat de plek mooi is, gaan we toch verder. We rijden richting Cefalu. Bij Termini zoeken we een Cp. Het water is bijna op. We vinden echter niets. We nemen de A19. Dwars door Sicilië. Bij Enna stoppen we. Het hooggelegen Enna is de hoofdstad van de gelijknamige provincie. We bewonderen de ruïne, het kasteel van Lombardije, de rots en het uitzicht. Op een terras gebruiken we een lunch. Hierna rijden we verder naar Ragusa. Dit is bij ons bekend. We zijn er al eerder geweest in verband met het straatfestival "Ibla Buskers". Overmorgen begint dit. We zoeken een P of Cp, maar dat lukt niet. We rijden door naar Marina di Ragusa. Daar vinden we een plekje aan zee in de zon. Hier gaan we bekijken hoe we het verder gaan doen. Later zien we, tijdens het wandelen, een P waar 2 andere campers staan. We besluiten daar straks ook te gaan staan en daar de nacht door te brengen. We genieten eerst van dit plekje. Eind van de middag komt een Italiaan met camper aan ons vragen of we hier de nacht gaan door brengen. In mijn allerbeste Italiaans leg ik hem uit dat we zo naar de P gaan. Hij vraagt of ze achter ons aan mogen rijden. Natuurlijk mag dat. Nadat we onze campers goed neer gezet hebben, komen ze ons uitgebreid bedanken. Aardige Italianen. 's Avonds wandelen we een eind over de boulevard. Hier eten we een hapje bij een pizzeria. Later wandelen we met een omweg terug naar de bus.
280 km.

We staan tegen 9.30 uur op. Eerst gaan we naar de dichtbij gelegen supermarkt. Hierna rijden we weer naar de zelfde plek als gisteren aan het strand. Daar ontbijten we. Later gaan we op zoek naar de Cp. met servicepunt die in deze moet plaats zitten. We vinden het al snel, maar de poort is gesloten. Wel hangt er een brief met telefoonnummer. Dit bellen we. Een vriendelijke man neemt op en verteld ons, dat als we van het servicepunt gebruik willen maken we minimaal 1 nacht moeten blijven logeren. Ook verteld hij dat er een gratis servicepunt in de plaats zit. Hij geeft ons het adres. We zetten dit in de TomTom en bedanken hem. In 5 minuten zijn we er. We lossen en laden alles. Het is een prima plek om dit te doen. Hierna gaan we terug naar de P waar we vannacht hebben gestaan. We parkeren de bus en gaan een eind wandelen. Eind van de middag gaan we nog even naar het strand. We moeten vanwege de stevige wind wel achter een muurtje liggen. Na het zonnen nemen we een stranddouche. Deze zijn gelukkig nog niet afgesloten.
8 km.

We staan met mooi weer op. Ontbijten bij de bus. Hierna naar het strand. Ook gaan we een paar maal in zee, maar dat is wel afzien. Koud! Begin van de middag komt de bewolking opzetten. We gaan terug naar de bus en rijden naar Ragusa. Dit lig 497 meter hoog. Het is één van de barokke steden in de Val di Noto die op de werelderfgoedlijst staat. Het oude stadsdeel heet "Ibla". Onder aan dit gedeelte is een redelijk grote P gelegen. Daar is het al druk. Gelukkig vinden we nog een plekje. Hier kunnen we vannacht na het festival wel slapen, denken we. We gaan eerst Ibla bekijken. Dat is veel klimwerk. Bij de kathedraal uit 1706 begint net een bruiloft. Met veel toeters en bellen komt het bruidspaar met een paardenkoets aan. De familie is erg uitgelaten. Leuk allemaal om te zien. Verder bekijken we de domkerk "San Giorgio" uit 1739. Ook gaan we naar het archeologisch park "Caucana". Op het plein bij de domkerk genieten we van een drankje. Daarna gaan we terug naar de bus. Rusten wat uit en trekken warme kleding aan. Het is een stuk frisser geworden. Vanmiddag zelfs wat druppels gehad. Begin van de avond begint het festival. Er zijn al veel bezoekers op de been. We zien verschillende mooie voorstellingen. Eén artiest springt er voor ons uit. Hij laat ons een hele mooie show zien met vuurspektakel. We lopen tot 01.00 uur 's nachts rond.
26 km.

We slapen wat uit. Eerst gaan we bij de bakker brood halen. Het is warm weer, maar wel bewolkt. In de ochtend maken we de bus schoon en ruimen wat op. Vanavond gaat het festival verder, dus blijven we nog een dag hier. 's Middags maken we weer een flinke stadswandeling. We bekijken een fotogalerie. Het is zaterdag. Dat merken we alleen al aan de drukte op de P. Er rijd ook iemand tegen ons fietsenrek aan. We zien het niet, maar voelen het wel. De bus gaat een beetje op en neer. Wij hebben geen schade. Ons fietsenrek is een heel zwaar degelijk ding. We vermoeden dat de auto wel schade heeft, maar die is al weg. 's Avonds gaan we het centrum in. We bekijken andere voorstellingen, maar gaan ook weer naar de man met vuur die we gisteren zo goed vonden. Hij speelt nu op een andere plek. Het is op een klein pleintje voor een mooi aangelichte kerk. Alleen dat is al een plaatje! We hebben een gezellige avond en vallen laat dood op in bed.

We worden wakker van de gietende regen en onweer. We ontbijten in de bus. Tegen 12.00 uur rijden we terug naar Marina di Ragusa. Daar maken we weer gebruik van het service punt. We tanken ook meteen. Hier is dat wat goedkoper. De diesel is ontzettend duur, maar hier op Sicilië is het echt erg. We hebben al voor € 1,77 p/l getankt. Net was het € 1,64. In Nederland is het € 0,30 p/l goedkoper. We gaan een stuk kustroute rijden, via Marina di Modica. Dit ligt voor Pozzallo. Onderweg stoppen we voor een lunch in de bus. Zodra het droog is wandelen we een stuk. De zon laat zich wat meer zien. Het heeft echt heel hard geregend, want we zien in sommige dorpen de straten behoorlijk blank staan. De riolering kan het niet aan. We rijden door tot Marzamemi. Hier zijn we jaren geleden geweest. Toen konden we bij de duikschool staan. Dat is nu niet mogelijk. Het hek is gesloten en niemand te zien. We vinden een kleine P. Parkeren daar bus en wandelen rond. We herkennen alles weer. Het is een leuk, klein, authentiek vissersdorp. Het weer is inmiddels weer heerlijk. We hebben een fijne avond op het terras en eten streekproducten. De bediening is erg vriendelijk.
106 km.

We staan om 9.30 uur met zonnig weer op. Ik ga eerst op zoek naar een bakkerswinkel, maar kan er geen vinden. Als ik terug loop richting de bus, zie en hoor ik een bestelauto al toeterend rond rijden. Ja hoor, de bakker. Wat een geluk. Het één en ander gekocht. Na het ontbijt gaan we weer verder. We volgen de kustroute. Die valt tegen. Het is niet mooi. Dat komt doordat hier veel plastic kassen zijn voor de teelt van tomaten. We komen aan in Lido di Noto. Ook hier zijn we al eerder geweest. We kunnen de bus aan het strand kwijt. Eerst wandelen we een eind over de boulevard en het strand. Eind van de middag zijn er enkele campers bij ons in de buurt komen staan. Dat is fijn. Voelt toch veiliger.
21 km.

Het is bewolkt, maar wel warm. We gaan eerst brood bij de supermarkt halen. Na het ontbijt gaan we het centrum in. De barokstad Noto ligt in de provincie Syracuse. Het ligt aan de voet van de ibleïsche bergen. Noto staat ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Na een verwoestende aardbeving in 1693 is alles op deze plek herbouwd. Het meeste in honingkleurig turfsteen. Dit is erg kwetsbaar en heeft veel onderhoud nodig. We bekijken de kathedraal, Palazzo Ducezio (stadshuis), Chiesa San Domenico, Chiesa San Carlo al Corso, Palazzo Nicolaci Villadorata en het Piazza Municipio. Erg mooi allemaal. Terug bij de bus hebben we geluk. We hebben wifi ontvangst en kunnen eindelijk de mail bekijken. Van Noto gaan we naar Avola en Marina di Avola. We zijn er zo uitgekeken. Er is niet veel te doen en te zien. We nemen de autostrada naar Agnone Bagni. Hier komen we via een doodlopend straatje uit bij de zee. Ondanks de bewolking, liggen we een poos aan het strand. Daarna nemen we een stranddouche. We zijn weer fris en fruitig. Rond 18.00 uur rijden we een eindje terug naar het vissersplaatsje Brucoli. Het ligt op een klein schiereiland en heeft een kasteel uit de 15e eeuw. Jammer genoeg, is dit niet toegankelijk. We parkeren de bus met schitterend uitzicht op zee, het kasteel en Catania. Er staat één andere camper. Het was wel moeilijk om onze bus goed weg te zetten. De grond is erg oneffen door losse stenen en kuilen. Eerst genieten we bij de bus van deze mooie plek. Later wandelen we een eind rond. 's Avonds eten we bij een restaurantje aan de haven.
94 km.

We worden wakker van de kerkklokken. Gehele ochtend genieten we nog van de mooie locatie, maar tegen de middag starten we de camper weer. Via de A18 rijden we om Catania heen. In Acireale bij een camper bedrijf zit een camperservice waar we gebruik van maken. Deze kost € 5,00. Vanaf hier rijden we langs de kust naar Riposto. Daar zetten we de bus aan de kant van de weg. We lopen zo het fijne kiezelstrand op. De zon laat zich inmiddels goed zien. De zee gaat flink te keer. Afkoelen kan dan ook alleen vooraan. Eind van de middag gaan we via Riposta richting Torre Archirafi. Onderweg doen we boodschappen en gooien we de tanken vol. Vlakbij de zee parkeren we op een grote P. We wandelen een eind rond. Er valt hier niet veel te zien. Bij een klein houten barretje genieten we van een ijsje. De eigenaar die Italiaans en Engels spreekt begint vol op te kletsen. We vragen of er in de buurt een restaurant is. Volgens hem zit er niets, maar als we willen kan hij wel iets lekkers voor ons maken. Wij vinden dat prima. We worden op een klein terrasje aan de zeekant geïnstalleerd. We kijken uit over de zee. Het is hier een en al rotsblokken. Mooi uitzicht. Jammer genoeg begint het wat te regenen, maar door de overkapping zitten we toch droog. De aardige Italiaan maakt een lekker Italiaans gerecht voor ons.
100 km.

De dag starten we met ontbijt in de bus. We doen eerst kleine reparaties, onder andere kapot lampje vervangen van het fietsenrek. Na de koffie rijden we met mooi weer naar Giardini Naxos. Ook hier zijn we eerder geweest, maar zijn toch wel even aan het zoeken voordat we de CP Lagani vinden. De eigenaar is er nog niet, maar de klusjesman zegt tegen ons dat we een plekje mogen uitzoeken. Dat is niet zo moeilijk. Eenmaal geïnstalleerd, genieten we van een drankje in de zon. We kijken recht op de Etna. We zijn van plan hier een paar dagen te blijven. Halverwege de middag gaan we op de fiets naar het strand. Na paar uur komt, jammer genoeg, bewolking opzetten. Terug op de Cp is de eigenaar aanwezig en kunnen we ons inschrijven. Hij is niets veranderd. Het is een aardige en behulpzame man. We nemen een warme douche. Gardini Naxos is een toeristische plaats. Er zijn veel restaurantjes. 'S avonds zoeken we er één uit. Daarna wandelen we een eind door de plaats.
21 km.

We blijven in totaal 5 dagen op deze plek. Het weer is wisselvallig. Op de zonnige momenten gaan we naar zee. Op de regen momenten zitten we onder de luifel bij de bus. Elke ochtend komt de bakker op de Cp langs. Er is ook een kleine supermarkt vlakbij de Cp. In het centrum halen we bij de slager vlees om te barbecueën. In het weekend loopt heel de Cp ineens vol met Italianen. Het blijken veel vaste gasten te zijn die elkaar bijna allemaal kennen.

We gaan weer verder. Op de Cp maken we gebruik van het servicepunt en rekenen af. We gaan naar de ons bekende Cp.Torre Salsa in Monteallegro. Dit is ongeveer 200 km. rijden. Onderweg hebben we veel oponthoud. Ze zijn een nieuwe weg aan het aanleggen. Hierdoor veel files. Tegen 13.00uur slaan we bij een supermercato flink in. Ook genieten we hier van een lunch. Bij Torre Salsa moet je je zelf kunnen redden. Er is geen winkel in de buurt. We rijden na de boodschappen een mooie route. Tegen 15.00 uur komen we op de Cp aan. De eigenaresse verteld ons dat we alleen mogen blijven mits we 3 dagen blijven. Dat zijn eigenlijk eisen waar we niet van houden. We overleggen samen en besluiten het toch te doen. Ik denk wel dat het ons voor een volgende keer zal tegen houden om er naar toe te gaan.

Het is een complete Cp. met alles erop en eraan. Hij ziet er netjes uit. Het ligt hoog op een berg, maar je kunt ook op verschillende plekken  beneden gaan staan. Je hebt dan mooi uitzicht op de zee en staat midden in een natuurreservaat. Ons werd aangeraden niet naar beneden te rijden, dit om te voorkomen dat we vast zouden komen te zitten in de modder. Dit als gevolg van het slechte weer van de afgelopen nacht. Er hadden 's ochtends schijnbaar een paar campers flink vast gezeten. Deze raad opgevolgd en een mooi plekje boven uitgezocht. Hier hebben we ook stroom, dus kunnen onze mobieltjes weer opgeladen worden. De Cp kost € 13,00 per nacht + € 2,00 voor de stroom.