Reisverslag 2015

Met de camper al toerend naar Alicante in Spanje

We hebben een maand vakantie. Het is eind september. We doen de laatste spullen in onze "nieuwe" bus. Nadat we vorig jaar weer met pech kwamen te staan, hadden we het helemaal gehad met die bus. Eind van het jaar liepen we tegen een andere Fiat Ducato aan. Deze zelf weer omgebouwd naar een mooie camper. Het is nog niet helemaal klaar, maar we kunnen er al wel mee op vakantie. Eind van de ochtend vertrekken we. Charleville-Mézières in Frankrijk is ons eerste doel. Daar is een marionetten festival gaande. In de Ardennen rijden we via een mooie route naar camping Du Mont Olympe in Charleville. We hebben geluk er is nog een plekje vrij. Naast de camping is ook een camperplaats (cp), maar die is vol. Onze plek is eigenlijk een volleybalveld, maar wordt nu extra ingezet. Het is een prima verharde plek. De camping ziet er netjes en schoon uit. Het personeel is vriendelijk. We drinken een bakje koffie en gaan daarna, tegen 18.00 uur, het centrum in. Achter de camping ga je via een voetgangersbrug over de Maas. Deze doorkruist de stad. Charleville-Mézières is de trotse departementshoofdstad van de Franse Ardennen. Het is een dubbelstad, bestaande uit de delen Charleville (noord) en het grootste deel Mézières (zuid). Het is ongeveer 10 minuten lopen naar het centrum. We komen uit bij een groot vierkant plein. Dit is Place Ducale. Het plein is omringd door 17e-eeuwse paviljoens met arcaden. Tevens ligt hier het stadhuis uit 1843. Het plein is vol met gezellige terrassen. We gaan eerst op zoek naar het programma van het festival. Op een terrasje bestuderen we dit. Van één voorstelling kopen we kaartjes. Deze is om 21.00 uur. We eten wat en gaan daarna in de zijstraten enkele kleine marionetten voortstellingen bekijken. De betaalde voorstelling is in een oude theaterzaal, met van die rood fluwelen stoeltjes. We hebben expres een voorstelling uitgezocht met weinig tekst. Ons Frans is niet zo goed. Het is een mooie, pakkende voorstelling. Heel actueel, over vluchtelingen. Hierna gaan we terug naar Place Ducale. Daar genieten we van een grote voorstelling met veel verf en live muziek. Het is op een stellage. Iedereen kan het dus zien. Na deze voorstelling pakken we nog een drankje en gaan daarna terug naar de camping. Het koelt flink af.
358 km.

Vannacht hebben we door de kou niet best geslapen. We starten de dag langzaam op. Naast de receptie zit een bar/restaurantje. Hier kun je broodjes kopen. De zon schijnt. We ontbijten buiten. We maken een planning welke voorstellingen we vandaag willen zien. Van één willen we nog kaartjes gaan kopen. Die is vanavond om 21.00 uur vlakbij de camping. Gehele middag bekijken we  kleine voorstellingen. Er zitten een paar uitschieters bij. Begin van de avond gaan we terug naar de camping. Het koelt flink af. Warmere kleding aan en een kop koffie in de bus. Tegen 20.30 uur gaan we op zoek naar de plaats waar de voorstelling is. We lopen samen met andere mensen een poos te zoeken. Blijkt er één wegwijzerbordje verkeerd te staan. Gelukkig vinden we het nog op tijd. Het is in een sporthal waar tribunes in zijn gezet. Lekker warm. Bij de voorstelling zetten wij vraagtekens. Sommige stukken met dans er in zijn mooi. De rest vinden wij wazig en begrijpen we niet goed. Hierna gaan we terug naar het centrum. Het is een stuk drukker dan gisterenavond. We luisteren met een drankje naar een band. Het lijkt een beetje op carnavals muziek. Er word vol op gedanst. Gezellig. Tegen 01.00 uur vinden we dat het mooi is geweest en vallen in bed. We slapen gelukkig een stuk beter.

Om 9.00 zijn we weer op. Na ontbijt en douche  vertrekken we. We kunnen gehele dag goed doorrijden. Het is rustig op de weg, geen vrachtverkeer. Na Lyon zoeken we een overnachtingsplek. Eerst naar een camping, maar als we daar aankomen, zien we dat het gesloten is. Door naar een camperplaats (Cp) aan de Rhone in Le Teil (Ardèche). Het is een kleine cp die helemaal achter gebouwen en bomen ligt. Het ziet er vrij donker uit. Eén van de gebouwen bij het inrit is een pizzeria/restaurant. De Le Rhone zie je vanaf de Cp niet. Nadat we de bus hebben geparkeerd gaan we te voet de plaats bekijken. Over deze plaats is niet veel bijzonders te vertellen. Ook is bijna alles gesloten. We zien weinig mensen. Een gezellig restaurant zien we niet. We gaan weer terug naar de Cp. Daar aangekomen kijken we toch even bij de pizzeria, die bij de ingang van de Cp. is. Er zijn geen gasten. De vrouw des huizes ontvangt ons vriendelijk. Ze vraagt waar we vandaan komen en spreekt een beetje Duits. We hebben een exclusieve maaltijd die haar man bereid. Het smaakt ons erg goed. We gaan meteen na het eten slapen.
754 km

We zijn redelijk vroeg op. Na brood uit het vuistje rijden we al snel aan. Het is zonnig, maar met een koud windje. We gaan eerst in het centrum tanken. We dachten dan goedkoper uit te zijn dan aan de grote weg. Nou, dat valt vies tegen. Ook vandaag maken we veel vlotte kilometers. Tegen 13.30 uur rijden we Spanje in. Om 15.30 uur komen we aan bij de ons bekende camping El Masnou. Deze ligt ongeveer 18 km. voor Barcelona. Het is rustig op de camping. Er zijn nog veel plekken vrij. We zetten de bus deze keer op een plekje beneden. We gaan elk even ons eigen weg. Louis naar zee en ik lekker met een goed boek bij de bus. Om 19.00 muur begint het flink af te koelen. 's Avonds wandelen we naar de haven en eten bij een pizzeria.
502 km.

We staan met regen op, maar dat is gelukkig al snel over. Tijdens het ontbijt overleggen we wat te gaan doen. Barcelona in of verder rijden. De weersvoorspelling voor de komende dagen is richting Valencia beter als hier. Hier geven ze voor morgen een 2. Echt slecht, dus. We gaan richting Valencia. Eerst even van het servicepunt gebruik maken en de camping afrekenen. We rijden het eerste stuk langs de kust. Onderweg doen we boodschappen. Later schieten we de snelweg op. Het is erg druk. Het is ook niet zo'n mooi stuk. Voorbij Valencia is een verharde P, vlak bij Hotel Sidi Saler. Het ligt recht aan zee en is 3 km. van de Cp waar we vorig jaar hebben gestaan. Er staan 4 andere campers. We moeten even afwachten of deze ook voor de nacht blijven staan. We maken een flinke strandwandeling. Er staat een stevige wind en het is behoorlijk bewolkt. Morgen moet het beter zijn. We wachten af.
395 km.

's Nachts regent het ontzettend hard. Het is gewoon eng. De bus gaat op en neer. Met het opstaan is het droog en de zon laat zich voorzichtig zien. We genieten de hele dag van deze plek aan zee. Ik ga tussen door een eind fietsen en sla wat te eten in. Rond het eind van de middag zijn de andere campers vertrokken. We staan hier nu alleen. Daarom gaan we dadelijk toch maar naar de ons bekende Cp La Marina. Zie voor meer informatie hier over in het verslag van vorig jaar. Op de Cp is het redelijk druk. We nemen een warme douche en zitten nog even bij de bus.

Vanochtend is het deels bewolkt. Mooi weer om naar Valencia te gaan. Eind van de ochtend springen we op de fiets. We komen aan bij het moderne gedeelte. Dat valt ten opzichte van vorig jaar erg tegen. Het gebouw waar vorig jaar een expositie/tentoonstelling was, is nu leeg en gesloten. Een ander gedeelte van het terrein is afgesloten met bouwhekken. Daar word een tijdelijke tent gebouwd. We fietsen een keer rond en gaan dan naar de haven. Daar fietsen we tussen mooie en oude gebouwen door, zoals de kerk Iglesia Santa Maria del Mar en de oude opslagloodsen. Het is de grootste haven van heel Spanje. Op het einde kom je bij het strand uit. Hier ligt het gebouw, Veles e Vents, dat is ontworpen door David Chipperfield. Het is een mooi en modern gebouw. Voor het gemak wordt dit gebouw vaak gewoon “de America’s Cup” genoemd, naar de Amerikaanse zeilwedstrijd. Het gebouw was de basis voor alle America’s Cup teams. In 2007 en 2010 vonden hier de America’s Cup plaats. Tegenwoordig wordt deze zeilreis niet meer in Valencia gehouden. Misschien best zonde van het complex… maar er zijn nu vele restaurants en bars waar je kunt genieten van heerlijk eten en drinken. Wij lopen naar boven en genieten van het uitzicht. Later gaan we weer verder via de grote, brede boulevard met veel leven. Er zijn sportwedstrijden van scholieren op het strand aan de gang. We genieten hiervan in de zon op het terras. Even later fietsen we naar het historisch centrum. Hier bezoeken we eerst Mercado Central. Het is de belangrijkste voedselmarkt van Valencia. We bekijken de verse producten die er worden aangeboden, de drukte van de levendige stadsmarkt en de prachtige architectuur van het gebouw. Naast Mercado Central ligt een kerkje, Iglesia de los Santes Juanes. Hier bekijken we de buitenkant van. Het is jammer genoeg niet open. Er tegenover ligt de De Zijdebeurs, La Lonja de la Seda. Het gebouw is een voorbeeld van het rijke Valencia uit de vijftiende en zestiende eeuw. Het staat sinds 1996 op de lijst van Unesco werelderfgoed. Als je rond het gebouw loopt en naar boven kijkt zie je bijzondere beelden, zoals Maria met een kindje en twee engeltjes, maar ook wat grappige beelden, waaronder "boze mannetjes" en een soort demonen. De binnenzijde kunnen we niet bezichtigen, want er komt hoog bezoek en wel koning Felipe VI. Hiervoor is de politie flink in de weer. Er loopt 1 agent met een hond als maar rondjes om het gebouw heen. Een heel team is bezig met de riolering. Er gaat er zelfs één de riolering inspecteren. Op het moment dat we daar een foto van willen maken, wordt naar ons gebaard dat zéker niet te doen. We hebben geen idee hoe laat de koning komt. Dat kan goed pas vanavond zijn. We besluiten dus weer verder te gaan. Inmiddels is het al 30°C. We fietsen lekker rond. Zien weer andere gebouwen als vorig jaar, waaronder een kleinere markthal, een mooie toren Iglesia y Torre de Santa Catalina genaamd, verschillendee plaza's etc. Tussendoor stoppen we voor een terrasje en een ijsje. Tegen 18.00 uur gaan we terug naar de Stad van Kunst en Wetenschap. Daar zijn muzikale optredens die we beluisteren. Biertje er bij. Helemaal goed! Om 20.00 uur fietsen we door het park naar de "Onion Burgerstudio". Hier heb ik van alles over gelezen op internet. Vorig jaar waren we hier op het verkeerde tijdstip. Toen was het gesloten. Nu hebben we meer geluk. Het heeft een leuk interieur. Een mix van landelijke en industriële items met veel hout. Doordat het nog steeds behoorlijk warm is, gaan we buiten op het terras eten. Op het menu vind je burgers in alle soorten en maten. Van vlees tot vis of vegetarisch. We maken onze keuze. Het smaakt heerlijk. Lekker mals. Na het eten fietsen we terug naar de Cp. en vallen niet veel later moe in bed.

Vandaag is het bewolkt, maar de temperatuur is aangenaam. We blijven een dagje op de Cp. Lekker lezen. Ook alles opruimen, schoonmaken en wat kleine reparaties. Tegen 15.00 uur gaan we een eind fietsen. Door de bossen en het natuurgebied Albufera. We hebben wat zadelpijn. Gisteren hebben we ook al veel op de fiets gezeten. We komen bij het ven uit. Hier zijn we vorig jaar ook geweest. Het is een erg mooie omgeving. We fietsen via een goed fietspad door mooi landschap naar de zee. Inmiddels schijnt de zon. Hier liggen we even op het strand. Tegen 18.00 uur fietsen we terug naar El Saler. Op het terras lessen we onze dorst. Als we terug gaan richting Cp. zien we dat de pizzeria open gaat. Hier hebben we vorig jaar heerlijk gegeten. We bespreken een tafeltje voor 21.00 uur. Op de Cp. nemen we een warme douche en zitten even bij de bus. Bij de pizzeria eten we goed. Het is helemaal vol. Hierna hebben we nog veel te zien op het terras aan het eind van het plaatsje. Er zit daar een disco/nachtclub vlakbij. Veel gasten verzamelen hier op het terras. Ze zijn erg uitgedost. Veelal wat oudere vrouwen in te strakke en te korte rokjes. Er wordt druk gepraat en ingedronken. Wij gaan na ons drankje terug naar de Cp en te bed.

We gaan weer verder met onze reis. De zon schijnt. We maken gebruik van het SS (servicestation) en rekenen af. Bij Cullera kijken we even rond. We rijden door naar Tavernes De La Valldigna. Deze plaats komt bij ons gemoedelijker over dan Cullera. We parkeren de bus dicht bij de zee. We picknicken op het strand. Tegen het eind van de middag komt er meer bewolking en wordt het frisser. We gaan terug naar de bus. Aan de andere  kant van de plaats moet een Cp zitten. We gaan kijken. Het ligt vlak bij de zee. Er is nog maar 1 plekje vrij. Ondanks dat er veel Nederlanders zijn, besluiten we hier toch te gaan staan. Het is Cp Area Camper La Finca. Het kost maar € 8,00. Louis gaat meteen een wandeling maken en naar zee. Ik lees op ons nieuw plekje bij de bus. 's Avonds lopen we het hele centrum door. Het is best toeristisch, maar nu is bijna alles gesloten. In het begin hebben we een klein Italiaans restaurantje gezien. Hier gaan we naar terug. We worden vriendelijk ontvangen door het Italiaans echtpaar. Hij heet Stephano en adviseert ons wat evt. te nemen. We nemen 2 echt Italiaanse vleesgerechten. Stephano duikt voor ons de keuken in. Het eten smaakt lekker. Bij de koffie krijgen we zelfgemaakte Limoncello crema van het huis. Heerlijk. We wandelen na het eten met een omweg terug naar de Cp.
59 km.

We staan met wat bewolkt weer op. Na het ontbijt besluiten we hier weg te gaan. Er zijn hier te veel Nederlanders naar onze zin. Het lijkt ook of ze hier maanden verblijven. Het is net een klein dorp, erg close. Ik hoorde ze zelfs roddelen over elkaar. Het is jammer, want de Cp is heel netjes met alles er op en er aan.  Onderweg doen we flink boodschappen. Een stuk voor Benidorm volgen we de N322. Het is een slinger weg met mooie uitzichten. We rijden tot aan El Campello. Op een grote P aan het strand parkeren we de bus. Daar op een rots, uitkijkend over zee, eten we onze lunch. We wandelen een stuk over de boulevard. Het ziet er gezellig uit. Er is hier ook nog veel open. We genieten van een ijsje. Vlakbij de P is een jachthaven. Daar staan 4 campers. Het is niet zo'n hele grote plek, maar onze bus past er nog wel bij. Er staat nergens dat we hier niet mogen overnachten. We gaan nog even op het strand liggen. Op eens horen we een stem via een microfoon en zien we filmbeelden op de muur van het jachthaven gebouw. Het blijkt van een visveiling te zijn. Ik ga kijken. Jammer dat ik het niet versta, maar het is leuk om te zien. Er liggen de vreemdste vissen. 's Avonds lopen we weer een heel eind over de mooi aangelegde boulevard. Er is veel keuze in restaurants en bars. We hebben een heerlijke avond op het terras.
120 km.

We slapen lekker uit. Het is mooi weer. 28°C. We houden een stranddag. We gaan vaak de rustige zee in. 's Avonds wandelen we weer over de boulevard. We gaan aan het laatste vrije tafeltje op het terras zitten, naast het restaurant waar we gisteren hebben gezeten. Zo druk was het gisteren helemaal niet. Even later begrijpen we de drukte. Het is tapas avond. Pinchos € 1,00. Een ober legt het ons in gebrekkig Engels uit. Ze komen steeds met een groot blad langs de tafels met warme hapjes. Als je koude hapjes wilt, dan kun je die binnen halen. Op het einde van de avond, tellen ze de plankjes en stokjes. Wij laten ons verassen. Het is leuk en lekker. Je kunt het zo gek niet verzinnen, groenten, vlees tot aan gamba's toe. We eten ons buikje vol. Met het afrekenen vallen we helemaal van onze stoel. € 25,00 incl. drank.

Na het ontbijt gaan we eerst een stuk wandelen en winkelen. Aan de andere kant van de plaats zit een Cp. Deze willen we gaan bekijken, maar het blijkt toch te ver weg te zijn. 's Middags liggen we even aan het strand. Volgende week is hier in het dorp een groot feest. Vanmiddag wordt hiervoor op het strand geoefend met paarden. Een soort steekspel. Leuk om te zien.

Voor de komende 2 dagen wordt er minder weer voorspeld. Na het ontbijt gaan we met de bus op zoek naar de Cp. We hebben een service station voor het water en de wc nodig. Als we de Cp eindelijk vinden, blijkt het niet open te zijn. In een winkeltje vertellen ze dat de Cp. nooit meer open gaat. Een plaats verder vinden we een andere Cp. Voor € 5,00 euro kunnen we alles lossen en laden. We worden vriendelijk geholpen. Het is een Cp om te houden. We gaan weer verder. Alicante voorbij. We rijden langs waters met veel flamingo's. We passeren ook een zoutwingebied. Daar stoppen we aan zee. Het is flink bewolkt, maar de temperatuur is heerlijk. Na een koffie rijden we het binnenland in, door een mooie omgeving. Veel fruitbomen. Op een gegeven moment is het net een maanlandschap. Het zijn kale bergen, vlaktes en grint. Volgens de ADAC (camping) gids zit hier camping Fuente te Baños de Fortun met o.a. een thermen zwembad. Het ligt nabij Fortuna en Murcia. Daar aangekomen blijkt het een mooi geheel te zijn. We krijgen een plaats aan de buitenrand met stroom en water. Bij de receptie vertellen ze dat ze vanaf morgen een behoorlijke drukte verwachten. Vrijdag is een feestdag van de omgeving van Valencia en maandag 12 oktober is een landelijke feestdag. Goed om te weten. Nadat we de bus geïnstalleerd hebben genieten we eerst even van de plek en omgeving. Later maken we gebruik van het heerlijke zwembad, bubbelbad en harde waterstralen. Tegen eind van de middag begint het wat te regenen. 's Avonds eten we in het restaurant op de camping. Er is alleen een dagmenu. Het valt erg tegen. Het lijkt meer een snackbar menu. Ook de bediening toont weinig interesse. Zitten we daarom alleen en zien we geen andere gasten? Na het eten hangen we nog even bij de bus. Het is doodstil.
130 km.

Om 9.00 uur zijn we wakker. Meteen uit bed, want om 9.15 uur komt de bakker langs. Het zonnetje schijnt. Heerlijk. Dit was niet voorspeld. Bij de bakker koop ik ook van alles voor de lunch. Terwijl we de ochtend bij de bus zitten zien we de camping vol lopen. We gaan na de lunch naar het zwembad. Een heel verschil met gisteren. Nu wordt het met de minuut drukker. We krijgen alle twee een ontspannende massage. Ook dat is hier dus mogelijk. Aanrader! Begin van de avond gaan we op de fiets naar Los Banos. 5 minuten fietsen. Het is een heel klein kleurrijk plaatsje wat bekend staat om de thermen. Bij een oud theatergebouw achter in de tuin heerlijk gegeten. We sluiten daarna in de bus de dag af, omdat het buiten te koud is. Op de camping is er tot laat veel leven.

We staan met zonnig weer vroeg op. Bij de bakker weer flink ingeslagen. We rijden dadelijk weer aan, dit door de drukte. Jammer, want het was een fijne plek. We ruimen alles op en rekenen af. € 44,00. Met alle luxe etc. is dit een goedkope camping. Je betaald nog minder als je geen gebruik maakt van het zwembad. We rijden een andere route als de heen weg. We gaan weer richting zee. Bij een leuk plaatsje stoppen we. San Pedro del Pinatar. Het is druk en toeristich. Het ligt aan een zoutwingebied. We parkeren de bus en lopen rond. We zien mensen in en aan het water zich helemaal insmeren met modder. Deze modder is "helend". Ook zitten er veel flamingo's. Na een drankje en tapas rijden we weer verder. Bij La Marina stoppen we. We parkeren de bus op een P. Via een lang houten wandelpad lopen we naar zee. Achter een duin liggen we even, maar worden al snel gezandstraald. Terug naar de bus. We rijden richting Alicante. Bij Sta Pola zoeken we een plekje, echter zonder resultaat. In Urbana zien we verschillende campers recht aan het strand staan. Daar gaan we bij staan. De bus staat goed recht op een betonnen plaat. Niets mis mee. Morgen zien we wel weer verder.
160 km.

We slapen goed. Dit tegen onze verwachtingen in, doordat het vliegveld van Alicante niet ver weg is. We merkte gisteren dat er best wel wat vliegtuigen hier over heen vliegen. Het lijkt echter wel of er 's nachts niet wordt gevlogen. We hebben hier samen met 7 andere campers overnacht. We slapen een beetje uit. Het is mooi weer. Tijdens het ontbijt, zien we recht voor onze neus, een paar jongens die met hun auto vast komen te zitten op het strand. Louis biedt, samen met een andere camperbezitter, "helping hands" aan. In eerste instantie lukt het niet. De trekkabel uit onze bus komt er bij. Deze wordt achter een camper gebonden, maar knapt meteen in 2 stukken. Waardeloos ding, dus. Planken onder de wielen en flink duwen werkt wel. De jongens zijn heel dankbaar en gelukkig. Die zullen niet snel meer het strand oprijden. We hebben een lui dagje. 's Avonds wandelen we over de boulevard. We vinden een leuk restaurant. We eten op het terras. De jongen die ons bedient vraagt waar wij vandaan komen. Hij vindt het geweldig dat we Nederlanders zijn. Jaren geleden heeft hij in België gestudeerd. Of we het goed vinden dat hij ons steeds komt helpen en de taal weer oefent en ophaalt. Natuurlijk vinden wij dat prima. Leuk zelfs. Hij spreekt het nog best goed. Het eten smaakt lekker. We sluiten af met een likeurtje van het huis.

Het is erg zonnig, hot zelfs. Ik haal brood bij de bakker. Gelukkig is die open, want vandaag is het 12 oktober, de feestdag. We liggen vandaag op het strand. 's Middags vertrekken we via Alicante naar Playa de Muchavista. Dit ligt voor El Campello. We gaan eerst naar de Carrefour. We doen boodschappen om vanavond te kunnen barbecueën. Hierna rijden we naar Cp Camper Area Campello Beach. Dit is de Cp. waar we laatst van het servicepunt gebruik hebben gemaakt. Deze is vol. Balen. De jongen bij de receptie vraagt ons een kwartier buiten de Cp. te wachten. Er staan nog 2 campers te wachten. Die horen bij elkaar en zijn behoorlijke slagschepen. We zeggen dat we even de omgeving gaan verkennen. We wandelen een stuk rond. We komen uit bij de boulevard en het strand. Hiervoor loopt de tramlijn. We lopen een stuk over de boulevard. We komen langs het stationnetje. Dit fungeert als bar. Ziet er gezellig uit met een klein terras. We nemen hier iets te drinken. Terug bij de bus zien we dat de 2 andere campers weg zijn. Voor hun was geen plek, horen we later. Er wordt bij ons op het raam geklopt en een briefje onder de ruitenwisser gedaan. Het is de jongen van de receptie. Hij is afgewerkt en gaat naar huis. Op het briefje staat dat we ons bij camper 1a kunnen melden. Dat doen we. Er is 1 plekje vrij. Recht bij de ingang. We halen de bus en instaleren ons. Op deze Cp zien we vele nationaliteiten en maar enkele Nederlanders. Het ziet er ruim, netjes en schoon uit. We maken de barbecue aan en genieten van een lekkere maaltijd. We liggen vroeg in bed.
22 km.

We zijn vroeg wakker en op. Het is bewolkt en het miezert. We nemen eerst een fijne douche. Daarna gaan we ons bij de receptie inschrijven. Pilar, de vrouwelijke manager helpt ons. Ze is erg aardig. Het feestweekend is voor de Spanjaarden voorbij. Daardoor zijn er vanochtend enkele plaatsen vrij gekomen. Wij kunnen een andere, ruimere plek kiezen. Dat doen we, want we verwachten hier nog wel enkele dagen te blijven. We nemen voor 3 dagen internet. Ik ga op de fiets bij de bakker brood halen. We genieten van een uitgebreid ontbijt. We lezen een poos. 's Middags gaan we een stuk fietsen en verkennen meteen de omgeving. Tegen 17.00 uur wordt het ineens erg donker en begint het te onweren. We maken dat we snel naar de Cp. terug gaan. We zijn net op tijd. De hele avond regent het. Het is wel fijn dat we nu WiFi hebben.

Vandaag gaan we Alicante bekijken. Het is bewolkt, maar gelukkig droog. Met de tram zijn we er in 20 minuten. Het kaartje koop je in de tam voor € 1,50 per persoon en enkele reis. Gehele dag hebben we veel te bekijken in Alicante. De Kathedraal van Sint Nicolaas (Concatedrál de San Nicolás de Bari), Onze Lieve Vrouwekerk (Iglesia de Santa María), Gemeentehuis (ayuntamiento) en Palacio Maisonnave. Dit is een voormalig herenhuis uit de 18e eeuw met elementen uit vroegere eeuwen. Hierin is het Provinciaal Archief gehuisvest. Na dit alles lopen we naar de haven. Ook daar valt weer veel te zien. Luxe plezierjachten, verschillende beelden en kunstwerken. Ook ligt er een piratenschip. Dit bezichtigen we. Vroeger heeft het met de nodige oorlogen meegedaan. Nu is het omgetoverd tot musea, bar en restaurant. Vanuit de haven zie je mooi de Benacantil (een rotsachtige, 166 m hoge heuvel) met hierop de vesting Castillo de Santa Bárbara. Via de promenade lopen we weer naar een ander gedeelte van de stad. We rusten uit met een ijsje op een terras. Het weer is een stuk beter als vanmorgen. We bezoeken ook de vesting. Gelukkig kun je met een lift naar boven. Je betaalt wel entree, maar dat is het zeker waard. Van hieruit slenteren we weer in de stad rond. Ook Alicante heeft een overdekte markt 'Mercado Central', maar die is net gesloten als wij aankomen. Het heeft een prachtige voorgevel. Dat pikken we dus gelukkig wel mee. We vallen doodmoe op een terras neer. We nemen een koud biertje. Aan andere tafels zien we dat er emmers met bierflesjes in ijs worden neergezet. Er hangt een opener aan de emmer. Ziet er leuk uit en kost schijnbaar geen knoop. We gaan weer verder. We zoeken het restaurantje wat Pilar van de Cp. ons heeft aanbevolen. Wij denken dat het van haar vriendin is. Voor Spaanse begrippen zijn we te vroeg. Er zit nog niemand, maar we kunnen wel al eten. Jammer genoeg is het niet om over naar huis te schrijven. De volgorde van de gerechten klopt niet. Ik krijg het hoofdgerecht tegelijk met het voorgerecht. Dit zijn mosselen. Ze zijn taai. Gelukkig klopt het bij Louis wel en smaakt het hem goed. Na het eten is het genoeg geweest en gaan we weer met de tram terug naar de Cp.

De dag start zonnig en blauw. Vandaag komt er een bakker op de Cp. Hij heeft ook verschillende andere producten, waaronder fruit. We houden een luier en stranddag. 's Avonds fietsen we in 20 minuten naar El Campello. Vanavond is daar de afsluiting van de feestweek. Om 20.00 uur is er een processie van de Mooren en de Christenen. Het is heel mooi om te zien. Heel het dorp doet mee, lijkt wel. Ze zijn erg mooi uitgedost. Ze maken maar een kleine ronde. Wij bekijken het 2 keer. We eten vlug een hapje, want om 22.00 uur is er vuurwerk. Ook hier pakken ze grootst mee uit. Heel mooi. We nemen nog een afsluitertje. Het begint een beetje te druppelen. Vlug op de fiets en "naar huis".

Het is bewolkt. Het kan vandaag alle kanten op. We zijn de terugreis al aan het plannen, omdat we nog Barcelona in willen. We gaan hier zondag weg. Maandag en dinsdag kunnen we dan Barcelona bezoeken en daarna op ons gemak naar Nederland. We doen boodschappen op de fiets bij de Carrefour. 's Middags gaan we naar het strand. Daar picknicken we. Later gaan we een stuk fietsen. 's Avonds genieten we weer van een lekkere maaltijd op de barbecue. Al gauw moet de lange broek en vest aan. Het begint 's avonds voortaan flink af te koelen.

Na het ontbijt ga ik een eind wandelen. Daar is het mooi weer voor. Voor het strand is het te fris. Later wordt het weer beter tot goed We hebben een luier, lees, strand middagje. 's Avonds fietsen we naar St Juan. Dit is in feite maar 15 minuten, maar wij hebben er een langere fietstocht van gemaakt. Er wordt hier nog veel bijgebouwd. We hebben een lekkere avond op het terras. Er zijn vele bars en restaurantjes die druk bezocht zijn. Na middernacht fietsen we terug.

Vandaag "moeten" we vertrekken. Alles wordt opgeruimd. Bij het servicepunt lossen en laden we het water etc. We rekenen de Cp. af.  6 Nachten a € 11,00 + € 3,00 elektra = € 84,00. De Wifi betaal je direct bij aanvraag. Pilar houdt de slagboom open en zwaait ons uit. Dit is zeker een plek om weer eens terug te keren. Iets over tienen rijden we aan. We volgen "route national". We gaan een stuk het binnenland in. Het is een mooie route, maar het schiet niet erg op. Na Valencia wordt de weg 1-baans. Er zijn veel zondagrijders op de weg. We hebben het dus zo bekeken en schieten de snelweg op. Tegen 16.30 uur komen we in El Masnou aan. Het is rustig op de camping. De plekken zijn  voor het uitkiezen. We gaan helemaal bovenaan staan. Voor ons een plek waar we nog niet eerder hebben gestaan. Rechts boven. Hier hebben we het langste profijt van het zonnetje. 's Avonds gaan we een eind wandelen langs de hoofdstraat en via de boulevard richting haven. Bij de pizzeria is het redelijk druk. Het is hier nu ten opzichte waar we vandaan komen behoorlijk uitgestorven. Na het eten sluiten we in de bus af met een borrel en gaan vroeg te bed.
577 km.

We staan met bewolkt weer op. De temperaturen zijn hier zo wie zo een stuk lager, maar toch nog 23°C. Eind van de ochtend lopen we naar het station en nemen de trein naar Barcelona. We nemen daarna de metro naar Sagrada Familia. Het is erg lang geleden dat we hier geweest zijn. De bouw is nu een heel eind. Er staan nog wel steigers en er wordt volop gewerkt. Wat een mooi gebouw. Je raakt niet uitgekeken. We willen graag de binnenkant bekijken. Die vlieger gaat niet op. Veel te druk. We bestellen met ons mobieltje kaartjes voor morgenmiddag. Van Sagrada Familia gaan we te voet naar Hospital Sant Pau. Dit ziekenhuis is oorspronkelijk uit 1401. Het bestaat uit een hoofdgebouw en vele bijgebouwen. Er wordt veel gerestaureerd. Het is door Unesco op de Werelderfgoedlijst geplaatst. Heel begrijpelijk. Wat mooi. Na entree betaald te hebben, kijken we zeker 1,5 uur rond. Hierna nemen we een lunch op het terras. Gelukkig zitten we onder een grote parasol, want het begint ineens stevig te regenen. Later als het weer droog is, wandelen we naar een outlet winkel van Desi Gual. We slagen met een paar mooie kledingstukken. 's Avonds sluiten we af op een klein gezellig binnenplein met tapas. Er komen verschillende keren straatmuzikanten langs. Tegen 23.30 uur gaan we weer terug naar de camping.

Vandaag gaan we terug naar Sagrada Familia in Barcelona. We bekijken op ons gemak de binnenkant. Er is ontiegelijk veel te zien en zo mooi. We maken vele foto's. Later gaan we naar La Rambla. We bekijken een poosje de straatartiesten, de levende beelden. Er zitten echt hele goede en mooie tussen. Van daar naar de haven. Helaas houd het daar al snel op. Ik heb al dagen last van mijn maag en darmen. Het voelt echt niet goed. Snel terug naar de camping en bus. Eigen haard is dan goud waard. Bij de bus later zelf wat gekookt. Ik eet alleen een beetje brood.

Met een veel beter gevoel sta ik op. Na het ontbijt betalen we de camping kosten. 10 Km. van El Masnou zit een Carrefour. Daar doen we eerst boodschappen. Verder zijn we de hele dag onderweg. In Belleville stoppen we. Het is een gemeente in het Franse departement Rhône. De gratis Cp. Belleville ligt aan een brede doodlopende weg. Er is een servicepunt bij. We staan voor een hoge geluidswal. Achter ons loopt een drukke weg, maar daar horen we bijna niets van. Er is één andere camper. Het is geen mooie plek, maar voor 1 nacht wel prima. We wandelen een eind door en om het dorp. Er zijn verschillende restaurantjes open. Het wordt Italiaans. Deze keuze maken we goed. Het eten is lekker. Tegen 23.00 uur vallen we moe in bed.
687 km.

We zijn vroeg wakker. Dat zal wel door de kou komen. We horen de regen op het dak vallen. Draaien nog een paar keer om. Tegen 8.30 uur staan we toch maar op. Ik ga bij de bakker verse broodjes kopen. Dit is maar 5 minuten lopen. Er zitten meerdere winkels. Ook een grote groenteboer. We ontbijten in de bus. Voordat we aanrijden lossen we eerst het water. Onderweg schiet het goed op. Zo goed dat we besluiten in één keer door te rijden naar huis. Rond 20.00 uur zijn we bij Weert. Daar eten we een hapje. Een uurtje later zijn we weer thuis.
810 km.

Totaal: 4573 Km.                                                                                                              top